۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۰۷۱۴۱

کتاب آموزش زبان فارسی در هند منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب آموزش زبان فارسی از سوی شورای ملی گسترش زبان اردو هند و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو منتشر شد.
انتشار کتاب آموزش زبان فارسي در دهلي نو
 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب آموزش زبان فارسی برای نوآموزان با زبان واسط اردو و انگلیسی پس از چهارده ماه بررسی و تبادل نظر، از سوی شورای ملی گسترش زبان اردو، وابسته به وزارت توسعه منابع انسانی دولت مرکزی هند و با همفکری و همکاری تنگاتنگ رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی منتشر شد.
 
دکتر خواجه اکرام‌الدین، مدیرکل اجرایی شورای ملی گسترش زبان اردو، در مقدمه این کتاب درباره فعالیت‌های شورا در حوزه زبان‌های مرتبط با اردو آورده است: «بیش از یک دهه است که شورای ملی گسترش زبان اردو، دوره‌های آموزش زبان عربی را برای مدارس دینی برگزار می کند و از شش سال پیش نیز آموزش آن در قالب دوره‌های یک ساله زبان عربی برای علاقه‌مندان(غیر از مدارس دینی) نیز از سوی شورا آغاز شده است.
 
وی افزود:  از آن جایی که زبان فارسی همانند سانسکریت جزو زبان‌های هندو آریایی است که ریشه در تاریخ هند دارد و به عنوان یکی از زبان‌های پایه در شکل‌گیری زبان اردو، دارای اهمیت ویژه‌ای است و همچنین این زبان بیش از هفتصد سال زبان رسمی هند بوده و آثار فراوانی به زبان فارسی در حوزه ادبیات، دین و تاریخ وجود دارد، فراگیری زبان فارسی در هند درخور توجه است و دانشگاه‌ها و کالج های بسیاری دوره‌های آموزش زبان فارسی را برگزار می‌کنند؛ اما آموزش زبان فارسی در خارج از دانشگاه و همگانی کردن آن، می‌تواند روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای آسیای غربی و میانه، ایران، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان را استحکام بخشد. بر همین اساس، از سال گذشته رایزنی‌هایی درخصوص برگزاری دوره‌های آموزش همگانی زبان فارسی و توسعه آن توسط شورای ملی گسترش زبان اردو آغاز شده است.
 
وی همچنین در مقدمه کتاب، به نقش مهم و اساسی رایزنی فرهنگی کشورمان و خانه فرهنگ ایران در دهلی در تهیه کتاب آموزش زبان فارسی اشاره کرده و مراتب قدردانی خود را اظهار داشته است.
 
این کتاب درسی اکنون در شمارگان یک هزار نسخه به عنوان انتشار آزمایشی از مرداد ماه سال جاری از سوی شورای ملی گسترش زبان اردو به چاپ رسیده تا در 10 کلاس آموزش زبان فارسی که به عنوان پایلوت در نقاط مختلف شهر دهلی برگزار خواهد شد تدریس و پس از اخذ نظر معلمان و بررسی پیشنهادها، نسبت به ویرایش و چاپ دوم آن اقدام شود.
 
در طرح آموزش همگانی زبان فارسی که از سوی شورای ملی گسترش زبان اردو فراهم شده است، راه اندازی یک صد کلاس فارسی در ایالت های گوناگون هند پیش‌بینی شده است.
 
شورای گسترش زبان اردو مسؤولیت حفظ و ترویج زبان‌های عربی و فارسی در سراسر هند را نیز به عهده دارد.
 
گفتنی است در توافق به عمل آمده بین رایزنی فرهنگی ایران و آن شورا، قرار است در آینده نزدیک یک دوره آموزشی برای معلمان این کلاس‌ها برای کسب آمادگی بیشتر در آموزش فارسی به غیر فارسی زبان برگزار شود./907/ب102/د
ارسال نظرات