۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۹۷۰۶۳

تعریف متفاوت تروریسم در عربستان

خبرگزاری رسا ـ سازمان دیده‎بان حقوق بشر درباره قانون جدید مبارزه با تروریسم درعربستان هشدار داد و گفت که مسؤولان سعودی با این قانون می‎توانند همه مخالفان را متهم به تروریسم کنند.
نمايش نظامي در عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با آغاز اجرای قانون جدید مبارزه با تروریسم و منابع مالی آن در عربستان، مخالفان در این کشور و سازمان‎ها و نهادهای مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کردند که این قانون می‎تواند آزادی بیان در این کشور را بسیار محدودتر کند.


سازمان دیده‎بان حقوق بشر اعلام کرد: این قانون می‎تواند به دولت این اجازه را بدهد که به همه مخالفان خود برچسب تروریسم بزند؛ حتی اگر خواسته این مخالفان در ارتباط با اصلاح و تغییر و یا مبارزه با فساد در عربستان باشد.


گروهی از فعالان حقوقی با انتقاد از قانون جدید مبارزه با تروریسم گفتند: هدف از این قانون حفظ رژیم پادشاهی و حکومت آل‌سعود درسایه خواسته‎ها و فشارها است که از اجرای اصلاحات ریشه‎ای در رژیم تا سرنگونی را شامل می‎شود.


عبدالعزیز شبیلی از فعالان حقوقی این قانون را فاجعه بار دانست و همچنین آدم کوگل پژوهشگر دیده‎بان حقوق بشر گفت: این قانون وحشیانه است، و در آن توجیه‌های واضحی به منظور ریشه کن کردن مخالفان و درخواست‌ها برای تغییر و اصلاح وجود دارد.


سازمان عفو بین الملل نیز روزگذشته اعلام کرد: قانون مبارزه با تروریسم (عربستان) تعریف و تفسیر مبهمی از تروریسم ارایه می‌دهد و به وزارت کشور سعودی اختیارات زیادی اعطا کرده است. این قانون نقض حقوق زندانیان را قانونی جلوه می‎دهد.


یکی از جرایمی که در این قانون تروریستی خوانده شده است، هر گونه اقدام مُخلّ امنیت عمومی یا تهدید کننده وحدت ملی یا مغایر با قانون حکومت‎داری و تخریب وجهه کشور است.


اکثر مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی که سال 2013 میلادی بازداشت و محاکمه شدند، با اتهاماتی مشابه بندهای قانون مبارزه با تروریسم مواجه شده‎اند.


سعید بومدوحه معاون رییس امور خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: قانونی شدن بازداشت طولانی مدت بدون ارتباط زندانی با جهان خارج و منع زندانی از اعتراض کردن به حکم بازداشت خود، شکنجه و بدفتاری محسوب می‎شود./994/ب102/د

ارسال نظرات