۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۸۶۳۹۳

برگزاری کنفرانس «چالش های جهان اسلام و راه حل های برون رفت از آنها» در پاکستان

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس"چالش های جهان اسلام و راه حل های برون رفت از آنها"با تاکید بر موضوع سوریه با همکاری رایزنی کشورمان و مؤسسه مطالعاتی «مسلم» در اسلام آّباد برگزار شد.
کنفرانس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و مؤسسه مطالعاتی «مسلم»، روز گذشته کنفرانسی با عنوان "چالش های جهان اسلام و راه حل های برون رفت از آنها" با تاکید بر موضوع سوریه به منظور ارائه بحثی آزاد و طرح و نقد دیدگاه ها برگزار شد.


سلطان احمد علی دبیرکل موسسه مطالعاتی «مسلم» در این کنفرانس گفت: مباحثه و تجزیه و تحلیل و تبادل نظر در رابطه با چالش های کشورهای اسلامی یکی از اهداف تشکیل این مؤسسه است.

 

وی افزود: امروز پس از افغانستان و عراق، کشورهای مصر و سوریه نیز گرفتار آتش قتل و کشتار هستند و اگر درست و به موقع درباره آن چاره اندیشی نشود، شعله این فساد دامن گیر پاکستان خواهد شد.

 

سعدالله زارعی نیز در این کنفرانس بیان داشت: دولت سوریه همانند دولت های دیگر یک دولت قانونی است که حق دارد از منافع ملی، سیاست و امنیت خود در مقابل دشمن های داخلی و خارجی دفاع کند و هیچ کسی منکر دفاع یک کشور از مردم و سرزمین خود نیست.


وی افزود: اگر امروز گروهی امنیت و تمامیت ارضی پاکستان را به خطر اندازد و در صدد ایجاد امکان حضور کشورهای مختلف در پاکستان شود، طبیعی است که نیروهای نظامی ساکت نخواهند نشست و از امنیت و آرامش کشور، سرزمین و مردم دفاع خواهند کرد و دوستان همسایگان پاکستان و مجامع بین المللی از این کشور حمایت خواهند کرد. قضیه سوریه نیز چنین است یعنی ارتش سوریه در برابر تهاجم یک گروه تروریست جهت حفظ کشور و مردم سوریه دفاع می کند.


زارعی گفت: تنش ها و ناآرامی و جنگ در کشورهای اسلامی جنگ مذهبی نیست بلکه منازعات عراق مصر، یمن و سوریه و در برخی ایالت های پاکستان هویتی استکباری و برخواسته از اراده و مداخله غربی - صهیونیستی است.


وی تصریح کرد: جهان اسلام با سه چالش عمده مواجه است؛ نخستین آن اختلافات سیاسی است و نه اختلافات مذهبی و عقیدتی. اختلاف عقیدتی و مذهبی امری طبیعی است که از 14 قرن قبل وجود داشته و به هویت مسلمانان آسیب جدی وارد نکرده است. مراد من از اختلاف سیاسی مواردی همانند اختلاف دردفاع از تمامیت ارضی مسلمانان، هویت و منافع ملی آنان است.


زارعی در تبیین دومین چالش جهان اسلام گفت: مسأله این است که علما، بزرگان، حکما، شخصیت های علمی و دانشگاهی و دانشمندان منزوی و گوشه گیر شده اند و فرومایگان با کمترین منافع اجیر دشمنان می شوند.


وی افزود: مسأله سوم، دخالت قدرت های بیگانه در کشورهای اسلامی است و این که متاسفانه مسلمانان به آنها اعتماد کرده و آنها را به داوری می پذیرند.


زارعی در تبیین راه حل چالش ها گفت: باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اعم از دانشگاهی و حوزوی مرجعیت جهان اسلام را به عهده گیرند و با پرهیز از تشکیلی حزبی سیاسی به منظور به دست گرفتن قدرت نقش رهبری جامع وعام دنیای اسلام را به عهده گرفته و درصدد اتحاد سیاسی و نه مذهبی در حوزه مسائل اساسی مسلمانان باشند./994/ب103/د

ارسال نظرات