۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۶۱۱۶۳

سمینار اسلام، تنوع سیاسی و فرهنگی در اندونزی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سمیناری با موضوع اسلام، تنوع سیاسی،‌ فرهنگی و وحدت امت اسلامی به منظور تقویت نگرش های تقریبی و وحدت اسلامی در منطقه جاوه شرقی اندونزی برگزار شد.
سمينار اسلام تنوع سياسي فرهنگي و وحدت اسلامي در اندونزي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور تقویت نگرش های تقریبی و وحدت اسلامی در منطقه جاوه شرقی اندونزی سمیناری با موضوع اسلام، تنوع سیاسی،‌ فرهنگی  و وحدت امت اسلامی برگزار شد.


 این سمینار که  با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه اسلامی سونان امپل، بزرگترین دانشگاه دولتی منطقه جاوه شرقی، در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و همچنین رسانه‎ها و دیگر گروه‎های دینی وفرهنگی این منطقه حضور داشتند.

 

در ابتدای مراسم پروفسور شمس الهدی معاون رییس دانشگاه اسلامی سونان امپل سورابایا در سخنانی اظهار داشت: بر خلاف برخی برداشت‏ها که  اسلام را صرفا با عربیت می شناسند، دیگر ملت ها بویژه ایرانی‏ها در بنای تمدن اسلامی و معرفی وگسترش اسلام به سایر ملل بیش از عرب ها نقش ایفاء کرده است.

 

وی افزود: اسلام که بر پایه  علم ومعرفت بنا شده است وابستگی های زیادی را از بین برد و توانست با روحیه تسامح به جای تعصیات قومی و نژادی، از ظرفیت همه ملت ها در مسیر رشد و بالندگی خود بهره گیرد و همه اقوام و جوامع مختلف مسلمان را علیرغم تنوع فرهنگی و فکری، زیر چتر واحدی به نام امت واحده اسلامی متحد و یکپارچه کند.

 

معاون امور همکاریهای علمی وآموزشی دانشگاه سونان امپل در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری انقلابی، اسلامی و پیشرفته در عرصه های علمی وفناوری و همچنین اهمیت ایران در مطالعات اسلامی و تمدن اسلامی، از تاسیس اطاق ایران در این دانشگاه ابراز خرسندی نمود و خواستار توسعه وگسترش همکاری‎های علمی این دانشگاه با جمهوری اسلامی ایران گردید.

 

ربانی رایزن فرهنگی ایران  نیز طی سخنان مبسوطی به تشریح ظرفیت های گسترده موجود در اسلام جهت پذیرش وجذب تنوع فرهنگی و فکری  پرداخت و در این زمینه خاطر نشان ساخت: جهان شمولی وجهان وطنی اسلام آن را از انگیزه‎ها و محرکه های لازم برای پذیرش و شرکت دادن همه اعضاء امت اسلامی و همچنین همه فطرتها در آن برخوردار کرده است. از این رو هیچ قوم و جریان فکری در داخل و خارج اسلام نمی تواند آن را صرفا متعلق به خود بداند و دیگران را درک وعمل به اسلام بازدارد.

 

وی با اشاره به اجباری نبودن پذیرش دین، یکی از خاستگاه‎های خشونت در درون امت اسلامی را مطلق انگاری وتئوری اجباردر پذیرش وپیروی از باورها و عقائد خود توسط دیگران که از سوی برخی جریانهای افراطی دنبال می گردد دانست و دعوت به سبیل  رب  همراه با حکمت وموعظه حسنه ، جدال و گفت‎وگوی احسن و منطقی همراه با احترام وخیرخواهی و در جهت تقویت مشترکات را بنیان های اصلی دعوت به دین در اسلام خواند و خاطر نشان ساخت: قرآن کریم همواره تحقق اصل وحدت اسلامی را مبتنی بر اصل تقوا کرده و در عین پذیرش اختلافات، از نزاع وتفرقه که منشاء سقوط و ضعف امت اسلامی است برحذر داشته است‎.

 

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به راه اندازی اطاق ایران در دانشگاه اسلامی سونان امپل، این اقدام را گام موثری در توسعه مناسبات علمی وفرهنگی فیمابین  و همچنین فراهم شدن فرصت های مطالعه و درک هر چه بیشتر و نزدیک ایران برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا جامعه علمی و دانشگاهی جاوه شرقی نقش حایز اهمیت خود را در مسیر تقویت همگرایی و همزیستی مذاهب اسلامی در منطقه بیش از پیش ایفاء کند./994/د101/ک

ارسال نظرات