۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۹۱۰۶۱
سردار رحیم صفوی؛

انتشار آثار مکتوب دفاع مقدس مانع ظلم تاریخی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سردار رحیم صفوی در آیین رونمایی از چهار عنوان اثر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اگر نتوانیم آن‌چه را در جنگ تحمیلی گذشته است به درستی به نسل آینده منتقل کنیم، مرتکب ظلم تاریخی شده‌ایم، انتشار آثار مکتوب در این حوزه از بروز این ظلم جلوگیری می‌کند.
يحيي رحيم صفوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از چهار اثر تازه‌نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز، نهم‌ آذر‌ماه 1392، با حضور حسین اردستانی، رییس این مرکز و سردار یحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در محل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

 

در ابتدای این برنامه، اردستانی از کتاب‌های «شهید همت»، «شورای عالی دفاع به روایت مطبوعات»، «اطلس الحرب الایرانیة ـ العراقیة مخلص للمعارک البریة» و «قوی‌ترین شریک جرم» به عنوان آثاری نام برد که رونمایی خواهند شد.

 

سردار رحیم‌صفوی با بیان این‌که اگر نتوانیم آن‌چه را در دوران دفاع مقدس سپری شده است به درستی به نسل آینده منتقل کنیم، مرتکب ظلم تاریخی شده‌ایم، گفت: خلق آثار مکتوب، تولید فیلم‌هایی درباره جنگ تحمیلی هشت‌ساله و دیگر آثار هنری، ادبی و علمی در این زمینه، می‌توانند از بروز این ظلم تاریخی جلوگیری کنند.

 

وی با اشاره به صبوری ملت ایران، پیروزی کشورمان بر متجاوزان عراقی را بزرگ‌ترین حادثه تاریخی و بین‌المللی در سال های اخیر دانست و ادامه داد: تاثیر این حادثه عظیم را می‌توان در مقاومت امروز مردم منطقه (خاورمیانه) مشاهده کرد.

 

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با طرح این پرسش که چرا آمریکایی‌ها در برابر ایران کوتاه می‌آیند؟ گفت: آن‌ها از توان رهبری و ملت ایران آگاهند. آن‌ها در دوره‌ای بر کشورمان حکمرانی می‌کردند. دفاع مقدس و فرهنگ ناشی از آن بود که قدرت نفوذ فرهنگی کشورمان را در منطقه (خاورمیانه) به آن‌ها اثبات کرد.

 

صفوی با تاکید بر این‌که ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است، گفت: نظام ایران، نظامی مقتدر، پایدار و با ثبات است و کشور‌های جعلی و ناپایدار چون صهیونیست‌ها باید فکری به حال خودشان کنند.

 

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره آثار تازه‌ای که از سوی مرکز اسناد و تحقیات دفاع مقدس منتشر شده‌اند، اظهار کرد: اکنون که در عصر ارتباطات و اطلاعات به سر می‌بریم، از اهمیت کتاب کاسته نشده است و این رسانه جایگاه خود را در مجامع علمی حفظ کرده است.

 

وی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را مرکز مهم تخصصی و معتبر علمی دانست که به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد و گفت: به کوشش این مرکز تاکنون 120‌ عنوان کتاب منتشر شده است که 11 اطلس را هم در بر می‌گیرد. آخرین اطلس از این مجموعه «اطلس الحرب الایرانیة ـ العراقیة مخلص للمعارک البریة» است که امروز رونمایی می‌شود. امیدواریم اطلس‌هایی نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی و مالایی منتشر شود.

 

سردار رحیم صفوی با اشاره به انتشار 44 شماره از فصلنامه نگین و 6 پژوهش‌نامه دفاع مقدس، گفت: این افتخار بزرگی برای این مرکز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیش از 33 هزار نوار صوتی دوران دفاع مقدس را که از سوی بیش از یکصد راوی جنگ تحمیلی تهیه شده بودند، در اختیار دارد. به کارگیری راویان در دوران دفاع مقدس هوشمندی سپاه پاسداران بود. از این یکصدنفر 17 راوی به شهادت رسیدند. روایتگری کار با اهمیتی بود و کار مهم این مرکز، تبدیل نوار‌های صوتی به لوح فشرده بود. نگهداری از اسناد کاری تخصصی است و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌خوبی از عهده آن بر آمده است.

 

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با یادآوری این نکته که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم است، گفت: نگاه پژوهشگران حوزه جنگ در دنیا را به فرماندهان جوان جنگ تحمیلی می‌توان در کتابی با عنوان «طولانی‌ترین جنگ» نوشته «دلیپ هیرو» دید. این کتاب را مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ترجمه و منتشر کرده است.

 

در پایان سخنان سردار رحیم‌صفوی، با حضور حسین اردستانی از چهار اثر تازه‌نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد./998/د102/ق

ارسال نظرات