۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۷۴۶

لغو ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله «الله» برای غیرمسلمانان در مالزی

خبرگزاری رسا ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه آزادی مذهبی،از مالزی خواست ممنوعیت استفاده از نام جلاله «الله» برای غیر مسلمانان را لغو کند.
allah

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «هاینر بیلفلدت»( Heiner Bielefeldt)، گزارشگر ویژه آزادی مذاهب و اعتقادات در سازمان ملل از دولت مالزی خواست درباره تصمیم خود در زمینه ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله «الله» از سوی یک روزنامه مسیحی تجدیدنظر کند.

 

نماینده ویژه سازمان ملل ضمن نامناسب خواندن اثرات چنین ممنوعیتی در اقلیت‌های مذهبی مالزی، گفت: آزادی اعتقادات از حقوق فردی انسان‌هاست و به دولت‌ها ارتباطی ندارد.

 

وی طی گزارشی تصریح کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند و حق این را ندارد که سنت‌های دینی را تغییر دهد، منابع دینی را تفسیر و یا از آیین‌های مذهبی تعریف ارائه کند.

 

گفتنی است استفاده از لفظ جلاله «الله» اولین بار سال 2009 از سوی وزارت کشور مالزی برای یک روزنامه مسیحی ممنوع اعلام شد. در پی این تصمیم مسیحیان مالزی وارد عمل شدند و توانستند ضمن شکایت از دولت وقت مالزی، حق استفاده از واژه مقدس «الله» را برای خود به رسمیت بشناسانند. ولی در ادامه در ماه اکتبر سال جاری دولت مالزی تصمیم دادگاه این کشور در سال 2009 را لغو و بر ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله «الله» برای مسیحیان تاکید کرد.

 

طرح ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله «الله» برای غیرمسلمانان در مالزی هم‌اکنون در یکی از دادگاه‌های ایالتی این کشور در دست بررسی است./982/ب102/د
منبع: ایکنا

ارسال نظرات