۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۶۲۸۱۲

کتاب امام حسین علیه السلام از دیدگاه اهل سنت منتشر شد

خبرگزاری رسا - کتاب امام حسین علیه السلام از دیدگاه اهل سنت در شش فصل اصلی شرح حال، فضایل و مناقب، ویژگی­‌های اخلاقی و سیره عملی، موضع­‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی، امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا و سخنان حکیمانه منتشر شد.
امام حسين از ديدگاه اهل سنت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب امام حسین(علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت با قلم علی باقر شیخانی توسط مرکز پژوهش­‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

 

کتاب مذکور در شش فصل اصلی شرح حال، فضایل و مناقب، ویژگی­‌های اخلاقی و سیره عملی، موضع­‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی، امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا و سخنان حکیمانه تهیه، تدوین و تنظیم شده است.

 

موضوعاتی چون «شمایل ظاهری، نقش انگشتر، همسر و فرزندان، ویژگی­‌های موروثی و نقش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در تربیت در فصل اول و مصداق آیه تطهیر، از منظر پدر و برادر، از منظر اندیشمندان و اصحاب در فصل دوم و همچنین عبودیت و بندگی حق، جود و کرم، حسن خلق، خانواده دوستی و تواضع در هم­نشینی با نیازمندان در فصل سوم» مطرح شده است.

 

در فصل چهارم نیز به موضوعاتی مانند «مخالفان بیعت با یزید، سیاست تطمیع، موضع­‌گیری امام حسین(علیه السلام) در زمان معاویه، علت و انگیزه قیام و در فصل پنجم نیز به اتمام حجت با دشمن، سخنان زهیر بن قین، تحول حربن یزید ریاحی، شهادت بنی هاشم، تعداد شهدای کربلا و در فصل پنجم به موضوعاتی چون توصیف خدا، مقام تسلیم و رضا، توکل، زهد، بی­‌وفایی دنیا، آزادگی، حق­‌الناس و پرهیز از بیهوده کاری» پرداخته شده است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است: «امام حسین(علیه السلام) به تصریح شیعه و سنی، در زمره اهل بیتی است که به نص قرآن از هرگونه کژی و خطا به دور است، بنابراین گفت­‌وگو درباره امام حسین(علیه السلام) گفتمان قرآنی و وحدت­‌آفرین است.»

 

در ادامه آورده شده است: «محبت به آن حضرت اختصاص به مذهب خاصی ندارد و همه مسلمانان به او عشق می‌ورزند و او را مقتدای خود می­‌دانند. برهمین اساس، کتاب حاضر بر آن است تا گوشه‌ای از فضایل و سیره الهی آن حضرت در منابع اهل سنت را جهت پشتیبانی از برنامه‌های رسانه ملی بازنمایی و بازخوانی نماید.»

 

در دیباچه این کتاب آمده است: «پرداختن به زندگانی امام(علیه السلام) آثار متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به الگوسازی برای نسل جوان، فرهنگ­‌سازی برای ارتقای اخلاق فاضله در جامعه، آشنایی مردم مسلمان جهان با شخصیت­‌های مهم صدر اسلام، زمینه­‌سازی برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان و کاهش اختلافات مذهبی اشاره کرد.»

 

در دیباچه کتاب آمده است: «شایسته است رسانه ملی که وظیفه رشد اخلاقی و پالایش درونی افراد و ایجاد همدلی بین مسلمانان را برعهده دارد، با پرداختن به این اسوه‌های مشترک، نقش مهم خود را ایفا کند.»/992/د102/ق

ارسال نظرات