۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۶۴۱۵۸

وقتی اماراتی‌ها شیخ الازهر را تحویل گرفتند

خبرگزاری رسا ـ اختلاف نظر میان اخوان المسلمین مصر و دولت امارات متحده عربی وارد کانال‌های تندتری شده و همین مساله باعث شد تا مقامات این امیرنشین، شیخ الازهر را شخصیت فرهنگی سال خود کرده و خارج از همه عرف‌های دیپلماتیک با او برخورد کنند.
احمد الطيب، شيخ الازهر مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اختلاف نظر میان اخوان المسلمین مصر و دولت امارات متحده عربی وارد کانال‌های تندتری شده و همین مساله سبب شد تا مقامات این امیرنشین، شیخ الازهر را شخصیت فرهنگی سال خود کرده و خارج از همه عرف‌های دیپلماتیک با او برخورد کنند.


شیخ الازهر که این‌ روزها خود شاهد دست اندازی جماعت اخوان برای به دست گرفتن اداره الازهر و اخراج روسای فعلی آن است، سفری به عربستان و امارات متحده عربی دو دشمن خونی اخوانی‌ها در منطقه کرد تا علاوه بر آنکه موضع خود را در برابر جماعت حاکم تقویت کند، پیام‌های را نیز به سران قاهره مخابره کند.


به گزارش روزنامه العرب چاپ لندن، «احمد طیب» شیخ الازهر برای دریافت جایزه کتاب شیخ زاید به خاطر انتخاب وی به عنوان شخصیت فرهنگی سال 2012 وارد ابوظبی شد و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی در مقر اقامت الطیب با وی دیدار کرد که این دیدار وی خارج از عرف پروتوکلی بود.


این مقام اماراتی از نقش الازهر درباره مسائل اسلام و تفکرات و ایده آن قدردانی کرد و بر آمادگی کشورش برای همکاری با الازهر در همه زمینه‌های علمی، دینی، آموزشی تاکید کرد.


در همین حال، الطیب با بیان اینکه به عنوان روحانی دینی به امارات آمده است بر عمق روابط بین امارات و مصر تاکید کرد و با اشاره به اخوان المسلمین گفت: الازهر وارد هیچ گروه و دسته بندی نمی‌شود و تعدیل‌های اخیر در قانون الازهر نشان دهنده مستقل بودن مستحکم بودن آن در برابر هرگونه نفوذی است.


در این میان احمد الطیب در مصاحبه‌ای با روزنامه اماراتی الاتحاد تاکید کرد که الازهر هر جماعتی را که بخواهد بر آن مستولی شود، ذوب می‌کند که اشاره غیر مستقیمی به رفتار سران اخوان المسلمین مصر دارد. او گفت که برخی تغییرهایی که به تازگی در الازهر صورت گرفته، در راستای تقویت استقلال آن بوده است.


وی در این مصاحبه بر دامنه شیعه هراسی افزود و با حمله به شیعیان گفت که دانشگاه تحت ریاست او با هر گونه توسعه مذهب شیعه در جهان عرب به صورت عام و در مصر به صورت خاص مخالف است و با هر تلاشی جهت بر هم زدن کمربند سنی در جهان عرب مقابله خواهد کرد./994/ب101/د

ارسال نظرات