۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۶۲۸۴۵
یک روزنامه پاکستانی:

دموکراسی غربی در پاکستان شکست‌ خورده است

خبرگزاری رسا - یک روزنامه پاکستانی اجرای نظام دموکراسی غربی در این کشور را یک تجربه شکست‌خورده دانست و از تمایل مردم برای اجرای نظام شرعی و اسلامی در پاکستان خبر داد.
پاکستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان باقی مانده‌ است برخی کارشناسان به بررسی عملکرد دولت‌های گذشته در تاریخ این کشور پرداخته و معتقدند که نظام دموکراسی غربی نتوانسته است موجبات رشد و شکوفایی این کشور را فراهم کند.
 
روزنامه «جنگ» پاکستان در مقاله‌ای با عنوان «نظام شرعی یا دموکراسی غربی؟» به قلم «سلیم یزدانی» به بررسی این موضوع پرداخته و می‌نویسد:
 
در پاکستان به بهانه دموکراسی اتفاقاتی افتاده که مردم را نسبت به این نظام بدبین کرده است و بی‌اعتمادی نسبت به دموکراسی باعث شده که مردم در مسیر نادرستی گام بردارند.
 
اگرچه عده‌ای از مردم امیدوار  بودند که می‌‌توانند با کمک نظام دموکراسی اهداف واقعی تشکیل پاکستان را بار دیگر احیا کنند اما با مشاهده نتایج معکوس آن دیگر حامی نظام دموکراسی در کشورشان نیستند.
 
به طور قطع از زمانی که پاکستان به وجود آمده است سیاستمداران نظام دموکراسی را درست به اجرا در نیاوردند.
 
اجرای نادرست نظام دموکراسی باعث شد در سال 1988 فساد مالی به اوج خود برسد و مردم به این نتیجه برسند که نظام دموکراسی نظامی است که در آن یک فرد درستکار هیچ فرقی با یک مجرم ندارد زیرا در چنین حکومتی یک فرد خلافکار می‌تواند از طریق فساد مالی و سایر جرایم به هدف خود برسد.
 
شیوه نادرست دموکراسی در پاکستان باعث تغییر ذهنیت مردم نسبت به نظام دموکراسی شده است.
 
نسل جوان نسبت به دموکراسی بی‌اعتماد شده‌اند و تصور می‌کنند نظام شرعی برای پاکستان بهتر است.

 

از سوی دیگر، نسل جوان پاکستان بیشتر از سیاستمداران به ارتش اعتماد دارند که این وضعیت بحرانی به علت عملکرد نادرست سیاستمداران و فساد مالی در دوران حکومت‌های دموکراسی به وجود آمده است.
 
در پنج سال گذشته نظام داخلی کشور دچار آسیب زیادی شده و فقط 13 درصد از نسل جوان به نظام دموکراسی اعتماد دارند.
 
شکی نیست که نظام شرعی بهترین نظام برای اداره کشور است و این نظام هیچ منافاتی با دموکراسی ندارد.
 
قانون اساسی پاکستان ما را به سوی نظام دموکراسی شرعی (جمهوری اسلامی) سوق می‌دهد و 70 درصد مردم پاکستان خواهان چنین نظامی هستند.
 
در سال 2007 حدود 50 درصد مردم پاکستان خواهان نظام جمهوری اسلامی بودند اما در حال حاضر این رقم افزایش یافته است.
 
مردم پاکستان به ویژه نسل جوان با مشاهده ثمرات نظام جمهوری اسلامی در ایران تمایل زیادی برای اجرای چنین نظامی در کشورشان پیدا کرده‌اند.
 
کسانی که خواهان نظام سکولار در پاکستان هستند هیچ دلیلی برای برپای چنین نظامی ندارند زیرا اگر قرار بود سکولار باشیم نیازی نبود مسلمانان هند کشوری مستقل به نام پاکستان تشکیل دهند.
 
هدف از تشکیل پاکستان این بود که مسلمانان بتوانند طبق آیین‌شان زندگی کنند.
 
اگر ظرف 25 سال گذشته به قانون اساسی عمل می‌شد و از قدرت گرفتن سیاستمدارانی که شرایط لازم را ندارند جلوگیری به عمل می‌آمد پاکستان به یک کشور جمهوری اسلامی تبدیل شده بود.
 
تا زمانی که ریشه فساد مالی و سایر جرایم بین سیاستمداران پاکستانی خشک نشود مردم به نظام دموکراسی اعتماد پیدا نمی‌کنند.
 
اگر این بار نظام دموکراسی شکست بخورد نمی‌توان به آینده این نظام در پاکستان امیدوار بود./988/ب101/د

ارسال نظرات