۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۲۰۳۹۷۱

تازه‌های نشر درباره رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری رسا ـ انتشارات انقلاب اسلامی با عناوینی جدید در خصوص رهبر معظم انقلاب در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته است.
آثار مقام معظم رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برای سال جدید نمایشگاه تعدادی از عناوین را برای اولین‌بار توزیع می‌کند که از جمله این موارد می‌توان به مجموعه پنج‌جلدی «نقش و رسالت زن» اشاره کرد که چندی پیش همزمان با میلاد مبارک حضرت زهرا(س) و هفته زن منتشر شده است.

 

هریک از مجلدات این کتاب به ارائه سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوعات محوری در رابطه با زن در اجتماع می‌پردازد که از میان سخنرانی‌ها، بیانات و حتی توصیه‌های خصوصی ایشان به زوج‌های جوان هنگام قرایت خطبه عقد جمع‌آوری شده است.

 

نخستین جلد از این مجموعه با عنوان «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی» منتشر شده که گردآورندگان مطالب این اثر را در پنج فصل با عناوین عفت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بی‌بند و باری و روش برخورد با بی‌بند و باری تدوین کرده‌اند.

 

انتشارات انقلاب اسلامی با توجه به تبیین جایگاه اسلامی زن در جامعه به گردآوری سخنان رهبر انقلاب و دسته‌بندی آنها پرداخته است. در این راستا تمامی سخنرانی‌ها و توصیه‌های ایشان، حتی بخشی از بیانات رسانه‌ای نشده ایشان را از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده است.

 

 

 

جلد دوم این مجموعه به تبیین نقش و رسالت زن بر اساس «الگوی زن» می‌پردازد.

 

این جلد در 10 فصل تدوین شده و در آن موضوعاتی چون ضرورت و اهمیت وجود الگوی صحیح در حیات انسان‌ها، حضرت فاطمه زهرا(س)، الگوی جامع و کامل در عرصه‌های زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، جایگاه و مقام معرفتی و معنوی حضرت فاطمه و الگوهای زنان عاشورایی، زنان قرآنی و زنان مجاهد عرصه انقلاب اشاره کرد.

 

«زن و خانواده» عنوان سومین جلد از مجموعه «نقش و رسالت زن» است که در پنج فصل تدوین شده است. زن و خانواده، اهمیت خانواده، حقوق و وظایف زن و شوهر در خانواده و محبت و عواطف زن و شوهر از جمله موضوعات محوری در این جلد است.

 

«جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد» عنوان چهارمین مجلد از مجموعه «نقش و رسالت زن» است که در سه محور «اهمیت و ریشه‌یابی مسائل زنان»، «زن در فرهنگ غرب» و «منزلت و جایگاه زن در اندیشه اسلامی» گردآوری و تنظیم شده است.

 

آخرین جلد از مجموعه حاضر نیز به تبیین «عرصه‌های حضور اجتماعی زن» در کلام رهبر انقلاب می‌پردازد؛ موضوعی که بارها دچار افراط و تفریط‌های متعدد شده بود، اما به‌یمن پیروزی انقلاب، با بهره‌گیری از الگوی زن اسلامی در جامعه، تا حدود زیادی از این افراط‌ها و تفریط‌ها کاسته و مهمتر از آن جایگاه زن در جامعه اسلامی و چگونگی حضور او در این میان تبیین و روشن شد.

 

 کتاب «دوران جدید عالم» 

«دوران جدید عالم» کتاب دیگری از این انتشارات است که در آن گفتمان انتقادی انقلاب اسلامی در شناخت تجدد براساس بیانات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

 

این کتاب در دو بخش کلی «انقلاب اسلامی و جهان متجدد» و «غرب‌شناسی و تجدیدشناسی انتقادی» تدوین شده است.

 

در ذیل هریک از این دو بخش موضوعات مختلفی در رابطه با دو محور اصلی انقلاب اسلامی و دوره متجدد جهان مورد بررسی و نظرات رهبر انقلاب در خصوص هریک از موارد بیان شده است.

 

از جمله این موارد می‌توان به ماهیت انقلاب اسلامی، دوران جدید عالم و فروپاشی تمدن مدرن، دوران جدید عالم، وظیفه پیروان امام(ره) در دوران جدید، تاریخ غرب‌زدگی در ایران، انقلاب اسلامی و عبور از دوگانه عقب‌ماندگی و غرب‌زدگی  اشاره کرد.

 

 

 همچنین چند عنوان اثر دیگر را نیز در دست انتشار دارد که از این جمله می‌توان به کتاب «پرسش و پاسخ» متن کامل پاسخ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به پرسش‌های دانشجویان در 9 دیدار (1382 ــ‌1377) ‌اشاره کرد.

 

 این کتاب گزارش کامل پرسش‌های دانشجویان و پاسخ‌های مقام معظم رهبری در 9 جلسه است.

 

گفتنی است غرفه انتشارات انقلاب اسلامی دربیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در  شبستان اصلی مصلی، راهرو 2، غرفه شمار ه 2 قرار دارد./998/د101/ع

ارسال نظرات