۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۸۴۴۸۰

امامت در قرآن اثر آیت‏الله اراکی منتشر شد

کتاب «امامت در قرآن؛ تبیین نظریه گزینش الهی امام» نوشته آیت‏الله محسن اراکی (دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی)با ترجمه سید امید موذنی، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
امامت در قرآن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، موضوع امامت در اسلام، تنها یک مسأله اعتقادی نیست، بلکه به واقع تعیین‏کننده مفهوم و همچنین واقعیت و مصداق تطبیقی اسلام است و این دو غیر از نتایج کلامی، فلسفی، فقهی و دیگر نتایجی است که در سطح مباحث آکادمیک از موضوع امامت به دست می‏آید.

 

نظریه نصّ (گزینش الهی امام)، زندگی فردی و اجتماعی انسان را به گونه‏ای با پروردگار متعال ارتباط می‏دهد که تمام رفتارهای ارادی و اختیاری او را در برمی‏گیرد و عبودیت را این‏گونه تفسیر می‏کند که انسان در تمام خواسته‏ها و انتخاب‏هایش، در مقابل اراده و خواست الهی تسلیم شود. بر پایه این دیدگاه، خداوند، پروردگاری نیست که فقط با آداب و مراسم معمول پرستش شود و در گذشته‏های دور جا مانده باشد و نتواند در جهان و انسان امروز اثر بگذارد. خدای این نظریه، خدایی نیست که تنها به موعظه‏های آرام و سخن‏های نرم، بسنده کند تا مبادا عواطف مستکبران و ستمگرانی که به دلخواه هواپرستانه خود با مقدّرات انسانها بازی می‏کنند، جریحه‏دار شود.


در مقابل نظریه نصّ، نظریه‏ای است که می‏پندارد خداوند پس از عصر وحی، از اراده زمین کناره‏گیری کرده و امور عالم را فروگذاشته است و نقش‏آفرینی خداوند در رهبری و هدایت انسان، فقط به عصر رسالت محدود می‏شود.


این کتاب از سه گفتار آیت‏الله اراکی تشکیل شده است: مفهوم امامت از منظر قرآن کریم، امامت و گزینش الهی امام در قران کریم، نص بر امامان و گزینش الهی آنان در قرآن کریم.


چاپ اول این کتاب در 163 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3800 تومان به جامعه فرهنگی و مذهبی کشور شده است./916/د102/ق

ارسال نظرات