۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۰۵۴۰۶

پاسداشت بزرگان ادب پارسی در استانبول برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست ادبی بزرگداشت شعرای ایرانی به همت وابستگی فرهنگی ایران در سالن اجتماعات دانشگاه استانبول برگزار شد.
پاسداشت بزرگان ادب پارسي در استانبول
 
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست ادبی بزرگداشت شعرای ایرانی با حضور اساتید ایرانی و ترک در سالن اجتماعات دانشگاه استانبول برگزار شد.
 
در این مراسم باقر صدری‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز گفت: سعدی شاعر همه زمان‌ها و شاعر انسانیت است و به افتخار چنین شعرایی است که ما در مقابل غربی‌ها می گوییم هنوز آفتاب از شرق طلوع می‌کند.
 
وی افزود: سعدی شهرت خود را نخست از گلستان و سپس از بوستان به دست آورد سعدی از نادر شاعرانی است که هم در نثر و هم در نظم حرف برای گفتن دارد شواهدی وجود دارد که سعدی شخصا به دیدار مولانا آمده است.
 
صدری نیا اظهار داشت: یکی از هنرهای سعدی این است که در عین سادگی پرمغز صحبت و با کم‌ترین لفظ بیشترین معنی را منتقل می کند. سعدی در صدد انسانی ترکردن زندگی بشر و جامعه بشری است، سعدی شاعر واقع گراست و خیلی در آسمان و خیالات پرواز نمی‌کند.
 
محمد آتالای، عضو هیأت علمی دانشگاه استانبول ضمن خواندن اشعار ترکی چگونگی تأثر شاعران ترک از اشعار سعدی را توضیح داد و گفت: در این خصوص یک پایان‌نامه دکتری در حال تدوین است.
 
حسن لی، رییس مرکز حافظ شناسی ایران و استاد میهمان دانشگاه استانبول ، فردوسی را یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایرانی و سند هویت ایرانی‌ها نامید.
 
وی افزود: شاهنامه یکی از متون حماسی بسیار مهم جهان است شاهنامه یک متن خردگراست و دو موضوع خرد و عدالت در شاهنامه بسیار برجسته است، شاهنامه یک متن حماسی نیست بلکه یک متن هنری وادبی است تمام شاهنامه در یک وزن سروده شده ولی تسلط و هنر فردوسی باعث شده که تبدیل به یک دیوان یکنواخت نشود چرا که ایشان به خوبی به موسیقی آشنایی داشته اند.
 
علی گوزل یوز، عضو هیأت علمی و رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول گفت: خیام در عین این‌که یک شاعر به نام بوده در بسیاری از علوم مثل ریاضی فلسفه و فیزیک حرف برای گفتن داشته و برخی از دانشمندان معتقدند ایشان قبل از پاسگال و دیگران به فرمول‌های زیادی دست پیدا کرده بود، خیام در عین حال منجم نیز بوده و با استفاده از همین علم تقویمی هم طراحی کرده بود وی یک رساله عربی در مورد موسیقی هم به رشته تحریر در آورده است.
 
در این مراسم چند نفر از دانشچویان به شعرخوانی از شعرای ایرانی پرداختند و در پایان از دانشجویان برتر المپیادزبان فارسی در آنکارا با اهدای جوایزی تجلیل بعمل آمد./709/ب102/د
ارسال نظرات