۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۷۵۶۹۹
کارشناس مسائل عراق:

شیعیان عراق اجازه سکولاریزه کردن حکومت را به آمریکا ندادند

خبرگزاری رسا ـ یکی از کارشناسان مسائل سیاسی عراق با اشاره به نقش پررنگ مرجعیت تقلید نجف اشرف در راهبری مردم این کشور گفت: آیت‌الله سیستانی خط قرمز ملت عراق است.
عباس نوريان، کارشناس مسائل سياسي عراق

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس نوریان، کارشناس مسائل سیاسی عراق در نشست جریان شناسی و تحولات اخیر این کشور که در چهارمین دوره آموزشی اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، با تاکید بر نقش پررنگ مراجع تقلید نجف اشرف عنوان کرد: حضرت آیت الله سیستانی همواره افقی را برای جریان‌های مختلف سیاسی تبیین می‌کند و هیچگاه به مصداق‌ها و مسائل ریز سیاسی ورود نمی‌کند.

 

وی افزود: حضرت آیت الله سیستانی از مقبولیت بسیار بالایی در بین مردم عراق برخوردار است و همه گروه‌های عراقی از شیعیان گرفته تا اهل سنت و اکراد تبعیت بالایی از وی دارند که این امر سبب شده این مرجع تقلید به عنوان خط قرمز همه مردم عراق مطرح شود.

 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه مرجعیت نجف به هیچ وجه سیاسی نبوده گفت: البته سیاسی نبودن مرجعیت عراق سبب نشده که به اتخاذ مواضع منفعلانه بپردازد بلکه همواره با راهبری‌های کلی، کشور را رو به جلو هدایت می‌کند.

 

وی در ادامه به بررسی جریان‌های سیاسی عراق پرداخت و گفت: شیعیان با سه جریان حزب الدعوه، جریان صدر و مجلس الاعلی اکثر جامعه سیاسی عراق را تشکیل می دهند که از سایر طیف ها و گروه‌های این کشور قدرتمندتر هستند.

 

نوریان تصریح کرد: آمریکا به دنبال آن بود که با سرنگونی صدام حسین و رژیم بعث، طرح خاورمیانه جدید خود را از عراق آغاز کند، اما به دلیل عدم بررسی دقیق جامعه این کشور امروز شاهد آن هستیم که جمهوری اسلامی ایران در ساخت نظام سیاسی این کشور، گوی سبقت را از آمریکا ربوده و طرح خاورمیانه جدید با شکست مواجه شده است.

 

وی ادامه داد: آمریکایی ها در زمینه های مختلف در عراق به شدت شکست خوردند و علاوه بر آن پس از خود دو بال تروریستی متشکل از حزب بعث و القاعده را به جای گذاشتند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی عراق با اشاره به تلاش های بسیار آمریکایی‌ها برای جایگزینی جریان سکولار به جای جریان‌های اسلام گرای شیعه خاطر نشان کرد: حداکثری بودن شیعیان این امکان را به آمریکا نداد و این کشور نیز مجبور به تعامل با حکومت نوری مالکی شد.

 

وی در ادامه به ناامنی‌ها در عراق اشاره کرد و گفت: القاعده با حمایت مالی رژیم بعث دست به بمب گذاری و ترور می‌زند که وجود نفوذی‌های زیادی از بقایای حزب بعث در دستگاه‌های امنیتی این کشور نیز کمک شایانی به تروریست‌ها کرده است.

 

نوریان تصریح کرد: انفجار حسینیه‌ها و مساجد به وضوح بیانگر وجود نقشه‌هایی برای ایجاد درگیری بین اهل سنت و شیعیان عراق است که حضرت آیت‌الله سیستانی توانسته است به خوبی از بروز آن جلوگیری کرده و این توطئه‌ها را خنثی سازد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به تعامل مثبت جمهوری اسلامی ایران با عراق در سال‌های اخیر اظهار داشت: به نظر می رسد که در آینده نیز مواضع اساسی عراق ضدیتی با ایران نداشته باشد./983/پ201/ک

ارسال نظرات