۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۵۸۰۸۲
عضو جامعه مدرسین:

اقدامات فرهنگی یک ضرورت و خدمت به انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری کتاب را از اساسی ترین ابزارهای انتقال فرهنگ در طول تاریخ خواند و گفت: کار فرهنگی عمیق و سازنده در کشور یک ضرورت و خدمت بزرگ به انقلاب اسلامی است.
افتتاح سومين نمايشگاه تخصصي کتاب حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه، با بیان این‌که پرداختن به فرهنگ کاری ارزشمند و در خور نظام اسلامی است، گفت: کتاب از اساسی ترین ابزارهای انتقال فرهنگ در طول تاریخ بوده است.
وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابت در طول تاریخ، ابراز کرد: کتابت آنقدر اهمیت دارد که تاریخ را به قبل از ظهور خط و بعد از آن تقسیم می‌کنند؛ یعنی مقطع تحول زندگی انسان کتاب بوده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که کتاب در کلام بزرگان دینی همیشه مورد توجه قرار داشته است، افزود: مرحوم طبرسی در مجمع‌البیان آورده که دو نحوه بیان وجود دارد یکی بیان زبانی و دیگری بیان کتابی، بیان زبانی با گذشت سالیان از بین می‌رود اما بیانی که از رهگذر قلم به وجود می‌آید باقی می‌ماند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به روایات، گفت: قوام امور دین و دنیای مردم به دو چیز است؛ یکی قلم و دیگری قدرت نظامی و خط قدرت نظامی را قلم رقم می‌زند.
آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که کتاب از مهمترین ابزار انتقال فرهنگ است، بر ضرورت ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور تأکید کرد و ابراز داشت: آمارهای کتاب خوانی در کشور ضد و نقیص است اما آنچه می‌توان گفت به حدی نیست که در شأن ملت ما باشد.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری برپایی نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی کتاب را گامی مثبت در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه دانست و گفت: صرف حضور مردم در این نمایشگاه‌ها بدون خرید کتاب هم امری پسندیده است.
وی خواستار در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای حوزویان در نمایشگاه کتاب حوزه شد و اظهار کرد: مناسب ترین جایی که می‌توان بودجه‌های فرهنگی را در آن صرف کرد در جهت رشد و ارتقای حوزه‌های علمیه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه‌های علمیه بانک مرکزی دین هستند هرچه قدر در این حوزه‌ها زمینه و اسباب فراهم شود تا کسانی که در حوزه پرورش می‌یابند بالنده شوند و رشد پیدا کنند، خدمتی ارزشمند به اسلام شده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: مراجع تقلید مقدس‌ترین جایی که برای صرف سهم امام در نظر می‌گیرند طلاب علوم دینی است، البته این امر به این معنا نیست که نهادهای دیگر فرهنگی به ویژه دانشجویان را دست کم بگیریم و به همان میزان که انتظار تسهیلات ویژه برای طلاب داریم به همان میزان نیز انتظار داریم که در رابطه با دانشجویان نیز این تسهیلات لحاظ شود.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که کتاب باید در خدمت رشد و تعالی جامعه باشد، گفت: این ابزار مهم فرهنگی اگر در این جهت قرار گیرد موجب رشد و تعالی جامعه می‌شود.
آیت‌الله خاتمی بر ضرورت نظارت بر نشر کتاب تأکید کرد و با بیان این‌که نظارت شایسته بر انتشار کتاب جلوی عرضه هر کتابی را می‌گیرد،‌ ابراز کرد: بالاترین خطر نشر کتاب‌های مبتذل است و اگر ناظران کتاب ـ هرچند ما به خدمت‌گذاران در این عرصه اعتماد داریم ـ غفلت کنند کتاب‌های دین زدا، اخلاق زدا، عفت زدا و انحراف زا به جامعه وارد می‌شوند.
وی با بیان این که نظام اسلامی مخالف با آزادی فکر نیست، ابراز کرد: آزادی فکر آری اما آزادی ابتذال هرگز؛ کتاب خوراک فکری است و اجازه انتشار به کتاب‌های مسموم اعتقادی و اخلاقی یعنی سم را در اختیار همگان قرار دادن.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت فکر و اندیشه در اسلام، اظهار کرد: امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» علم را به عنوان طعام فکری در نظر می‌گیرند و اسم این سانسور نیست بلکه مصونیت فکر جامعه و پاسداری از امنیت فکری و سلامت فکری جامعه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: همان‌گونه که نظام اسامی وظیفه پاسداری از جان، مال و آبروی مردم را دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وظیفه پاسداری از فکر و فرهنگ مردم را به عهده دارد.
آیت‌الله خاتمی با استناد به روایات سه چیز را موجب از بین بردن حجاب‌ها و قرب به خدا عنوان کرد و گفت: نخستین چیزی که انسان را به خدا می‌رساند صدای قلم دانشمندان یعنی اقدامات فرهنگی است.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزم توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در سال 71 خطر تهاجم را گوشزد کردند و این امر نشان دهنده چشم تیزبین رهبری است.
وی با بیان این‌که هدف تهاجم فرهنگی دشمنان فاصله انداختن میان جوانان و دین است، نقش‌ رسانه‌ها را در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان سنگین ارزیابی کرد و ابراز داشت: در این جهت رسانه ملی اساسی ترین و مؤثرترین نقش را در فرهنگ سازی ایفا می‌کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: کار فرهنگی عمیق و سازنده در کشور یک ضرورت و خدمت بزرگ به انقلاب اسلامی است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه دومین اصل مورد نیاز جامعه را مسأله تقویت نظامی کشور دانست و گفت: اگر کسی می خواهد مدیریت ولایت فقیه را ببیند باید به نیروهای مسلح کشور بنگرد؛ تنها جایی که از صفر تا صد آن زیر نظر ولایت فقیه است قوای مسلح هستند و همه نیروهای نظامی کشور به فضل الهی از آمادگی کامل در همه زمینه‌ها برخوردار هستند.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در طول این سی و پنج سال دشمن با آن همه قدرت نظامی نتوانسته کمترین آسیب به نظام اسلامی برساند که این امر در سایه قدرت نیروهای مسلح تحت فرماندهی فرمانده کل قوا است که کشور را در عرصه تهاجم خارجی بیمه کرده است.
آیت‌الله خاتمی در پایان با تأکید بر این‌که جامعه اسلامی همان اندازه که نیاز به فرهنگ دارد به اقتصاد شکوفا هم نیاز دارد، گفت:‌ اقتصاد شکوفا نمی‌شود مگر با تولید ملی و هر راه دیگری جز این نتیجه بخش نخواهد بود.
گفتنی است، سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) قم (جنب گلزار شهدا) از 8 تا 15 اسفندماه صبح‌ها از ساعت 9 تا 12 و بعد از ظهرها از ساعت 15 تا 20:30 با 40درصد تخفیف برای بازدید طلاب، فضلای حوزه علمیه و علاقه‌مندان دایر است./927/پ202/ق
ارسال نظرات