۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۸۰۶۱۷

ماهنامه محدث در گام پنجاهم

خبرگزاری رسا ـ پنجاهمین شماره ماهنامه محدث از سوی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.
ماهنامه محدث 50

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاهمین شماره ماهنامه اطلاع رسانی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با عنوان «محدث» منتشر شد.

در این در بخش «حوزه ریاست مؤسسه» این عناوین را مطالعه می­کنیم: «سخنرانی آیت الله ری شهری در همایش اخلاق انتخابی ـ حماسه سیاسی» و «نشست رؤسای مؤسسه دارالحدیث سازمان سمت»، «کتاب کیمیای محبت به چاپ چهل و دوم رسید».

در قسمت کتاب کیمیای محبت به چاپ چهل و دوم رسید؛ می­خوانیم:

چاپ چهل و دوم «کیمیای محبت: یادنامه مرحوم شیخ رجب­علی خیاط (نکوگویان)» تألیف آیت الله ری شهری، توسط سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

این کتاب، نخست با نام «تندیس اخلاص» در سال 1376 به وسیله دارالحدیث منتشر شده و آیت الله ری شهری، آن را همراه اضافات و تحقیقات پیش­تر به نام «کیمیای محبت» به دوستداران حقیقت و عرفان و جویندگان وادی عشق تقدیم می­کند.

«کیمیای محبت» از یک پیشگفتار و چهار بخش تشکیل شده است؛ بخش اول با عنوان «ویژگی­ها» از هشت فصل تشکیل شده و در بردارنده زندگی، کار و فعالیت، ایثار، تعبد، اخلاق، مسئله انتظار، دیدگاه شیخ رجب علی خیاط درباره شعر و برخی از شاعران و پاره­ای از دیدگاه­های این عارف بزرگ مسائل سیاسی و پیشگویی­های اوست.

بخش دوم «جهش» نام دارد. این بخش از سه فصل سامان یافته و درباره نقطه عطف زندگی شیخ رجب علی خیاط و امدادهای غیبی و کمالات معنوی وی است.

بلندترین بخش این مجموعه، بخش سوم با نام «زندگانی» است و ده فصل دربردارد که از سرفصل­های روش سازندگی شیخ و اطلاع از باطن افراد، احسان به دیگران، رهنمودهای شیخ درباره حج، تلاش برای زیارت حضرت ولی­عصر (عج) تشکیل شده است.

آخرین بخش از مجموعه «کیمیای محبت»، به عروج ملوکتی شیخ رجب علی خیاط اختصاص دارد.

در بخش « قرآن و حدیث» عناوین «گفتگو با معاون پژوهش و آموزش علوم و معارف حدیث»، «شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث» و «قدردانی مجلس اسلامی علمای بحرین از انتشار نخستین جلد کتاب « مدراک فقه اهل السنة علی منهج وسائل الشیعه» را می­خوانیم.

در قسمت «شماره جدید فصل­نامه علمی ـ پژوهشی علوم حدیث» می­خوانیم:

«شماره جدید (64) فصل­نامه علمی ـ پژوهشی «علوم حدیث» منتشر شد.

در این شماره، نه مقاله به همراه چکیده مقالات به زبان انگلیسی و عربی درج شده است.

مقالاتی که در شماره 64 فصل­نامه علمی – پژوهشی «علوم حدیث» تدوین شده بدین شرح است:

ـ گونه­شناسی هدایت الهی در قرآن و حدیث، محمد محمدی ری­شهری

-  روایت شیخ کلینی از مستثنیات این ولید در «نوادر الحکمه»، مهدی جلالی ـ علیه رضا دارد.

- روایات تفضیل در اصول الکافی، هم­شاز یا ناسازگار، حسن نقی زاده ـ فاطمه کرمی.

-  اقتباس؛ گونه­ای از تجلی قرآن در نیاش معصومان، علی خیاط ـ محمد علی مهدوی­راد.

-  کارکردهای تطبیق در احادیث تفسیری، مهدی رستم­نژاد.

-  نقد و بازخوانی نظریه پالایش منابع حدیثی معتبر از روایت تقیه­ای، حسن علی اخلاقی امیری، محمد حسن حائری.

-  گزارشی از تحلیل مضامین ادعیه ماه رجب برا ساس « مصباح المجتهد» شیخ طوسی، زهرا حاجی حسنی ـ مهدی مهریزی.

-  نقش بلخ در نشر حدیث شیعه، مهدی غلامعلی.

- بررسی مقایسه­ای متن عهدنامه مالک اشتر در سه کتاب «نهج البلاغه»، «تحف العقول» و « نهایة الارب»، حسین پسندیده.

«نخستین جلسه شورای گسترش آموزش عالی با حضور رئیس دانشگاه قرآن و حدیث»، «سلسه نشست‌های دانشجویی با موضوع انتخابات»، «آزمون کارشناس ارشد رد قم و اصفهان»، « نشست منبع شناسی احادیث، با روئیکرد سبک زندگی»، « تجلیل از استادان پردیس رد روز معلم»، «پنجمین نشست پاسخ به پرسش­های کلامی و اعتقادی»، « اخبار کوتاه فرهنگی پردیس تهران»، « نشست مشترک مسئولان پردیس تهران و مدیران فرهنگی شهر ری»، « نشست مشنترک الکترونیکی یا دانشگاه مجاز المصطفی»، « جلسه حضوری رئیس مرکز آموزش الکترونیکی با دانشجویان استان تهران»، « تغییر دامنه پایگاه ایتنرتی دانشگاه قرآن و حدیث»، « مدیران جدید مرکز آموزش الکترونیک منصوب شدند» و « نشست آموزشیاران ارائه دروس با رئیس مرکز آموزش الکترونیکی» عناوینی هستند که در بخش «دانشگاه قرآن و حدیث» مطالعه می کنیم.

در بخش « معاونت فرهنگی، ارتباطی و امور بین الملل» این عناوین مورد بررسی قرار گرفته است: «حضور رییس محترم مؤسسه در جلسه مدیرارن معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل»، « نخستین نشست بررسی و همفکری «همایش ملی حدیث رضوی»، « برنامه­های همایش ملی حدیث رضوی در گفتگو با حجت الاسلام سبحانی­نیا» و «گزارشی کوتاه از سفر جمعی از اساتید و مسؤولان درالحدیث به دهلی»، «مراسم تواصی به حق».

عنوان «ششمین نشست شورای همایش بزرگداشت آیت الله مشیکنی» را در بخش «دبیرخانه کنگره­ها» مطالعه می کنیم.

در بخش «سازمان چاپ و نشر» عناوین: « هفتمین جلسه شورای نشر موسسه دار الحدیث» و « چاپ نهم «منتخب میزان الحکمه» منتشر شد» را مطالعه می کنیم .

در قسمت «چاپ نهم منتخب میزان الحکمه منتشر شد» می­خوانیم:

«چاپ نهم «منتخب میزان الحکمة» از سوی سازمان چاژ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

این کتاب گزیده­ای مشتمل بر مهمترین مدخل­های کتاب « میزان الحکمة» است که در قالب 419 عنوان اصلی و 1900 هزار عنوان فرعی گردآوری و منتشر شده است.

این کتاب، موضاعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و تربیتی را در بر دارد و بیشتر رویکرد آن اخلاقی و تربیتی است.

کتاب «منتخب میزان الحکمة» تا کنون به زبان­هایی مانند فارسی، تاجیکی، سواحلی، مالایی، انگلیسی، فرانشه و اسپانیولی ترجمه و منتشر شده است.

هم چنین این کتاب از سوی گروه ترجمه پژوهشکده و معارف حدیث، به زبان بوسنایی ترجمه و از سوی انتشارات جامعه امصطفی العالمیه و مؤسسه ملاصدرا، در کشور بوسنی و هرزگوین منتشر شده است.

کتاب « منتخب میزان الحکمة» تالیف آیت الله ری شهری، تلخیص سید حمید حسینی و ترجمه حمید رضا شیخی، در قطع رحلی، جلد سخت، در 677 صفحه منتشر شده است.

در بخش «آستان قدس» عناوین « مراسم تحویل سال نو در بارگاه ملکوتی عبد العظیم(ع)»، «دیدار فرماندارو جمعی از مسؤولان شخرستالن ری با تولیت»، « دیدار مسؤولان جشنواره عبدالعظیم با تولیت آستان»، «دیدار رییس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری با تولیت»، «آیین عزاداری ایام فاطمیه»، «مجید افلاکی مدل­هایش را به موزه آستان اهدا کرد»، « جلسه تواصی به حق خدمتگزارن آستان مقدس» و «گزارش علمکرد سال 1391 برخی از بخش­های آستان» مورد بررسی قرار گرفته است.

یادآوری می‌شود، پنجاهمین شماره ماهنامه خبری، اطلاع رسانی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با عنوان «محدث» در 40 صفحه از سوی مؤسسه دارالحدیث منتشر شد./998/پ202/ی

ارسال نظرات