۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۶۵۰۴۴
پژوهشگر لبنانی:

شهید صدر بر لزوم نقد ذات پیش از نقد دیگران تأکید داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر لبنانی در تبیین ویژگی‎ها و شخصیت شهید محمدباقر صدر، گفت: این شهید بر لزوم نقد ذات پیش از نقد دیگران تأکید داشت.
حيدر حب الله پژوهشگر و استاد لبناني حوزه علميه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حیدر حب الله، استاد و پژوهشگر لبنانی حوزه علمیه در اولین همایش بزرگداشت شهید صدر که امروز در قم برگزار شد با اشاره به تفکر کاملا منظم و سنجیده این شهید، گفت: با بررسی فعالیتهای علمی و شبه علمی شهید صدر می توان دریافت که تفکر ایشان تا چه اندازه ای منظم و انتقال افکار وی نیز کاملا حساب شده بود.

 

وی افزود: گامهایی که این شهید در تفکر برمی داشت بسیار کوتاه بود و از مقدمات بحث نمی گذشت تا مستقیما به نتیجه برسد، مسأله ای که متأسفانه هم اکنون در جامعه حتی نزد بسیاری از اندیشمندان شاهد آن هستیم.

 

حیدر حب الله اظهار داشت: برخی افراد از قدرت نقد و تحلیل بهره مند هستند اما نمی توانند افکار دیگران را بفهمند، در نقطه مقابل نیز کسانی هستند که در فهم افکار دیگران قوی عمل می کنند ولی از نقد و تحلیل عاجزند.

 

این پژوهشگر لبنانی تأکید کرد: داشتن همزمان این دو ویژگی بسیار سخت است، ولی شهید صدر به خوبی از این دو ویژگی برخوردار بود و نه تنها افکار دیگران را فهم و تحلیل قرار می داد بلکه توانایی تشریح این افکار را نیز داشت.

 

وی با اشاره به این که فهم افکار دیگران به صبر نیاز دارد، ادامه داد: برخی بدون این که افکار دیگران را بفهمند به نقد آن می پردازند، اما شهید صدر کاملا صبور بود و پس از فهم افکار دیگران به نقد سازنده آن می پرداخت.

 

حیدر حب الله از نقد ذات به عنوان مقدمه نقد دیگران یاد کرد و گفت: نقد دیگران کار بسیار آسانی است، اما هر کسی نمی تواند به نقد ذات بپردازد و این کار همانند جهاد با نفس است. این شهید هنگامی که جامعه، مراکز اسلامی، جنبشهای اسلامی و حوزه علمیه را نقد می کرد ابتدا خود را مورد نقد قرار می داد.

 

وی تصریح کرد: شهید صدر در اوج انصاف نقد می کرد، به طرف مقابل احترام می گذاشت، اجازه تخریب شخصیت مقابل را نمی داد، بسیار مودبانه نقد می کرد و آرامش خود را حفظ می کرد.

 

استاد حوزه علمیه از شهوت نقد و ترس از نقد به عنوان آفت نقد یاد کرد و خاطر نشان ساخت: برخی افراد در شهوت نقد قرار دارند و برخی دیگر از این که مورد نقد قرار گیرند به شدت هراسان هستند. حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید در این دو مورد کار کند و طلاب و دانشجویان را از این نقاط ضعف دور سازد.

 

وی در پایان یادآور شد: همگان باید بدانند که نباید تنها به نقد پرداخت، بلکه باید راه حلی را برای مشکلی که مورد نقد قرار داده ایم، قرار دهیم./980/ب202/د

ارسال نظرات