۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۹۰۲

توصیه‎های 10 گانه الازهر درباره وضع کنونی مصر

خبرگزاری رسا ـ الازهر مصر در بیانیه‎ای 10 ماده‎ای بر لزوم اجرای انتخابات در ظرف مدت 6 ماه با حضور همه احزاب سیاسی تأکید کرد و آزادی همه زندانیان سیاسی به ویژه محمد مرسی را خواستار شد.
احمد الطيب شيخ الازهر مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، الازهر مصر در پیامی با اشاره به جایگاه این مرکز اسلامی در جهان اسلام، توصیه های ده گانه ای را به شرح ذیل به شهروندان، گروه ها، مسؤولان، فعالان و احزاب سیاسی صاد کرد؛

 

1- دوران دولت انتقالی نباید بیش از 6 ماه طول بکشد و طی این مدت باید قانون اساسی تعدیل و انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری با پاکی و شفافیت برگزار شود تا زندگی طبیعی مبتنی بر دموکراسی قانونی مورد نظر مردم بار دیگر جریان یابد.

 

2- الازهر بر لزوم آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و رهبران احزاب مصری به ویژه محمد مرسی تأکید دارد.خانواده های شهدای مخالفان و موافق دولت نیز با توجه به اینکه از شهروندان مصر به شمار می آیند باید مورد تکریم قرار گیرند.

 

3- آشتی ملی میان جریان های سیاسی و فکری ضروری است و هیچ گروهی نباید به حاشیه رانده شود. رسانه ها نیز باید به شیوه های شرافتمندانه عمل کرده و کینه توزی و دعوت به خشونت را متوقف سازند. الازهر همچنین تعطیلی برخی شبکه های دینی و غیر دینی با اشتباه می داند. عاملان شهادت تظاهرکنندگان مسالمت آمیز هم باید محاکمه شوند.

 

4- الازهر ناراحتی خود را از اقدام برخی عناصر منحرف در پیگرد آقایان محاسن دار و بانوان نقاب دار و همچنین هدف قرار دادن نیروهای امنیتی در پایتخت مصر اعلام می دارد. باید میان متدینان و وابستگان به جریان های تروریستی تفاوت قائل شد.


5- مصر همانند همه کشورهای جهان به سوی دموکراسی پیش می رود و شکسته شدن ترس و هراس نیز یکی از بزرگترین نتایج این انقلاب است. همه باید بدانند که ملت مصر شجاع بوده و بیش از دیگران در پی آزادی و دموکراسی است.

 

6- دولت موقت کنونی، ضروری بود و نباید گمان کرد که کسی غیر از ملت می تواند نظام را تغییر داده، بر قدرت مسلط شود و قانون اساسی را تغییر دهد. ارتش ملی ما به خوبی با وظایفش آشناست و از ارتش به دلیل تأکید بر عدم ورود به سیاست تقدیر و تشکر می کنیم.


7- همه احزاب حتی حزب آزادی و عدالت(وابسته به اخوان المسلمین) حق مشارکت در فعالیتهای سیاسی را دارد و دولت وظیفه حمایت از آنها و جلوگیری از گسترش کینه و دشمنی میان گروه های سیاسی و جریان های فکری را برای تحقق صلح اجتماعی و محافظت از آزادی برعهده دارد.

 

8- نام اعضای کمیته آشتی ملی و سایر کمیته ها باید در سریعترین زمان ممکن و با شفافیت در اختیار مردم قرار گیرد تا نظر خود را اعلام کنند. تشکیل حکومت تکنوکرات غیر حزبی برای پیشرفت کشور ضروری است.


9- نمایندگان قشرهای مختلف ملت باید در کمیته بررسی قانون اساسی نقش داشته باشند و قشری از جامعه به حاشیه رانده نشود.

 

10- خشونت، فراخوانهای تکفیری و خائن دانستن دیگران باید متوقف شود و خون پاک مردم مورد احترام قرار گیرد. اختلافات سیاسی باید بر اساس شیوه های سیاسی حل شود.

 

در بخش پایانی بیانیه آمده است: این بیانیه الازهر با هدف ادای وظیفه ملی و تاریخی خود صادر شده است./980/ب901/د

 

ارسال نظرات