۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۳۷۱

ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی در جمع پژوهشگران روس تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ نشستی با موضوع "تشریح ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی" در روسیه برگزار شد.
ابعاد مختلف اقتصاد اسلامي در جمع پژوهشگران روس تشريح شد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی ایران  نشستی با موضوع "تشریح ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی" در محل بخش ایران انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.


 در ابتدای این نشست پروفسور "نینا مامتوا" ، رییس بخش ایران انستیتو شرق شناسی مسکو توضیحاتی در خصوص اهداف، عملکرد و فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود ارائه داد و اظهار امیدواری کرد تعاملات دانشمندان و محققان ایرانی با این بخش، بیش از گذشته توسعه یابد.

 

"سی هادی عربی" معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پس از معرفی تفصیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و زمینه های گسترده مطالعاتی و پژوهشی این مرکز علمی، به طرح کلیاتی درباره اقتصاد اسلامی و معیارهای تمیز بین اقتصاد اسلامی و دیگر مکاتب اقتصادی پرداخت.

 

در ادامه نشست، طرح پرسش های متعدد و پاسخ های دقیق "سید هادی عربی " به سوالات محققان روس، ساعاتی سرشار از بحث و تبادل نظر کارشناسانه و علمی را در بخش ایران انستیتو شرق شناسی روسیه رقم زد. ساعاتی که به گفته خانم مامتووا و همکارانشان از جمله نشست های بسیار ثمربخش سازنده و دربردارنده اطلاعات مفید و جدیدی برای ایران شناسان روس بود.

 

موضوعاتی چون بانکداری بدون ربا، عقود اسلامی، مبانی تئوریک اقتصاد اسلامی، تمایزات و تفاوت های نظام اقتصاد اسلامی با دیگر مکاتب اقتصادی، تئوری های توسعه در اقتصاد اسلامی، تشابهات و تفاوتهای قرائت های متفاوت از اقتصاد اسلامی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی از جمله مسائلی بود که به صورت پرسش از سوی ایران شناسان حاضر در جلسه طرح و پاسخ مناسب را از سوی دکتر عربی محقق ارجمند اقتصاد اسلامی دریافت کرد.

 

در پایان این نشست خانم مامتووا، با تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از سطح مسائل و مطالب عرضه شده در این جلسه ابراز رضایت کامل کرده و اظهار امیدواری کرد این نوع تعاملات با دانشمندان و محققان ایرانی تداوم یابد.

 

گفتنی است حجت الاسلام سید هادی عربی برای شرکت در یازدهمین کنفرانس بین المللی انجمن اقتصاد و تجارت اروپا - آسیا که در یکاترینبورگ برگزار می شود با مقاله « ابعاد مغفول بانکداری اسلامی»،  به روسیه سفر کرده است./994/ب103/د

ارسال نظرات