۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۷۱۹۸۳

ممنوعیت روزه برای دانش‎آموزان مسلمان چینی

خبرگزاری رسا ـ دولت چین محدودیت‎هایی وضع کرده است که بر اساس آن دانش‎آموزان مسلمان زیر 18 سال نمی‎توانند روزه گرفته و در فعالیت‎های مذهبی شرکت کنند.
مسلمانان چين

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری "On Islam" ، دانش آموزان مسلمان چینی که برای گذراندن تعطیلات تابستانی به کشور خود بازگشته اند از گرفتن روزه در ماه رمضان محروم شدند..


دیلکسات راکسیت، سخنگوی کنگره جهانی اویغورها (مسلمانان چین) که در سوئد مستقر است در این ارتباط گفت: مقامات چینی تضمین هایی از والدین گرفته اند و از آنان قول گرفته اند که به فرزندانشان اجازه نخواهند داد که در طول ماه رمضان روزه بگیرند.


طبق گزارش ها، مقامات کشور چین محدودیت هایی علیه دانش آموزان مسلمان اویغور، که در آستانه ماه رمضان و برای تعطیلات تابستانی به منطقه "زینجیانگ" در شمال غربی این کشور بازگشته اند، وضع کرده اند.


تحت محدودیت هایی که به تازگی وضع شده است دانش آموزان مسلمان اویغور از گرفتن روزه در طول ماه رمضان و شرکت کردن در فعالیت های مذهبی منع شده اند.
دانش آموزانی که این قوانین را زیر پا بگذارند به مقامات ذی ربط معرفی شده و مجازات خواهند شد.


سخنگوی کنگره جهانی اویغورها می گوید: علاوه بر تمامی محدودیت ها، مقامات دولتی گروه هایی از 10 خانواده را تعیین کرده اند که از خانواده های دیگر جاسوسی کنند، به این ترتیب اگر کودکی از یک خانواده در ماه رمضان روزه بگیرد یا در فعالیت های مذهبی شرکت کند تمامی آن 10 خانواده مجازات خواهند شد.

 


محدودیت های اخیر وضع شده علیه دانش آموزان مسلمان در آستانه چهارمین سالگرد شورش های مرگبار "زینجیانگ" صورت می گیرد که حدود 200 مسلمان در درگیری با نیروهای دولتی کشته شدند.  


مقامات چینی 200 نفر را که اکثرا از مسلمانان اویغور بودند، به ایجاد آشوب و خرابکاری متهم کرده و 26 تن از آنان را اعدام کرد.


"زینجیانگ" از سال 1955 میلادی منطقه ای خودمختار محسوب می شود اما نیروهای امنیتی دولت چین همچنان حضوری پررنگ در این منطقه دارند.
گروه های حقوق بشر مقامات چینی را محکوم می کنند که به بهانه مبارزه با تروریسم محدودیت های بسیاری علیه مسلمانان اویغور وضع کرده اند./990/ب902/د

ارسال نظرات