۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۸۵۵۹۴

پیش‌شماره دوم فصلنامه تربیت تبلیغی منتشر شد

خبرگزاری رسا – پیش‌شماره دوم فصلنامه علمی و تخصصی تربیت تبلیغی سال اول ویژه زمستان 1391 از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام به مدیرمسؤولی حسین قشقایی به چاپ رسید.
پيش‌شماره دوم فصلنامه علمي و تخصصي تربيت تبليغي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه تربیت تبلیغی با عناوینزیر منتشر شده است:

«امپریالیسم رسانه، چالش‌ها و بایدهای تربیتی / رحیم دهقان سیمکانی»    

«بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان / زهره سعید و محسن فراهانی»

«تأثیر تربیتی انیمیشن‌های غربی / زهره باقری‌نژاد»

«تلویزیون و تربیت دینی کودکان / حمیدةالسادات شریف‌زاده»

«جهانی‌شدن و بحران مادری / مرضیه مردانی – حلیمه عنایت»

«رویکرد اسلامی در بهره‌گیری از رسانه‌های پست مدرن در تربیت دینی/ سیاوش و سعید پورطهماسبی»

«ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با حجةالاسلام سید حمید میرخندان»

 

امپریالیسم رسانه، چالش‌ها و بایدهای تربیتی

رحیم دهقان سیمکانی

 

چکیده: فقدان سواد رسانه‌ای از یک سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش‌کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فرا ملی از جمله اینترنت به تبلیغ ارزش‌های حاکم بر جوامع حاکم بر جوامع غربی پرداخته و در نتیجه تلاش آنها برخی از ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شده و برخی از ضد ارزش‌ها در جوامع نهادینه شده‌اند. علت جایگزین‌شدن ضد ارزش‌ها به جای ارزش، برخورداربودن رسانه‌های فرا ملی از مبانی سکولاریستی و مادی‌گرایی است که انسان را فقط با دوبعد مادی و جنسی شناخته و بخش اعظمی از هویت انسان و در حقیقت نفس فرامادی و تربیت پذیر انسان را نادیده گرفته است. استفاده از شیوه‌های هنری در رسانه‌ها به منظور گسترش‌دادن ارزش‌های اخلاقی، پرهیز از به کارگیری نمادهای فرهنگ‌های بیگانه و همچنین تأکید بر جنبه‌های غیراخلاقی و ناسالم فرهنگ‌های غیراسلامی در رسانه‌ها از جمله اقدامی است که می‌توان در مقابله با امپریالیسم رسانه به کار بست.

 

بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان

زهره سعید

محسن فراهانی

 

چکیده: امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان دارای نقش مهمی هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رسانه‌ها برتربیت و رشد کودکان و نوجوانان است. بدین منظور، نمونه‌ای از والدین و کودکان شهر کرمان انتخاب شده و با پرسش نامه‌ای که توسط محققان فراهم شده بود، مورد آزمون واقع شدند. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از رسانه‌های جمعی و رشد شناختی و اجتماعی کودکان رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین میزان استفاده از رسانه‌های جمعی و رشد عاطفی و روانی کودکان رابطه معناداری وجود ندارد.

 

تأثیر تربیتی انیمیشن های غربی

زهره باقری نژاد

 

چکیده: امروزه هر یک از اقشار مختلف مردم، به نوعی مخاطب و هدف رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. در این میان، کودکان به دلیل تلقین‌پذیری بالا و قدرت تعقل و تجزیه و تحلیل پایین، در قبال پیام‌های رسانه، بسیار منفعل عمل می‌کنند. بخش عمده‌ای از برنامه‌های کودکان، در قالب انیمیشن است که توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تولید می‌شود. این برنامه‌ها بسیار جذاب بوده و می‌تواند آنان را ساعت‌های طولانی سرگرم کند. از طرفی امروزه در جامعه ما انیمیشن‌های دوبله شده، مقبولیتی یافته و والدین تمایل زیادی برای خرید آنها دارند و صدا و سیما نیز به صورت گسترده‌ای به نمایش این برنامه‌ها می‌پردازد، غافل از اینکه محتوای انیمیشن‌های غربی می‌تواند روند تربیت فرزندان ما را متحول کند. در مقاله حاضر، برخی پیام‌ها و آثار منفی گنجانده‌شده در این انیمیشن‌ها، مورد بررسی قرار گرفته است. این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی همچون، اومانیسم، هدوئیسم، پست مدرنیسم هستند، جهان بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

 

تلویزیون و تربیت دینی کودکان

حمیدةالسادات شریف زاده

 

چکیده: تلویزیون در شکل‌گیری رفتار کودکان، دارای اهمیت بسیاری است. اگر چه همه رسانه‌ها از جمله مطبوعات و رادیو، در زمینه تربیت کودکان نقش دارند، ولی تأثیر تلویزیون به دلیل برخورداربودن از جنبه‌های شنیداری، دیداری و حرکتی از بقیه بیشتر است. در طول تاریخ، دانشمندان زیادی از حوزه‌های مختلف، مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تعلیم و تربیت، اقتصاد و...، درباره تلویزیون و اثرات آن، مطالعه و پژوهش انجام داده‌اند. در این رسانه می‌توان از روش‌های گوناگونی برای تربیت دینی کودکان بهره جست. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده که شامل تلخیص داده‌ها، تحلیل و بررسی و نتیجه‌گیری است. نتایج تحقیق، نشان می‌دهد که تلویزیون دارای تأثیرات مثبت و منفی بر کودکان است. در این رسانه می‌توان با استفاده از شیوه‌های اعطای بینش، اسوه‌سازی، تلقین و القا، آراستن ظاهر و تزیین کلام در جهت تربیت دینی کودکان گام برداشت. همچنین با بهره‌گیری از روش‌های تربیت اسلامی در ارکان ارتباط، مانند مقبولیت فرستنده، شناخت دقیق مخاطب و ایجاد جذابیت در پیام، می‌توان تأثیر مثبت انجام نمود. در نهایت راهکارهای عملی در رابطه با کنترل تأثیرات منفی تلویزیون، ‌از قبیل نظارت و همراهی والدین بر نحوه استفاده از تلویزیون ارائه شده است.

 

جهانی شدن و بحران مادری

مرضیه مردانی

حلیمه عنایت

 

چکیده: جهانی‌شدن به عنوان پدیده‌ای فراگیر، حاصل تغییر و تحولاتی است که تمامی جوامع بشری و نهادهای آن را با چالش مواجه ساخته است. هیچ بعدی از ابعاد زندگی بشری نیست که به گونه‌ای درگیر این فرایند نبوده و یا مصون از آن باقی مانده باشد. نهاد خانواده و نقش بی‌بدیل مادری نیز از این قائده مستثنا نیست و تغییر و تحولاتی را تجربه کرده است. این نوشتار با تأکید بر نظریه واترز در تلاش است تا به تأثیر جهانی‌شدن بر نقش مادری و به بحران‌کشیدن آن با شیوه اسنادی بپردازد. بر اساس این نوشتار، امروزه در اثر فرایند جهانی‌شدن شاهد بحران‌های گوناگون در عرصه‌های گوناگون هستیم که یکی از بارزترین این بحران‌ها، بحران مادری است. جهانی‌شدن، برخی افکار و باورها را در حوزه جنسیت، و نقش‌های جنسیت، اساس خانواده و موقعیت مادری دچار معضلات جدی کرده و آنرا به مرز بحران رسانده است. مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی شدن در حوزه مادری به بررسی سه بعد از ابعاد این روند (موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.   

 

رویکرد اسلامی در بهره گیری از رسانه های پست مدرن در تربیت دینی

سیاوش و سعید پور طهماسبی

 

چکیده: در پژوهش حاضر، تبیین رسالت فناوری و رسانه‌ها بر تربیت دینی در فرآیند جهانی‌شدن مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام این پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی بوده، همچنین گردآوری داده‌های لازم، جهت بررسی مسئله و کلیه منابع و مراجع مرتبط و در دسترس، با استفاده از فرم گردآوری داده‌ها و یافته‌ها به شیوه کیفی تحلیل شده است. در این بررسی نشان داده شد که رسانه‌ها بیش از پیش مقام و اهمیت خاصی در جامعه پیدا می‌کنند و در نتیجه به نحوی روز افزون، اثرات مهمی برتعلیم و تربیت بر جای می‌گذارند. پیامدهای تأثیر رسانه‌ها بر جهانی‌شدن عبارت است از: کارکرد انسجام بخشی و گسترش روابط دینی و اجتماعی، افزایش مهارت‌های ارتباط دینی، سرعت‌بخشی به مطالعات دینی و... است. تأثیرات رسانه‌ها بر تربیت دینی عبارتند از: بسط نفوذ دین، گفتمان دینی، تبلیغ دین، ایجاد تجربه دینی، خلق نمادهای مقدس، ایجاد تحول روحی، اطلاع‌رسانی از ادیان دیگر، الگوآفرینی دینی، مدرسه مجازی و... .  

 

ارتباط رسانه و تربیتی در مصاحبه با حجت الاسلام سید حمید میرخندان

در این مصاحبه سؤالاتی ازحجت الاسلام سید حمید میرخندان شده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌شود:

آیا می‌شود تعریف واضحی از رسانه و تربیت به طور جداگانه ارائه داد؟

تعریفی از تربیت درعلم تعلیم و تربیت ارائه می‌شود و آن شکوفایی استعدادهاست و آن را از تعلیم جدا می‌کنند، اصطلاحا بعضی از آن، تعبیر به آموزش و پرورش می‌کنند. تعلیم، آموختن علوم، انتقال علم و آگاهی‌ها است. پرورش فراتر از انتقال علم است. امکان شکوفایی استعدادها و به یک معنا از قوه به فعل رسیدن استعدادهایی است که در درون هر انسانی وجود دارد؛ تربیت می‌خواهد این امکان را فراهم کند که آن استعدادها شکوفا بشود.

 

لازم به ذکر است که پیش‌شماره دوم فصلنامه علمی و تخصصی تربیت تبلیغی /سال اول ویژه زمستان 1391 از سوی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام به مدیر مسؤولی حسین قشقایی، در 195 صفحه و با قیمت 5000 تومان  منتشر شده است./992/ن601/ق

ارسال نظرات