۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۵۸۶۱۰

کتاب «قبیله تزویر» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «قبیله تزویر» درباره مدعیان دروغین مهدویت و عوامل گرایش عمومی به آنان به همت مرکز تخصصی مهدویت منتشر شد.
کتاب قبيله تزوير

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «قبیله تزویر» نوشته «امیرمحسن عرفان» درباره مدعیان دروغین مهدویت از سوی انتشارات «بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام» و «مرکزتخصصی مهدویت» منتشر شد.

 

این کتاب، با توجه به مسؤولیت و مأموریت مبلغان دینی در دنیای کنونی اهمیتی دو چندان می یابد، دنیایی که هجوم تفکرات گوناگون از یک سو و ترفندهای مؤثر تبلیغاتی از دیگر سو و نیز استخدام ابزار و امکانات ارتباطی از سویی دیگر، گاه آدمی را از اندیشیدن و انتخاب گری درست باز می دارد و راه را بر حق طلبان می بندد و بی گمان مبلغان دینی تنها با سلاح های برتر و خنثی کننده می توانند به دستگیری و نجات چنین افرادی توفیق پیدا کنند.

 

بازخوانی عوامل پیدایش مدعیان دروغین مهدویت و گرایش مردم به آنان موضوع اصلی این کتاب است، اما در فصل اول این کتاب با عنوان کلیات به موضوعاتی همچون گونه شناسی مدعیان دروغین مهدویت، مشخصه های رفتاری و اعتقادی مدعیان دروغین، راه های در امان ماندن از گزند مدعیان دروغین و موضوعات بسیار دیگر اشاره شده است.

از دیدگاه نویسنده این کتاب، عقل گریزی، عوام زدگی، به کارگیری نصوص متشابه، خودمحوری، سوء استفاده از وضعیت سیاسی و اجتماعی، ادعاهای متناقض و رنگارنگ، تأویل گرایی، عالم گریزی و ذوق گرایی از مهم ترین ویژگی های مدعیان دروغین است.

 

در فصل دوم این کتاب، نویسنده به بیان عوامل پیدایش مدعیان دروغین مهدویت و چرایی گرایش مردم به آنان پرداخته است و آن را از وجوهی درونی‌تر مد نظر قرار داده است. 

 

وی عوامل پیدایش مدعیان دروغین را در سه عامل «عوامل زمینه ساز»، «تسهیل کننده و شتاب زا» یا «کاتالیزور» بررسی می کند، در بخشی از این فصل آمده است: «در بحث از یک موضوع، هم توصیف و تشریح آن امکان‌پذیر است و هم می‌توان آن را علت‌یابی کرده و توضیح داد، کار اول را تحت عنوان توصیف، وقایع‌نگاری و تشریح وضع موجود شیء و عمل دوم را تبیین و پیدا کردن چرایی آن می‌نامند.

 

بحث اول به هست‌ها می‌پردازد و بحث دوم به چرایی و علت ها، این دو مسأله در بحث از مدعیان دروغین نیز صدق می‌کند و از دو منظر می‌توان به مدعیان دروغین نگریست، یکی پرداختن به سیر حوادث و وقایع‌نگاری و فرایند زندگی مدعیان و دیگری جست‌وجوی علت یا علل آن، دیدگاه اول به تاریخ مدعیان دروغین می‌انجامد و مجموعه‌ای از وقایع است که از داده‌های آن هیچگاه سخن نمی‌گوید، بلکه باید تبیین و تفسیر شوند، حصر توجه به مطالعه تاریخی و عدم توجه کافی به رهیافت‌های دیگر، سبب می‌شود هویت شیء در حیثیت تاریخی آن، پنهان شود و گمان شود که آن شیء چیزی نیست جز جنبه مکشوف در مطالعه تاریخی، دیدگاه دوم به نظریه‌پردازی در مسأله منجر می‌شود و با کمک آن می‌توان تصویری روشن و تفسیری جامع از موضوع ارائه داد.

 

گفتنی است، «قبیله تزویر»، کتاب شایسته تقدیر چهارمین جشنواره علامه حلی رحمةالله‌علیه است.

 

یادآور می‌شود، «قبیله تزویر»‌، نوشته امیرمحسن عرفان، به شمارگان 3000 نسخه از سوی انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه الشریف منتشر شده است.

 

مدیریت اجرایی نشر و نظارت کیفی این اثر را حسین باقری بر عهده داشته است، این کتاب در 144 صفحه‌ سامان یافته است و علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند با شماره تلفن 093606477200 تماس برقرار کنند./907/د102/ق

ارسال نظرات