۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۰۱۰۱۵

برگزاری کنفرانس «اسلام دین عدالت و صلح» در سنگال

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس «اسلام دین عدالت و صلح» با هدف بررسی مشکلات موجود در جهان اسلام در سنگال برگزار شد.
کنفرانس اسلام دين عدالت و صلح

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یازدهمین دوره مجمع سالیانه اتحادیه جوانان مسلمانان تیس، با تشکیل کنفرانس «اسلام دین عدالت و صلح» در هتل لات دیور شهر تیس سنگال برگزار شد.


در این کنفرانس علی بخشی، سفیر کشورمان با اشاره به اوضاع کنونی جهان اسلام نزدیکی با طریقه‎های صوفی را در راستای ایجاد وحدت بین مسلمانان دانست و گفت: فعالیت‎هایی با عنوان جهاد توسط سلفی‎های وابسته به برخی کشورهای عربی انحرافی بوده و واژه مقدس جهاد را صرفا برای دفاع از کیان اسلام در برابر کفر و استکبار باید به‎ کار برد.


وی تکفیر مسلمانان از سوی عده‎ای دیگر از مسلمانان را توطئه‎ای برای تفرقه و نشان دادن چهره خشن از اسلام دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و امنیت در میان کشورهای اسلامی و انسجام امت اسلامی از هیچ کوششی فروگزار نخواهد کرد.


در افتتاحیه این مراسم احمدسالوانجای، دبیرکل اتحادیه جوانان مسلمانان، اهداف این کنفرانس را بررسی مشکلات موجود در جهان اسلام و مقابله با قرایت‎های خشونت بار از اسلام ذکر کرد و گفت: سنگال به عنوان مدلی برای کشورها در زمینه همزیستی مسالمت آمیز بین تمامی قبایل، ادیان و فرقه‎های دینی به حساب می‎آید.


وی حضور نماینده کاردینال مسیحیان در این جلسه را موید این نکته دانست و برضرورت حفظ انسجام دینی در مقابله با افراط و خشونت تاکید کرد.


سالوانجای همچنین مسلمانان صوفی سنگال را پیرو صلح و آرامش معرفی کرد و اعمال تروریستی افراط گرایانی  که به نام اسلام مرتکب می‎شوند را تقبیح و محکوم کرد.


محمد مجید، امام جمعه و جماعات مسجد آدم واشنگتن نیز طی سخنانی، انجام سه سفر در سال جاری به سنگال را در راستای حساسیت‎های فعلی جهان اسلام و اذعان به اهمیت این کشور در مقابله با افراط گرایی ذکر کرده و گفت: امروز مشکل اسلام  مشکل فرقه‎های صوفی و شیعه و سنی نیست و بایستی با پرهیز از حرکات تفرقه افکنانه تنها انسجام و وحدت را ترویج کرد.


امام علی جا از علمای منطقه نیز بر نقش سنگال در جلوگیری از بسط و گسترش خشونت در غرب آفریقا اشاره کرد و گفت: برگزاری این کنفرانس، نشانگر وجود صلح و دوستی در میان مردم سنگال و طریقه‎های دینی است و حضور نماینده کاردینال مسیحیان و همین طور گفتگوی بین ادیان مهمترین وظیفه برای نزدیکی پیروان ادیان الهی به‎شمار می‎رود.


نماینده کاردینال مسیحیان سنگال نیز با تبریک برگزاری این کنفرانس آمادگی جامعه مسیحیان را در گفت وگوی بینا دینی و تلاش مستمر برای صلح و دوستی در منطقه اعلام کرد.


همچنین خانم یالو شریف نماینده مجلس موریتانی، دو کشور موریتانی و سنگال را از کشورهایی معرفی کرد که فعالیت‎های مشترکی در استقرار صلح و آرامش بین مردم دو کشور به عمل آورده‎اند.


شایان ذکر است در این کنفرانس دو روزه نمایندگان بلند پایه‎ای از دانشگاه الازهر مصر، شخصیت‎های پارلمانی و مذهبی موریتانی، هیاتی از مسلمانان آمریکا به ریاست محمد مجید امام جمعه، فرماندار تیس، نمایندگان دولتی و سایر شخصیت‎های محلی حضور داشتند. همچنین برگزاری این کنفرانس بازتاب مثبتی در بین نشریات و سایت‎های اینترنتی سنگال داشته و بسیاری از مراجعه کنندگان از سیاست ایران در استقرار صلح پایدار در جهان اسلام حمایت و پشتیبانی کرده‎اند./994/ب103/د

ارسال نظرات