حضور زن در تبلیغات کالاها تعدی به انسانیت و کرامت اوست
نزیها صالح، پژوهشگر و جامعه شناس زن لبنانی در گفتوگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به بینش متفاوت اسلام و غرب به مساله زن عنوان کرد: تفاوت بسیار گستردهای بین نظریههای اسلامی در قبال حقوق و آزدی زنان با غرب وجود دارد که این تفاوت ناشی از احترام اسلام به کرامت زنان است.
وی به انتقاد از نگاه غرب به زن پرداخت و اظهار داشت که غرب از زن به عنوان یک کالا برای رسیدن به اهداف تجاری و فرهنگی خود استفاده میکند که این نگاه ضربات جبران ناپذیری را به زن غربی وارد کرده است.
نزیها صالح با اشاره به مصداقهایی از این قبیل، حضور زن در تبلیغات کالاهای مختلف را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این موضوع تجاوز به انسانیت و کرامت زنان است که از آنان به عنوان محرکی برای خرید یک کالای به خصوص استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: البته باید این را نیز یادآور شد که متاسفانه در برخی از جوامع اسلامی به هیچ وجه نگاه متعالی اسلام در مورد زن به اجرا در نمیآید و حقوق زن و کرامت آن در این جوامع زیر پا گذاشته میشود که این امر نیازمند بالا بردن آگاهی مردم است.
این پژوهشگر لبنانی وجود نگاه ابزاری به زن را یکی از آفتهای موجود در جوامع مختلف عنوان کرد و گفت: باید ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در زنان را شناخت و از آن به خوبی بهره برداری کرد، زن با توجه به ساختار فطری خود در برخی زمینهها میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.
نزیها صالح با تاکید بر لزوم توجه به جایگاه ویژه زن به عنوان مربی در جامعه، خاطرنشان کرد: زن به عنوان رکن هر خانواده از جایگاه بسیار محوری و حساسی برخوردار است که در صورت عدم برخوردار بودن از فضای فکری مناسب به هیچ وجه نمیتواند فرزندان مناسبی را تقدیم اجتماع کند.
این زن فرهیخته لبنانی گفت: زنان در جریان بیداری اسلامی نقش شایانی را ایفاد کردند و توانستند پا به پای مردان از حقوق خود و جامعه دفاع کنند امری که به وضوح میتوان آن را در کشورهای اسلامی مشاهده کرد. زنان حتی در مبارزه با اندیشههای تکفیری و افراطی نیز توانستند با آگاه ساختن فرزندان خود از خطرهای پیش رو تاثیر به سزایی را در کشورهای اسلامی داشته باشند./983/ب911/ک