۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۵۷۴۸۷

تجلیل از تلاش‌های علمی آیات امینی و میلانی در همایش کتاب سال حوزه

خبرگزاری رسا ـ در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه با حضور شخصیت های حوزوی از تلاش‌های علمی آیات امینی و میلانی تجلیل شد.
چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد از تلاش‌های علمی آیات امینی و میلانی تجلیل شد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این همایش آیت‌الله استادی در سخنانی بر ضرورت تعیین موضوعات مورد نیاز جامعه در بخش تألیف کتاب تأکید کرد و گفت: در نویسندگی باید موضوعاتی انتخاب شود که مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی باشد اما متأسفانه برخی از کتاب‌ها هیچ دردی را از جامعه درمان نمی‌کنند.
وی با تأکید بر این‌که مؤلف باید دین را ترویج کند و از شبهه پراکنی پرهیز کند، ابراز کرد: در برخی از کتاب‌ها فقط به شبهه می‌پردازند و از جواب آن غفلت می‌کنند و یا به درستی به آن نمی‌پردازند؛‌ اما اگر انسان کار را برای خدا انجام دهد این گونه عمل نمی‌کند.
امام جمعه قم با تأکید بر این که باید با کتاب سازی در حوزه علمیه مبارزه کرد، ابراز داشت: متأسفانه برخی با جمع آوری چند کتاب، کتابی را به نام حود منتشر می‌کنند؛ این کار فقط برای مؤلف و ناشر فایده مالی دارد و هیچ سودی برای جامعه ندارد، باید این گونه آثار معرفی شوند و به آنها تذکر داده شود.
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام حقی دبیر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه با بیان این‌که متأسفانه در همایش چهاردهم در گروه فقه و اصول و اقتصاد و مدیریت هیچ اثر برگزیده وشایسته تقدیری وجود نداشت، گفت: امیدواریم در این زمینه‌ها بیشتر کار شود و در شش گروه تاریخ و سیره، اخلاق و عرقان، تفسیر علوم قرآن، علوم تربیتی، حدیث و درایه و رجال نیز تنها شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی با اشاره به این‌که بیش از 32 درصد آثار همایش امسال مربوط به رشته های مختلف علوم انسانی است، افزود: با توجه به این‌که 38 درصد آثار راه یافته به مرحله بعد نیز از رشته های علوم انسانی هستند نشان می‌دهد که یک سوم تلاش مؤلفان حوزه علمیه به بخش علوم انسانی اختصاص یافته است.
حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه این همایش در سخنانی بر ضرورت نیاز سنجی در عرصه تألیف کتب تأکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید در عرصه دیپلماسی جهان مشارکت داشته باشد و ظرفیت‌های بزرگ خود را در اختیار همه قرار دهد.
آیت‌الله حسینی بوشهری از دیگر سخنرانان این همایش بود، وی بر ضرورت هماهنگی مراکز پژوهشی در عرصه تألیف کتاب تأکید کرد و گفت: کارهای پژوهشی باید مصروف موارد مورد نیاز گردد و از پراکنده کاری و موازی کاری پرهیز شود.
امام جمعه قم با بیان این‌که امروز پژوهشگران و محققان حوزوی در عرصه مسائل نو پیدای فقهی، اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند، افزود: محققان جوان حوزه در مجلات حوزوی مجتهدانه و عالمانه مسائل نو پیدای علمی را برررسی می‌کنند در حالی که این مسائل مسبوق به سابقه نیست و بزرگان ما نسبت به آن نظری نداده‌اند، فضلای جوان ما با استنباط درست و با مراجعه به منابع قوی اظهار نظر می‌کنند.
گفتنی است، در پایان این همایش ضمن تقدیر از نفرات برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه از آیت‌الله امینی به پاس 70 سال تلاش علمی و تألیف و آیت‌الله میلانی به پاس 50 سال تلاش علمی و تألیف از سوی مدیر حوزه‌های علمیه تجلیل به عمل آمد./927/پ202/پ
ارسال نظرات