۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۰۰۰۱

کشتار مسلمانان اویغور از سوی دولت چین

خبرگزاری رسا ـ پلیس دولتی چین با حمله به مسلمانان معترض این کشور حداقل نه تن از آنان را کشته و تعداد زیادی را نیز دستگیر کرد.
حمله پليس چين به مسلمانان
 
به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای امنیتی چین در حمله به تجمع مسالمت آمیز مسلمانان این کشور در مقابل ایستگاه پلیس استان زینجیانگ حداقل نه نفر از آنان را به قتل رسانده و تعداد زیاد دیگری از مسلمانان را نیز بازداشت کردند.
 
این اقدام دولت چین اعتراض گسترده گروه های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از این کشور را به همراه داشته است.
 
دیلسات راکسیت، سخنگوی کنگره جهانی اویغورها (مسلمانان چین) در این ارتباط به خبرگزاری فرانسه گفت: من بار دیگر از جامعه بین المللی می خواهم که در مقابل اقدام دولت چین در سرکوب مسلمانان و شلیک مستقیم گلوله های جنگی به سوی مسلمانان معترض که از سوی پلیس دولتی صورت می گیرد اقدام عاجلی صورت دهد.
 
راکسیت گفت که درگیری ها از زمانی آغاز شد که یک جوان مسلمان اویغور با شلیک گلوله پلیس کشته شد.
 
وی افزود: اصلاحات به اصطلاح قضایی دولت چین نتیجه ای جز ظهور نیروهای شبه نظامی مسلح محلی که برای سرکوب شدیدتر مسلمانان اویغور از آنان استفاده می شود، نتیجه دیگری نداشته است.
 
درگیری میان مسلمانان و پلیس چین پس از حادثه ای که در میدان "تیان آن من" شهر پکن که در جریان آن دو توریست از سوی افراد ناشناس به قتل رسیدند افزایش یافته است.
 
دولت چین با تروریستی خواندن حمله مرگبار در میدان "تیان آن من" مدعی شد که مسلمانان اویغور در طراحی این حادثه دست داشته اند.
 
این در حالی است که مسلمانان اویغور با اشاره به افزایش اقدامات امنیتی در مناطق مسلمان نشین که پیش از این حادثه صورت گرفته بود اعلام کردند که دولت چین از مرگ دو توریست در میدان "تیان آن من" به عنوان بهانه ای برای سرکوب بیشتر مسلمانان استفاده می کند.
 
مسلمانان اویغور اقلیتی هشت میلیون نفری در چین هستند که بیشتر در منطقه زینجیانگ واقع در شمال غربی این کشور زندگی می کنند.
 
زینجیانگ که فعالان مسلمان آن را ترکستان می خوانند، از سال 1955 میلادی خودمختار شده است اما دولت چین همچنان به سرکوب مسلمانان این منطقه ادامه می دهد./990/ب902/د
ارسال نظرات