۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۶۸۷۱۱
محقق دفتر مطالعات اسلامی آمریکا:

باید اسلام را برای غرب رمزگشایی کرد

خبرگزاری رسا ـ یکی از محققان دفتر مطالعات اسلامی در آمریکا بر این باور است که مشکل اصلی در مناسبات غرب و جهان اسلام عدم درک مقابل است. این محقق تلاش های دو دهه را برای ارتقا سطح مناسبات طرفین صورت داده است.
احمد اکبر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد اکبر، از محققان دفتر مطالعات اسلامی دانشگاه واشنگتن آمریکا و کمیساریای عالی سابق پاکستان در انگلیس و ایرلند در خصوص مساله ارتباط غرب با اسلام که از منظر وی موضوع به روز و قابل لمس در جامعه غرب است با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در زمینه ارتقای گفت‎وگو برای درک اسلام در جامعه غرب و آشنایی با جهان مسلمانان؛ گفت: در زمان انتشار آیات شیطانی سلمان رشدی، من در کمبریج بودم، در این باره با روحانیان و علمای زیادی از جهان اسلام گفت‎وگو کردم، بعد از انجام تحقیقات گسترده به عنوان سفیر یک کشور اسلامی در دنیای غرب دریافتم که مشکل اصلی؛ درک اسلام از سوی جوامع غرب است که همین درک غلط به خصومت و اعمال تراژیک خشونت بار ختم می شود.از بعد از حادثه 11 سپتامبر دنیای اسلام منهای فرهنگ اسلام و البته با ضرب اعمال خشونت بار به ذهن غربی ها تحمیل شد.

 

وی افزود: از همین رو تلاش های اعمال شده برای بهبود رابطه غربی های با دنیای اسلام در جهت تغییر این نگرش اعمال و رمز گشایی فرهنگ اسلامی برای غربی ها آغاز شد.

 

اکبر اظهار داشت: در این باره تلاش ها برای نزدیک ساختن فرهنگ این دو بی شائبه و موثر بوده است. اما در مقابل حوادث پی در پی و اخیر آمریکا همواره سدی برای نزدیک کردن این ارتباط بوده است.

 

وی ادامه داد: در انفجارهای بوستون که از سوی گروه‎های سوء گرا طراحی شده بود؛ دنیایی از وحشت،ترس و بدگمانی به اسلام برای غربی ها خلق شد در حالی که مسلمانان در این حادثه کاملا بی گناه بودند.

 

عضو کمیساریای عالی سابق پاکستان در انگلیس و ایرلند گفت: مشکل اینجاست که از همان ابتدا و با تلفیق سیاست غرب با نگرش های تازه نسبت به اسلام، سعی شد تا همه مسلمانان با گروه‎های افراطی جمع بسته و خطرناک توصیف شوند. در نهایت باید دانست که جهل، عدم وجود شفقت و برتری حس قوی خشم افراد را در غرب به تهاجم و حمله ور شدن به سمت یکدیگر سوق می دهد./982/ب101/د

ارسال نظرات