۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۳۲۸

انتشار یکصد و نود و دومین شماره کتاب‌ماه کلیات

خبرگزاری رسا ـ یکصد و نود و دومین شماره «کتاب‌ماه کلیات» از سوی خانه کتاب منتشر شد.
192 شماره کتاب ماه کليات

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یکصد و نود و دومین شماره «کتاب‌ماه کلیات» با مقاله‌ای از مهری پریرخ با عنوان «دانشورزان و چالش‌های مدیریت دانش» آغاز می‌شود، وی در این مقاله با ارایه تعریفی از مدیریت دانش به بررسی چالش‌های این مدیریت می‌پردازد.

 

«کتاب‌سازی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» عنوان مطلب بخش نشست این شماره‌است که برای بررسی تعریف کتاب‌سازی، عوامل موثر بر توسعه کتاب‌سازی و راهکار‌های کاهش آن دیدگاه استادان و صاحب‌نظران این حوزه را بررسی کرده‌است.

 

نقد و بررسی کتاب‌های «مروری بر تاریخ مطبوعات اصفهان»به قلم رضوان معصومی‌زاده، «کتابخانه‌های رقومی: یکپارچه‌سازی محتوا و سیستم‌ها» تالیف مشترک مارک دال، کایل بانرجی و مایکل اسپالتی، «نظریه سواد رسانه‌ای» نوشته دبلیو جیمز پاتر، «کتابشناخت» به قلم محمد اسفندیاری، ‌«روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» تالیف سعید‌رضا عاملی و «سازماندهی اطلاعات» به قلم جی. آرلین تیلور بخش‌ بعدی ماهنامه را تشکیل می‌دهد.

 

در بخشی از نقد کتاب «مروری بر تاریخ مطبوعات اصفهان» آمده‌است: «بی‌شک هرکسی توان پای گذاشتن در این عرصه طاقت‌فرسا و پررمز را ندارد. بنابراین توجه مولف به این حوزه از تاریخ مطبوعات ایران قابل ستایش است. البته درک این موضوع به تنهایی نباید موجب شود که در این مسیر شتاب‌زده قدم برداشته و الزامات آن را نادیده انگاشت. در کنار نشان دادن علاقه شخصی به چنین فعالیت‌هایی، محقق باید با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص و استفاده از تجربه و دانش، در این مسیر پر پیچ و خم قدم بردارد تا ماحصل کارش، منبعی ارزشمند شود.»

 

«جستاری در حرفه کتاب‌پردازی» عنوان دیگر مقاله بخش نقد و بررسی کتاب‌های فارسی ماهنامه است که کتاب «موسوعه الوراقه و الوراقین فی الحضاره العربیه الاسلامیه» تالیف خیرالله سعید را معرفی می‌کند. این اثر از مجموعه کتاب‌هایی است که به تحقیق و بررسی نقش علمی و جایگاه اجتماعی وراقان در تمدن اسلامی می‌پردازد.

 

در بخش شایسته ترجمه دو کتاب با نام‌های «آموزش دکترا» تالیف هشت نویسنده و استاد دانشگاه اروپایی و آمریکایی و «فضای کتابخانه‌های دانشگاهی در عصر رقمی» تالیف مشترک گراهام متئوس و گراهام والتون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

«معرفی سیستم شناسه‌گر رقومی هندل» نوشته حمیدرضا خدمتگزار، «بررسی مخاطبان دانشنامه جهان اسلام و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در فضای سایبر» به قلم سید احمد حسین‌زاده و «استانداردهای کتابخانه‌های بیمارستانی 2007، بخش کتابخانه‌های بیمارستانی کمیته استانداردها» تالیف گروهی از محققان اروپایی و آمریکایی عناوین مقاله‌های این شماره از ماهنامه «کتاب‌ماه کلیات» را تشکیل می‌دهند.

 

«مطالعات کاغذشناسی» عنوان مطلب بعدی این شماره است که گزارش نشستی در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تاریخچه کاغذ، انواع آن و استانداردهای شناسایی کاغذ را در گفت‌‌وگو با کارشناسان بررسی کرده‌است.

 

«کارنامه پژوهشگران حوزه نسخه‌های خطی و متن‌پژوهی» و «کتاب فصل بهار در پاییز به ثمر نشست» دیگر گزارش‌های یکصد و نود و دومین شماره این ماهنامه هستند.

 

«کتاب‌ماه کلیات» در پایان به معرفی تازه‌های نشر می‌پردازد. «فهرستواره نسخه‌های خطی کیمیا و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران» تالیف زهره مازیار، «فرهنگ اصطلاحات میان‌رشته‌ای» نوشته منصور متین، «رموز پژوهشگری» به قلم سید حسن اسحاقی و «اصول و مهارت‌های پایان‌نامه‌نویسی» تالیف سید حسین اسحاقی کتاب‌هایی هستند که در این بخش معرفی می‌شوند.

 

یکصد و نود و دومین شماره ماهنامه تخصصی «کتاب‌ماه کلیات» در 103 صفحه و با قیمت دو هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب راهی روزنامه‌فروشی‌ها و کتابفروشی‌ها شد./998/د102/ق

ارسال نظرات