۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۰۱۹۲۸

برگزاری کنفرانس «صلح و چالش‎های جهانی» در نیویورک

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس اقدامات اخلاقی: چالش‎های جهانی قرن بیست‎و‎یکم با محوریت موضوع صلح وثبات جهانی با سخنرانی رایزن فرهنگی کشورمان در نیویورک برگزار شد.
كنفرانس صلح و چالش‎هاي جهاني در نيويورک

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کنفرانس اقدامات اخلاقی: چالش‎های جهانی قرن بیست‎و‎یکم  با محوریت موضوع صلح وثبات جهانی در پرتو آموزه‌های دینی، فلسفی و اخلاقی امروز در مرکز امور بین الملل کلیسای مسیحی مورمن واقع در منهتن نیویورک برگزار شد.


در این کنفرانس صاحب نظران و شخصیت‎های علمی، فرهنگی و سیاسی از کشورهای امریکا، ایران، عراق، تاجیکستان، روسیه، چین و کره جنوبی  به بررسی و نقد اندیشه‎های ارایه شده پرداختند.


محسن اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در خصوص دیدگاه جمهوری اسلامی ایران پیرامون سلاح‎های کشتار جمعی با محوریت فتوای مقام معظم رهبری به ایراد سخن پرداخت.


وی با ارایه تعریفی جامع از مکتب تشیع به زمینه‌های شکل گیری فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم سلاح‎های اتمی اشاره کرد.


رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: اسلام دین صلح و رحمت است و آیات متعددی در قرآن کریم به حفظ صلح و دوستی تاکید می‎ ورزد و لذا پیامبر اسلام‎(ص) مسلمانان را به حفظ ارزش‌های الهی و توجه به احکام خداوندی توصیه می‎کردند و از آن‎جا که هرگونه اقدام فساد آفرین بر روی زمین محکوم است لذا تولید و استفاده سلاح‎های کشتار جمعی به جهات در برگیرنده بودن فساد گسترده محکوم است.


وی با تبیین مقوله فتوای مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرد که جایگاه فتوا در نزد اسلام و تشیع بسیار با اهمیت است و نمی‎توان از آن سرپیچی کرد.


اسلامی با اشاره به فتوای میرزای شیرازی به سابقه اهمیت فتوا در ایران و تشیع اشاره داشت.


رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبیین خاستگاه‎های قرآنی و روایی فتوا پیرامون سلاح‎های کشتار جمعی به برخی شبهات غربی‎ها در خصوص عدول از فتوا پاسخ داد.


خندان استاد دانشگاه امام صادق‎(ع) با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات اخلاقی در جهان بر آموزه‌های دینی تاکید کرد.


وی گفت: یک تصمیم اخلاقی می‎باید مبتنی بر قانون یا ارزشی نقلی، اخلاقی و یا عقلی باشد و یا باانگیزه الهی انجام شود.


خندان به رویکرد اسلام شیعی و رویکرد فلسفی تشیع به مقوله تصمیم اخلاقی تاکید کرد.


محمد علی الحکیم، سفیر عراق در سازمان ملل متحد با اشاره به چالش‎های عراق در طول حکومت صدام و پس از آن به مساله تروریسم اشاره کرد.


وی نقش رهبری را در خاورمیانه بسیار با اهمیت دانست و گفت: در خاورمیانه مساله رهبری در کشورهای عربی و اسلامی بسیار نمود دارد.


سفیر عراق با اشاره به کمک‎های برخی کشورهای عربی در جهت ترویج تروریسم، آن را آسیب جدی در بین جهان اسلام دانست.


سفیر تاجیکستان در سازمان ملل متحد با اشاره به چالش‎های پیش رو این کشور به مقوله جهانی شدن و آموزش اشاره کرد.


فیلیپ کولتون از جامعه مسیحییت مورمن، دکتر تاکوشیان استاد ارمنی دانشگاه فوردام، دکتر مایکل الدستاین از دانشگاه نیوجرسی، دکتر مارک سیمون از دانشگاه کویینز، دکتر استرید سرنی از دانشگاه دولتی نیویورک، دکتر داگلاس لاکی رییس دپارتمان فلسفه دانشگاه باروخ، دکتر پیتر سینوت از دانشگاه کلمبیا به ایراد نظرات خود پرداختند.


حضور اساتید دانشگاه‎های امریکا از جمله کلمبیا، راتگرز، باروخ، اولد وست بری، دانشگاه دولتی نیویورک، فوردام، نیوجرسی از ویژگی‎های کنفرانس بود.


 در پایان کنفرانس نیز تعدادی از محصولات و انتشارات رایزنی فرهنگی ایران به حاضران اهدا شد./994/د102/د

ارسال نظرات