۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۶۵۴۹۹
به انتشار رسید؛

الگوی توسعه سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی

خبرگزاری رسا - کتاب «الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام خمینی (رحمة الله علیه)» نوشته مسعود معینی‌پور از سوی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.
کتاب الگوي توسعه سياسي در انديشه سياسي امام خميني(رحمة اهر  عليه)

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  روابط عمومی دفتر نشر معارف، نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی ایران تحولی عمیق در دنیای معاصر پدید آورد و با احیای مبانی اسلام ناب توانست گفتمان جدیدی در برابر گفتمان تمدن غرب در ساحات مختلف از جمله توسعه سیاسی فرا پیش نهد.

 

مؤلف در این کتاب به توصیف و تبیین الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام خمینی(رحمة الله علیه) می‌پردازد و تلاش می‌کند تا بر اساس اندیشه حضرت امام(رحمة الله علیه)، علاوه بر تعیین شیوه مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای آن، با توجه به مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی ایشان ـ که مبتنی بر آموزه‌های اسلام است ـ الگویی متعالی در حوزه پیشرفت سیاسی در برابر الگوی غربی ارائه دهد.

 

نویسنده در این نوشتار در فصل آغازین، مباحث کلان و اساسی توسعه سیاسی از دیدگاه اندیشمندان غربی را مطرح و بررسی می‌کند و در فصل‌های بعد، طرح جدیدی که امام خمینی در مواجهه با مبانی و روبناهای تمدن غرب عرضه کرده است تبیین می‌گردد.

 

از دید نگارنده، نوآوری امام خمینی(رحمة الله علیه )، نخست در روش مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای آن است و سپس در تبیین درست و رسا و روزآمد آنچه نصوص دینی می‌تواند در مواجهه با این تمدن و دستاوردهای آن عرضه کند.

 

این کتاب در 4 فصل تنظیم و تدوین شده است: «فصل اول: مفاهیم و کلیات؛ مفهوم سیاست، مفهوم توسعه، ابعاد توسعه، مفهوم الگو»

«فصل دوم: چارچوب نظری؛ بررسی نظریات نوسازی و وابستگی در زمینه توسعه سیاسی. بررسی نظریات جدید غربی درباره توسعه سیاسی»

« فصل سوم: مبانی توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی(رحمة الله علیه )؛ مبانی اندیشه امام خمینی

حمة الله علیه)، نحوه مواجهه امام خمینی(رحمة الله علیه) با تمدن غرب، منظومه اندیشه امام خمینی (رحمة الله علیه) در باب سیاست»

 فصل چهارم: اهداف و شاخص‌‌های توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی (رحمة الله علیه)؛ اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام، شاخص‌های توسعه سیاسی از دیدگاه امام».

 در پایان هم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مباحث کتاب ارائه شده است.

 

افزودنی است، چاپ اول این کتاب در 224 صفحه در قطع وزیری و با تیراژ 1000 نسخه و به قیمت 5600 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است./992/د102/ق

ارسال نظرات