۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۶۱۷۹۴
از سوی نمایندگی‎های فرهنگی ایران در خارج از کشور؛

مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا در کشورهای مختلف برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا از سوی رایزنی‎های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا از سوی رایزنی‎های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور برگزار شد.
 

این مراسم در مناطق مختلف جهان و به شرح ذیل برگزار شد:

 

سیرالئون

 

 به مناسبت سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سازمان های بانوان مسلمان سیرالئون با همکاری نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مراسم ویژه عزاداری و سخنرانی با تاکید بر اینکه حضرت فاطمه (س) الگویی کامل و همیشگی برای زنان می باشند در سال اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار کردند.

 

در این مراسم که بیش از یکصد و هشتاد نفر از اعضای سازمان های اسلامی زنان فریتاون، دانشجویان دانشگاه ها و ارباب جراید شرکت کردند خانم ها خدیجه باح، فاطمه سی سه و حبیبه کنته و همچنین ابراهیم کامارا رییس روابط عمومی شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون و رایزن فرهنگی در خصوص ابعاد شخصیت سازنده حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوی کامل، میراث و مصائب آن حضرت سخنرانی کردند.

 

محمدرضا  قزلسفلی رایزن فرهنگی کشورمان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) مظهر شخصیت کامل زن مسلمان و نمونه اعلای انسانیت می باشد گفت: آن حضرت توسط شخص پیامبر اکرم (ص) بر اساس آموزه‎های قرآن مجید و سنت نبوی تربیت شده است .

 

رایزن فرهنگی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اولین دانش آموخته ویژه دانشگاه رسول گرامی اسلامی (ص) در تمام ابعاد زندگی زنان اعم از امور عبادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، خانوادگی الگوی تمام عیار بودند گفت: زنان جهت نیل به سعادت دنیا و آخرت و زندگی شرافتمندانه چاره ای جز الگو قرار دادن حضرت فاطمه (س) ندارند .

 

ابراهیم کامارا رییس روابط عمومی شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون در بخشی از سخنان خود با اشاره به اوضاع  زنان در دوران جاهلیت و خوشحالی مشرکین مبنی براینکه پیامبراسلام به خاطر نداشتن فرزند دین اسلام ابتر خواهد ماند گفت که خداوند متعال حضرت فاطمه (س) را به عنوان " کوثر" به حضرت محمد (ص)اعطا کرد.

 

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) و فرزندان آن بانوی بزرگ رمز بقای اسلام در طول تاریخ اسلام می باشد در ادامه سخنان خود ضمن مقایسه جاهلیت قدیم و جدید گفت ظلمی که امروز به زنان تحمیل می شود دردناک تر از جاهلیت قدیم کرد.

 

کامارا در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) الگوی ایمان و مسؤولیت پذیری بودند از زنان سیرالئون خواست تا با شناخت دقیق و درست دین اسلام و الگو گرفتن از ابعاد شخصیت سازنده حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) در توسعه حقیقی کشور خود مشارکت کردند.

 

خانم "خدیجه باح" فعال اسلامی سیرالئون با تشریح القاب زهرا ، بتول ، صدیقه ، طاهره و... گفت: تمام جزئیات زندگی حضرت فاطمه (س) برای ما زنان درس هستند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ازدواج دخت گرامی پیامبر اسلام با حضرت علی (ع) و نحوه تربیت فرزندان صالح و الگو گفت حضرت فاطمه (س) به عنوان موفق ترین دانش آموخته مکتب و مدرسه پیامبر اکرم (ص) در همه امور زندگی نمونه بودند.

 

خانم فاطمه سی سه در بخشی از سخنان خود گفت: حضرت فاطمه (س) انسانی سخت کوش، معلمی موفق، همسری وفادار، مادری مهربان و عابدی مطیع امر خداوند متعال بودند.

 

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت حجاب برای زنان گفت: پوشش برای زنان و تعلیم و تربیت فرزندان از جمله میراث و تعالیم عالیه حضرت فاطمه (س) است.

 

حبیبه کنته که ریاست مراسم را به عهده داشت ضمن عرض تسلیت سالگرد شهادت ام ابیها به طور خلاصه زندگی حضرت فاطمه(س) را از تولد تا شهادت برای حضار تشریح کرد.

 

وی ضمن اشاره به مصائب تحمیل شده به دختر گرامی پیامبر اکرم (ص) ضرورت شناخت ابعاد سازنده شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) و الگو قرار دادن ایشان را مورد تاکید قرار داد . در مراسم فوق الذکر از میهمانان پذیرائی غذا نیز به عمل آمد.

 

مراسم مشابهی در دانشکده اسلامی فریتاون و برخی مساجد فریتاون و شهرستان ها ظرف روزهای آتی در حال برگزاری می باشد.

 

 نخجوان

 

مراسم سوگواری شهادت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا (س)، با حضور ایرانیان مقیم ، اعضای خانواده سرکنسولگری و برخی شیعیان نخجوانی در محل نمازخانه اقامتگاه سرکنسولگری کشورمان در نخجوان برگزار شد.

 

 این مراسم معنوی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با قرائت قرآن و با مداحی ذاکر اهل بیت(ع) ادامه پیدا کرد.

 

 گفتنی است نظیر چنین مراسمی نیز در مساجد جامع ، پیرقمیش و مسجد الزهرا نخجوان با حضور مسلمانان و شیعیان جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.

 

تایلند

در شب شهادت ریحانه رسول، حضرت زهرای بتول (س) مراسم عزاداری دخت گرامی پیامبر اسلام، با حضور ایرانیان مقیم بانکوک با حضور کارکنان نهادهای ایرانی و جمعی از ایرانیان و دانشجویان ایرانی مقیم تایلند در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان در بانکوک برگزار شد.

 

حجت الاسلام کریمی نماینده جامعه المصطفی در  تایلند در خصوص فضائل حضرت زهرا (س) احادیثی را بیان و در مورد زندگی با برکت ایشان سخنرانی کرد.

 

در ادامه مراسم دوستداران اهل بیت پیامبر اکرم(ص) به عزاداری پرداختند.

 

در ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س)، در اکثر مساجد و حسینه های شیعیان این کشور و با حضور شیعیان تایلندی و محبین و شیفتگان اهل بیت علیهم السلام مجالس سوگواری و عزادری اقامه گردید.

 

 ازبکستان

 

مراسم عزاداری شب شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور شیفتگان اهل بیت(ع) به ویژه ایرانیان مقیم و کارگزاران نهادهای جمهوری اسلامی ایران فعال درسالن اجتماعات سفارت برگزار شد.

 

در این مراسم حمید مصطفوی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند با اشاره به اینکه سراسر زندگی حضرت زهرا(س) می تواند بهترین الگو و سرمشق برای مسلمانان باشد، اظهار داشت: یکی از این آموزه ها که آن حضرت در سراسر زندگی پربرکتش آن را فریاد می کرد، اهتمام و جدیت نسبت به دین بوده است.

 

رایزن فرهنگی افزود : زندگی کوتاه بانوی بزرگ اسلام، حضرت زهرا(س) مملو از آموزه ها و درسهای انسان ساز مانند: درس اخلاق، درس ایمان و تقوا، درس مبارزه با ظلم، درس دینداری و دین خواهی و درس حرکت آفرینی است.

 

 وی اظهار داشت: این بانوی بزرگوار پس از درگذشت رسول خدا(ص)دائماً اشکبار و اندوهگین بودند، اما به همه این اندوهها جهت الهی دادند و همه را برای تقویت دین خدا و تحکیم موقعیت وحی و جانشین پیامبر(ص) به کارگرفتند.

 

در پایان رایزن فرهنگی کشورمان  افزود : شناخت و معرفی تمام ابعاد وجودی و شخصیت حضرت زهرا(س) می تواند به عنوان الگوی کامل در جهان امروز مطرح شود و تا ابد روشن بخش راه حق طلبان باشد.

 

 چین

 

مراسم عزاداری ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س ) در حسینیه سفارت ایران در پکن به مدت سه شب با حضور ایرانیان مقیم  برگزار شد.

 

در این مراسم دوستداران اهل بیت  (ع) در ماتم دخت نبی مکرم اسلام فاطمه زهرا (ع) لباس ماتم پوشیدند و به عزاداری پرداختند.

 

  قرقیزستان

 

مراسم سوگواری و عزاداری سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) در شامگاه  با حضور مسؤولان و کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در بیشکک ، ایرانیان مقیم ،آذری های قرقیزستان و با شرکت دوستداران و محبان خاندان عصمت و طهارت (ع) در مسجد امام علی (ع) برگزار شد.

 

در  این مراسم حجت الاسلام ایمانی امام جماعت مسجد امام علی (ع) در سخنانی با اشاره به آیه57 سوره احزاب گفت،خداوند متعال در این آیه می فرماید : « آنانکه خدا ورسول را اذیت و آزارمی کنند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده و ازرحمت خدا دور فرموده و برای آنان عذابی با ذلت و خواری مهیا ساخته است.

 

 وی افزود: خاندان اهل بیت عصمت و طهارت دارای جایگاه و منزلت رفیعی در نزد خداوند متعال می باشند.زیرا آنها معدن علم او و  مرجع حکم اوهستند و اساس اسلام بر  حب و دوستی اهل بیت (ع) استوار  است.

 

ایمانی تصریح کرد: دوستی اهلبیت عصمت و طهارت مانند راه یافتن به کشتی نوح است که هر کس در طوفان بلایا و مشکلات زندگی وارد این کشتی شود نجات می یابد. ایشان در ادامه با ذکر وصایای حضرت زهرا(س) به بیان مناقب و فضائل آن حضرت پرداخت.

 

این مراسم پر فیض و معنوی با مرثیه سرایی و نوحه خوانی  مداحان اهل بیت (ع) به زبان فارسی و آذری ادامه داشت  و با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء خاتمه یافت.    

 

 تانزانیا

 

رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری مرکز شیعیان تانزانیا ( TIC ) و مدرسه امام جعفر صادق (ع) مراسم ویژه شهادت حضرت زهرا(س) را در مسجد الغدیر با حضور جمع کثیری از دوستداران و شیعیان برگزار کرد.

 

در این مراسم  "شیخ ملبی" از شیوخ برجسته شیعیان بومی پیرامون شخصیت حضرت فاطمه (س) و شرایط زندگی آن حضرت سخنرانی کرد.

 

شیخ جلال رییس مدرسه امام جعفر صادق (ع)  پیرامون جایگاه حضرت زهرا (س) در نزد خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام (ص)  و نقش آن حضرت در تبیین حقانیت حضرت علی (ع)  بعد از رحلت پیامبر(ص)  سخنرانی کرد.

 

در پایان مراسم نوحه خوانی و اقامه نماز جماعت برگزار شد.

 

 رایزنی فرهنگی با همکاری سفارت کشورمان و خیرین ، مراسم عزاداری مشابهی را برای هموطنان عزیز ایرانی نیز در شب شهادت آن حضرت در محل رزیدانس برگزار کرد و در این مراسم بعد از قرائت زیارت مخصوص حضرت فاطمه (س) ، حجه الاسلام و المسلمین شاهدی رییس محترم نمایندگی جامعه المصطفی (ص) پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) سخنرانی کرد.

 

همچنین با هماهنگی رایزنی فرهنگی و همکاری سید شمس الحسن زیدی امام جمعه و جماعات شیعیان زنگبار مراسم مشابه عزاداری در مسجد شیعیان زنگبار نیز برگزار شد.

 

 افغانستان(کابل)

 

به مناسبت ایام سوگواری دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) حضرت صدیقه طاهره، حضرت زهرا(س) در روز پنجشنبه با شرکت قرآن آموزان و والدین آنان مراسم با شکوه خاصی در جامعه القرآن کابل برگزار شد.

 

در این مراسم مسؤول جامعه القرآن کابل در سخنانی گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان یک بانوی نمونه که هم در صحنه های اجتماعی و سیاسی موفق بوده و هم در نظام خانواد و همچنین یک فرد با معنویت و با عظمت که این مقام بزرگ را خداوند(ج) به او ارزانی داشته، اخلاق و برخورد حضرت فاطمه(س) نسبت به خانواده و اجتماع می تواند الگوی خوبی برای جامعه باشد و مردم به خصوص جامعه زنان او را سرمشق خویش قرار بدهد.

 

در ادامه برنامه گروه سرود خواهران جامعة القرآن کابل در وصف حضرت فاطمه(س)‌ مقاله و سرودی را قرائت کردند.

 

شانگهای چین

 

ایرانیان مقیم شانگهای چین در محل اجتماعات سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران به مناسبت شهادت ام ابیها، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) به سوگ نشستند.

 

در این مراسم مهرداد رخشنده وابسته فرهنگی کشورمان در خصوص اهمیت این ایام و همچنین فضایل و شخصیت نورانی دخت پیامبر اکرم (ص) و برکات توسل به ایشان مطالبی را بیان داشت./994/ب101/د
 

ارسال نظرات