۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۸۰۶۳۹

انتقاد گروه‎های حقوق بشر از صدور حکم اعدام برای مسلمانان چین

خبرگزاری رسا ـ گروه‎های فعال در امور حقوق بشر اعتراض خود را نسبت به صدور حکم اعدام برای دو تن از مسلمانان چین ابراز کرده و این احکام را سیاسی عنوان کردند.
رهبر کنگره جهاني مسلمانان چين
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری "On Islam"، گروه های حقوق بشر صدور حکم اعدام دو تن از مسلمانان اویغور از سوی دولت چین را محکوم کرده و این احکام را ناشی از "انگیزه های سیاسی" عنوان کردند.
 
ربیعه قدیر، رهبر کنگره جهانی مسلمانان چین (اویغورها) در بیانیه ای که به خبرگزاری فرانسه ارسال کرده در این ارتباط نوشته است: احکام صادر شده به خوبی نشان می دهد که مسلمانان ایغور از نظر دولتمردان چینی مانند سایر شهروندان این کشور در برابر قانون برابر نبوده و نمی توان انتظار داشت که آنان به زودی به حقوق اولیه خود دست یابند.
 
خبرگزاری چینی شینهوا و سایر رسانه های دولتی چین دوشنبه هفته گذشته گزارش دادند که رهبر یک گروه اسلامی به اسم "موسی حسن" پس از یک روز محاکمه در دادگاه به اعدام محکوم شده است.    
 
رحمان هوپور، یکی دیگر از فعالان مسلمان در چین نیز به جرم واهی عضویت در یک گروه تروریستی به مرگ محکوم شده است.
 
خبرگزاری شینهوا همچنین گزارش داد که سه نفر دیگر از اعضای گروه های اسلامی به مجازات هایی مانند حبس ابد و 9 سال زندان محکوم شدند.
 
در مجموع حدود 19 نفر از مسلمانان چین در جریان شورش های ماه آوریل استان مسلمان نشین این کشور و درگیری با نیروهای دولتی که در جریان آن 15 پلیس و شش مسلمان کشته شدند دستگیر شده اند.
 
کنگره جهانی مسلمانان چین اعتقاد دارد که بیش از 735 مسلمان در جریان شورش های ماه آوریل دستگیر شده اند.
 
این کنگره همچنین از اقدام پلیس چین در به گلوله بستن مسلمانان در آستانه عید سعید فطر و جلوگیری از اقامه نماز عید در مسجد محلی انتقاد کرد.
 
استان زینجیانگ و مسلمانان اویغور آن (یک اقلیت ترک زبان که بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت چین را تشکیل می دهند) سالها است که در معرض تبعیض و سرکوب نیروهای امنیتی چین قرار دارند.
 
مسلمانان دولت چین را به ساکن کردن میلیون ها نفر از گروه قومی "هان" با هدف ایجاد تغییر در هویت و فرهنگ استان های مسلمان نشین متهم می کنند.
 
حکومت مرکزی چین به علت وجود منابع عظیم نفت و گاز و همچنین نزدیکی به منطقه آسیای مرکزی حساسیت زیادی نسبت به استان های مسلمان نشین دارد./990/ب902/د
ارسال نظرات