۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۷۳۵۸۳

گسترش درگیری میان مسلمانان چین و نیروهای دولتی

خبرگزاری رسا ـ مسلمانان چین که از تبعیض‎های دولت این کشور به خشم آمده‎اند، به خیابان‎ها ریختند تا اعتراض خود را نشان دهند.
درگيري پليس و مسلمانان چين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، استان مسلمان نشین زینجیانگ چین امروز شاهد درگیری های گسترده میان نیروهای دولتی و مسلمانانی بود که از سرکوب و تبعیض های دولتی به خشم آمده اند.
 

حداقل 27 نفر در جریان درگیری ها که کارشناسان آن را نتیجه سیاست های سرکوب گرانه دولت چین علیه اقلیت مسلمان این کشور می دانند، کشته شدند.


تلویزیون دولتی چین مدعی شد که درگیری ها زمانی آغاز شد که مسلمانان خشمگین به ایستگاه های پلیس و یک ساختمان دولتی در شهر دورافتاده "لاککان" حمله‎ور شدند.


این در حالی است که  دیلسات رکسیت، سخنگوی کنگره جهانی اویغورها (مسلمانان چین) که در سوئد مستقر است، به روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا گفت: علت درگیری های امروز سرکوب های ادامه دار و تبعیض هایی است که دولت چین علیه مسلمانان اعمال می کند.


از سال 2009 میلادی که دویست نفر از مسلمانان در جریان شورش های استان زینجیانگ جان خود را از دست دادند این شدیدترین درگیری هایی است که در منطقه گزارش شده است.


نظام قضایی چین در حوادث مربوط به سال 2009 میلادی حدود دویست نفر را که اکثرا از مسلمانان اویغور بودند، مجرم شناخته و 26 تن از آنان را به مرگ محکوم کرد.


مسلمانان اویغور اقلیتی ترک زبان هستند که در منطقه زینجیانگ در شمال غربی چین زندگی می کنند و 8 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.


زینجیانگ که برخی آن را ترکستان شرقی نیز می خوانند، از سال 1955 منطقه ای خودمختار محسوب می شود اما همواره شاهد درگیری های شدید میان مسلمانان و نیروهای امنیتی چین بوده است.


گروه های حقوق بشری مقامات دولتی چین را محکوم می کنند که به بهانه مبارزه با تروریسم به سرکوب مسلمانان اویغور پرداخته و حقوق آنان را نادیده می گیرند./990/ب902/د

ارسال نظرات