۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۰۹۶۹۶

اجلاس علما و روسای مراکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هجدهمین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعات و مبلغین و روسای مراکز اسلامی بریتانیا دیروز، ۲۴ خرداد، در محل مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
علما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، هجدهمین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعات، مبلغان و روسای مراکز اسلامی بریتانیا با موضوع «مدارس و حوزه‌های علمیه در غرب: فرصت‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده» دیروز، 24 خرداد، در محل مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد. در این نشست علمای شیعه و نمایندگان مراجع عظام مقیم انگلیس حضور داشتند.

 

حجت‌الاسلام «سید فاضل میلانی»، امام مرکز اسلامی آیت‌الله خوئی در لندن، در این نشست با صحبت در خصوص نیاز به روش‌های نوین تبلیغ در جوامع غربی، گفت: در عرصه تبلیغ در غرب به مواردی برخورد می‌کنید که برای شما عادی نیست و روش‌های تبلیغی سی سال گذشته ما در این گونه موارد نمی‌تواند مفید باشد.

 

وی تأکید کرد: علاوه بر بحث و استدلال، روش برخورد و زبان و نوع برخورد ما در جذب یا دفع افراد بسیار موثر است.

 

حجت‌الاسلام میلانی به مبلغان مسلمان توصیه کرد که در عرصه تبلیغ از روش‌ها و تکنیک‌های جدید بهره بگیرند.

 

وی تسلط به زبان انگلیسی را یکی از لوازم اصلی تبلیغ در بریتانیا معرفی و تاکید کرد: به دلیل تغییر نسل و آمدن نسل جوان متولد و بزرگ شده در این کشور، علما بیش از پیش نیاز دارند که به زبان انگلیسی، آن هم در سطح ادبی و نه عامیانه مسلط باشند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین میلانی از تلاش‌های کالج اسلامی دراین زمینه تقدیر کرد.

 

حجت الاسلام «ظفر عباس»، رییس سابق مجلس علمای شیعه اروپا نیز در این نشست گفت: تاسیس مدرسه و حوزه علمیه در غرب  آن قدر موضوع مهمی است که ما باید مدت‌ها پیش آن را در دستور کار قرار می‌دادیم.

 

وی حوزه‌های علمیه را پایه و اساس اندیشه اسلامی معرفی و بر اهمیت زبان انگلیسی و تسلط کامل به آن تاکید کرد و از علما خواست تا در این زمینه تلاش بیشتری مبذول دارند.

 

حجت‌الاسلام «سید مرتضی کشمیری»، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در انگلستان سخنران بعدی این اجلاس بود که با ابراز تاسف از اتفاقات اخیر در عراق و جنایات تروریست‌های تکفیری تاکید کرد که مرجعیت شیعه در عراق موافق با تجزیه کشور نبوده و محافظت از تمامیت ارضی عراق و وحدت کشور را در اولویت می‌داند.

 

وی گفت: آنچه از حضرت آیت الله سیستانی در روزهای اخیر نقل شده «فتوا» نبوده بلکه یک «بیان» بوده است. مضمون سخن ایشان این است که مردم باید به ارتش در دفاع از کشور در برابر تجاوز تروریست‌ها کمک کنند.

 

کشمیری تأکید کرد که نظر آقای سیستانی وجوب کفایی دفاع، تحت نظر دولت و نهادهای رسمی بوده و مخاطب آن فقط مردم عراقی ساکن داخل عراق هستند و نه شیعیان یا عراقی‌های خارج از کشور.


آیت‌الله شیخ «محمد مهدی آصفی»، نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق نیز در زمینه نقش دین در جوامع غربی نکاتی را بیان کرد.

 

وی گفت: یکی از مسائلی که ما امروزه در غرب می‌بینیم این است که مردم به نوعی به سوی انحراف فرهنگی کشیده شده و در زندگی روزمره هیچ نیازی به مذهب نمی‌بینند. ما در کشورهای غربی احتیاج به حوزه‌های علمیه‌ای داریم که بتوانند مبلغین آشنا به فرهنگ و زبان آن منطقه را پرورش دهند، چرا که در غرب به مسائل با دیدگاه متفاوتی از آنچه در حوزه‌های سنتی مرسوم است باید نگریست.

 

حجت‌الاسلام عالمی، رییس مجمع اسلامی جهانی در لندن، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، رضا کاظم، نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن و حجت‌الاسلام محمد علی شمالی، رییس مرکز اسلامی انگلیس از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند./982/ب101/ذ

ارسال نظرات