افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور رییس جمهور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز 7 اردیبهشتماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، امیر مسعود شهرام نیا؛ قائم مقام ریاست نمایشگاه، محمد الهیاری؛ مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر و معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و جمعی از اصحاب رسانه در دبیرخانه فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .
بهشت دانایی در ضیافت کلمات شعار امسال نمایشگاه کتاب
اردیبهشت ماه بهار کتاب و کتابخوانی در کشور است زیرا هر سال در چنین ایامی نمایشگاه بین المللی کتاب که می توان آن را یکی از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور یاد کرد آغاز می شود.
امسال شعار بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی تهران بهشت دانایی در ضیافت کلمات نامگذاری شده تا از این رهگذر بازدیدکنندگان از این رویداد بهره ای ببرند.
آنگونه که مسئولان نمایشگاه امسال می گویند نمایشگاه سال جاری زودتر از سال های گذشته آماده شده و حال همه چیز برای پذیرایی از علاقه مندان آماده است.
درسال های گذشته بیش از 5 میلیون علاقه مند از نمایشگاه بین المللی کتاب بازدید کردند و به نظر می رسد امسال نیز این آمار تکرار شود.
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، درباره تلاش برای گامی به جلو برداشتن نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران نقشی اساسی در اقتصاد نشر دارد اما متاسفانه با وجود زحمتهایی که برای آن کشیده میشود با مشکلاتی مواجه است و ارائه خدمات به مخاطبان ناشران مشکل اساسی نمایشگاه است و ما امسال تلاش کردیم که گامهای اساسی در این زمینه برداریم. البته نتیجه راضیکننده نیست.
سهولت بیشتر برای حضور سالمندان و معلولین در نمایشگاه کتاب
وی ادامه داد: امسال برای مخاطبان عام و خاص اقداماتی انجام شده و همچنین برای استقبال از نخبگان و فرهیختگان طرحی اجرا میشود. همچنین تلاش شده تا برای حضور سالمندان و معلولین اقداماتی انجام شود که حضور آنها در نمایشگاه با سهولت بیشتری انجام شود. اما مهمترین بحث این است که کرامت بازدیدکننده و ناشر حفظ شود.
صالحی همچنین تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سالهای گذشته گفته میشد که وجه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران غلبه پیدا کرده است. شرایط اقتصاد نشر ایران اقتضائات خاص خودش را دارد و ما نمیتوانیم با تصمیمهای آزمون و خطا به آن آسیب بزنیم و بخش فروش را حذف کنیم اما میتوانیم وجه نمایشگاهی را پررنگ کنیم و امسال این اقدامات انجام شده است و برنامههایی با عنوان سالن تولید علم، سالن ترجمه، نشستهای متنوع و اقداماتی در زمینه مبادله رایت انجام شده است.
ایجاد منشور اخلاقی برای نمایشگاه کتاب
رییس نمایشگاه کتاب به ایجاد منشور اخلاقی برای نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تلاش شده که با ایجاد منشوری اخلاقی فضای نمایشگاه مطهر باشد و شان آن حفظ شود.
افغانستان امسال مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
وی همچنین با اشاره به اینکه افغانستان امسال مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است گفت: در راستای دیپلماسی فرهنگی امسال فضا برای همکاری با کشورها فراهم است و افغانستان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور دارد.
نمایشگاه کتاب یک تفرجگاه فرهنگی است
صالحی سیاست دیگر وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب را تقویت و گسترش وجه فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران خواند و گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک تفرجگاه فرهنگی است و این اصلا بد نیست و ما به این منظور برنامههایی را در کل فضای نمایشگاه کتاب تدارک دیدهایم تا خانوادههایی که امسال به نمایشگاه کتاب میآیند با محیطی دلپذیرتر و دلنشینتر مواجه شوند.
وی ادامه داد: تقویت اطلاعرسانی دیگر سیاست نمایشگاه است. نمایشگاه کتاب همواره با این مساله روبهرو بوده که انباری بزرگ، گم و بدون کروکی از کتاب است، بنابراین دوستان تلاش کردند تا اطلاعرسانی نمایشگاه را تقویت کنند و نمایشگاه برای مخاطب مانند کف دست باشد.
زیباسازی نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزارت ارشاد زیباسازی نمایشگاه را یکی دیگر از سیاستهای خود خواند و گفت: به دلیل آماده نبودن شرایط، محل برگزاری نمایشگاه زیبایی کافی را ندارد. ما تلاش کردهایم تا کمی شرایط را بهتر کنیم اما به هر حال برای مردم ما که سابقه تمدنی طولانی دارند، این شرایط راضیکننده نیست.
صرفهجویی و انضباط مالی در نمایشگاه کتاب
وی همچنین به صرفهجویی و انضباط مالی در برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: امسال هم در نمایشگاه و هم در بحث بنها این انضباط و شفافیت را رعایت کردیم و نباید اجازه داد که آلودگی مالی با مسائل فرهنگی تداخل پیدا کند.
تعامل با اهل رسانه از اهداف نمایشگاه کتاب
صالحی تعامل با اهل رسانه را از اهداف نمایشگاه خواند و گفت: ما به همه دوستان درگیر در نمایشگاه کتاب تاکید کردهایم که با رسانهها تعامل بهتری داشته باشند. ما رسانهها را محرم فضای کتاب میدانیم.
مشکلات نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس به مشکلات نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: مصلای تهران مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. هر سال شهری ساخته و ویران میشود اما ما در زمانی به وزارتخانه آمدیم که مصلا تنها گزینه ما بود؛ مکانی که دست و پای ما را به تمام معنا میبندد. همچنین منابع مالی ما هم اسفبار است. ما ایدههای بسیاری داشتیم که شرایط مالی معاونت فرهنگی شرایطی نبود که همه طرحها و ایدهها را عملی کند و امیدواریم آنچه انجام شده گامی به جلو باشد.
امسال نمایشگاه کتاب با سرعت بهتری پیش رفت
در این نشست امیرمسعود شهرامنیا، رییس موسسه نمایشگاههای فرهنگی با اشاره به سرعت گرفتن کارها در نمایشگاه کتاب گفت: امسال نمایشگاه با سرعت بهتری پیش رفت و ما توانستیم یک هفته تا 9 روز به ناشران وقت بدهیم تا غرفههایشان را آمادهسازی کنند.
او همچنین اظهار کرد کرد: امسال تشکلها همگرایی بهتری داشتند. در حوزه اطلاعرسانی اتفاقهای خوبی رخ افتاد و فعالیتهای متنوعی در حاشیه نمایشگاه برنامهریزی شد. همچنین مخاطبانی که میخواهند به صورت موضوعمحور در نمایشگاه جستوجو کنند هم میتوانند از سایت نمایشگاه و هم از سالن یاس که دستهبندی موضوعی دارد استفاده کنند.
در ادامه محمد اللهیاری، مشاور معاون فرهنگی ارشاد و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب با اشاره به اضافه شدن دو شورا به نمایشگاه کتاب گفت: امسال شورای ارتباطات به عنوان اتاق فکر رسانهای و همچنین شورای کارشناسی برنامههای نمایشگاه کتاب که نقش بازوی مشورتی نمایشگاه را دارد به نمایشگاه کتاب اضافه شد.
آماری از حضور ناشران در نمایشگاه
او همچنین آماری از حضور ناشران در نمایشگاه ارائه کرد و گفت: در نمایشگاه بیست و هفتم، 1296 ناشر عمومی، 623 ناشر دانشگاهی، 283 ناشر کودک و نوجوان و 128 ناشر آموزشی حضور دارند که در مجموع شامل 2330 ناشر میشود که این ناشران بیش از 26 هزار عنوان کتاب را به نمایشگاه کتاب میآورند.
اللهیاری سپس به کاهش هزینه کتابهای خارجی اشاره کرد و گفت: گمرک هزینه ورود هر کیلو کتاب را از شش دلار به یک دلار کاهش داد و امسال اجاره بهای غرفه ناشران خارجی مانند ناشران خارجی متری 30هزار تومان درنظر گرفته شد.
عرضه 107 هزار کتاب لاتین در بخش بینالملل نمایشگاه کتاب
معاون اجرایی نمایشگاه کتاب همچنین درباره کتابهای بخش بینالملل گفت: امسال 107 هزار کتاب لاتین و 25 هزار عنوان کتاب عربی در نمایشگاه عرضه میشود. همچنین 237 هزار نفر برای دریافت بنکارت و یارانه دانشجویی ثبتنام کردهاند.
محمد اللهیاری هم درباره کمیته ارزشیابی کتابها در نمایشگاه و فعالیتهای این کمیته گفت: این کمیته سالهای پیش هم در نمایشگاه بوده و عمده فعالیتش در بخش بینالملل است و بیشتر به بررسی کتابهای خارجی میپردازد که نکند کتابهایی که نام خلیج فارس را جعل کرده باشند و یا وحدت کشور و یا رابطه با همسایگان را هدف قرارداده باشند، در نمایشگاه حضور پیدا کنند. آییننامه این کمیته براساس ضوابط ایجاد شده و در بخش کتابهای داخلی هم به این نکته توجه میکند که کتابهای نمایشگاه تنها متعلق به پنج سال گذشته باشد.
پوستر بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد
پوستر بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در نشست خبری این رویداد فرهنگی که صبح امروز برگزار شد در معرض دید اصحاب رسانه قرار گرفت.
پوستر امسال نمایشگاه کتاب که محسن یوسفی آن را طراحی کرده دارای طرح سادهای بوده که از 3 کتاب تشکیل شده است. 2 کتاب به نشانه عدد دو و یک کتاب باز شده نیز به شکل عدد 7 در این پوستر وجود دارد که نشانهای برای بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.
به گفته سید مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه کتاب تهران مفهوم اصلی این پوستر آشتی مخاطب با کتاب است و طرح لبخندی که 3 کتاب درون پوستر ایجادکردهاند به همین منظور طراحی شده است.
نمایشگاه کتاب فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه
نمایشگاه تهران هر چند از نظر کمی و شمار بازدیدکنندگان در نقطه راضی کننده قرار دارد اما برآیند و نتایج این رویداد بزرگ فرهنگی هنوز راضی کننده به نظر نمی رسد زیرا خوانندگان کتاب هنوز در ایران فزونی نیافته است.
بسیاری از بازدیدکنندگان دست خالی نمایشگاه را ترک می کنند و یا کتاب های درخوری با خود به خانه نمی برند.
هر چند حضور این خانواده ها در یک محل فرهنگی و کتاب را باید به فال نیک گرفت اما این تنها کافی نیست و این حضور فرصت مناسبی برای دست اندرکاران نمایشگاه فراهم می کند که آنان را با فواید کتاب و کتابخوانی آشنا کند.
دانش آموزان، کودکان و نوجوانان از جمله اقشاری هستند که در روزهای برپایی نمایشگاه بطور مداوم در این مرکز فرهنگی حضور دارند اما شایسته است حضور آنان در این مکان بیش از پیش با برنامه ریزی باشد تا آنان از سنین کودکی به مطالعه و کتابخوانی عادت کنند.
سنین کودکی بهترین زمان برای آشنایی فرزند با کتابخوانی و مطالعه است تا شخصیت کودک و نوجوان بیش از پیش با این مقوله آشنا و نهادینه شود از این رو نمایشگاه بهترین فرصت برای ترویج این رفتار است.9669/پ201/ع