۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۷۶۶۳۷

گفت‎وگوی علمای شیعه با نمایندگان کلیسای کاتولیک در انستیتو کاتولیک پاریس

خبرگزاری رسا ـ پنجمین گفت‎وگوی علمای شیعه با نمایندگان کلیسای کاتولیک در انستیتو کاتولیک پاریس برگزار شد.
علماي شيعه و نمايندگان کليساي کاتوليک پاريس

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین گفت‎وگوی علمای شیعه با نمایندگان کلیسای کاتولیک با حضور کشیش لولون از کشیشان با سابقه و متخصص در روابط اسلام و مسیحیت، هانری دولهوگ رییس موسسه علوم ادیان، صوفی ویویه استاد مباحث مرتبط با اسلام شیعی و ایران شناس، حجت الاسلام رمضانی رییس مرکز اسلامی هامبورگ، حجت الاسلام جازاری روحانی مقیم پاریس و اخوان کاظمی رایزن فرهنگی ایران در پاریس برگزارشد.

 

در ابتدای این نشست، رمضانی در خصوص شهادت، گفت: اولین و مهمترین منبع فکری ما قرآن مقدس است و سپس به سنت نبوی استناد می کنیم. سنت به اعتقاد ما شامل کلام و سیره پیامبر و خاندان مطهر وی می شود.

 

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) شهید را دارای مقام شفاعت معرفی کرده است. لذا شهید می تواند در روز قیامت برای برخی بندگان خدا در خواست مغفرت الهی کرده و در نزد خداوند از آن ها شفاعت کند.

 

رمضانی در پاسخ به رمضانی در پاسخ به سئوال "دولهوگ"؛ اینکه می گوئید ائمه جزء علما محسوب می شوند و مقام نزدیکتری نسبت به شهدا به خداوند دارند به چه معنی است؟ آیا مقام تقرّب انسان ها در نزد خداوند متفاوت است، گفت جایگاه هر انسانی با انسان دیگری متفاوت است و برخی فضیلت ها مثل علم می تواند جایگاه افراد را نزد خداوند بالاتر ببرد. در دنیای دیگر نیز مقام و جایگاه افراد بر اساس دستاوردهای دنیوی آن ها تعیین می شود. یعنی اگر فردی در این دنیا عالم باشد و علم با جان وی آمیخته شده باشد و از حقیقت علم که نور است، بهره‎مند شده باشد، جایگاه والایی در آن دنیا پیدا خواهد کرد. همچنین باید تاکید کرد که مقامات اخروی انسان ها با درجات واقعی آن ها در این دنیا ( براساس علم، جهاد، شهادت و ...) محاسبه می شود.

 

وی افزود: از نظر ما قرآن، خدا را جسم نمی داند و او را در مکان و زمان محصور نمی داند و لذا چون خداوند ویژگی های جسمانی ندارد، به طور قطع با چشم ظاهری دنیوی ما قابل رویت نیست. رویت خداوند با چشم ظاهری خلاف آیات صریح قرآن و مخالف با منطق اعتقادی ماست و ما آیاتی را که دلالت بر رویت ظاهری و جسمانی خدا دارند، به رویت معنوی تفسیر می کنیم.امّا در خصوص درجات انسان ها در آخرت باید بگویم که درجات انسان ها در آخرت بر اساس مقامات و جایگاه های واقعی انسان ها است./994/ب102/د

ارسال نظرات