۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۶۰۱۱۱
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر کرد؛

‏ کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری»

خبرگزاری رسا ـ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام» را در قطع وزیری و در یک‌هزار نسخه منتشر کرد.
کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام» را در قطع وزیری و در یک‌هزار نسخه منتشر کرد.

سیده فاطمه هاشمی، این کتاب را با هدف بررسی مفهوم و ملاک‌های صحت و اعتبار روایات از دیدگاه امامیه، به رشته‌ی تحریر درآورده است.

در بخشی از این کتاب آمده است؛ در باور شیعه فهم کلام وحی جز با تمسک به حاملان حقیقی قرآن میسر نمی‌شود. از این رو آنچه از سنت و سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امامان معصوم علیهم السلام و تفسیر قرآن و در جهت گسترش و تبیین معارف قرآنی و آموزه‌های اسلامی بر جای مانده است، بزرگترین میراث حدیثی شیعه را تشکیل می‌دهد.

براساس این گزارش، بررسی میراث حدیثی شیعه، به ویژه تفاسیر مأثور از اهل بیت علیهم السلام به منظور اثبات و صدور و استناد آن به معصوم و تحقیق در روایات آنها در راستای حفظ و استحکام آثار معصومین در حوزه تفسیر قرآنی امری ضروری است.  

نویسنده، بعد از بررسی حجیّت و اعتبار تفاسیر مأثور و میزان ارزش آنها، به بررسی مفهوم و ملاک‌های صحّت و اعتبار روایات از دیدگاه امامیه، ضرورت تحقیق در روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام، جایگاه تفسیر مأثور منسوب به امام عسکری علیه السلام، بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن دوران و راهکار آن حضرت در آن شرایط و ارزیابی تفسیر موجود از جهت سند و محتوا پرداخته است.

کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام» حاوی 16 بخش می‌باشد و در 6 فصل با عناوین «تفسیر مأثور و اعتبار آن»، «میزان ارزیابی و اعتبار تفاسیر مأثور»، بررسی «شرایط حاکم بر عصر امام عسکری علیه السلام و نقش راهبردی آن حضرت»‏، معرفی «تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام»، بررسی «سندی و طریق شیخ صدوق به تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام»‏ و بررسی «محتوایی و متنی تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام‏» تنظیم شده است.

این کتاب با تکیه بر منابع متعدد و با بهره‌گیری از دیدگاه صاحب‌نظران، حجیت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام بررسی کرده، مباحث سودمندی را فراروی علاقه‌مندان قرار می‌دهد./934/د102/ق

ارسال نظرات