۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۱۲۰۱۶
سید علی فضل الله در گفت‌وگو با روزنامه کویتی:

اعتدال حلقه گمشده جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیروت خواستار فراگیر شدن اعتدال و وحدت اسلامی از سوی اهل سنت و شیعیان شد.
سيد علي فضل الله امام جمعه بيروت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت در گفت‌وگو با روزنامه النهار کویت، شرایط کنونی منطقه را شرایطی ویژه برشمرد و مشکل اساسی جهان اسلام را فهم غیر صحیح از دین مبین اسلام عنوان کرد و گفت: دین اسلام دین محبت، گفت‌وگو و صلح است اما برخی افراد و جریان های تندرو با ندیده گرفتن آیات رحمت و بخشش خداوند به واسطه فهم تکفیری خود از اسلام، به وجهه این دین لطمه وارد می‌کنند.

 

این عالم لبنانی با اشاره به افزایش نگران‌کننده گروه‌های تروریستی و اقدامات آنان در کشورهای اسلامی، عنوان کرد: برخی کشورهای استکباری و منفعت طلب نیز در راستای تامین اهداف سیاسی خود، به پشتیبانی مالی و رسانه‌ای از گروه‌‍‌های تکفیری و تروریستی می‌پردازند.

 

وی افزود: کشورهای استکباری به واسطه گروه‌های تکفیری فضا را برای ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی فراهم می‌کنند، به گونه‌ای که شیعیان را تهدیدی برای اهل سنت و اهل سنت را تهدیدی برای شیعیان جلوه می دهند تا شبیه آنچه در عراق و سوریه رخ داد مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازد.

 

فضل الله، جهل و عدم بصیرت برخی مسلمانان را عامل مهمی برای پیشبرد اهداف دشمنان عنوان کرد و گفت: نبود گفتمان معتدل در جهان اسلام به افزایش اندیشه‌های طایفه‌ای و مذهبی دامن می‌زند و همین امر در نهایت نفی طرف مقابل را به دنبال دارد.

 

وی با بیان اینکه مرحله خطرناک کنونی با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی تا مدت‌ها طول خواهد کشید، افزود: تنها در صورت تلاش همه جانبه برای گفت‌وگو و رایزنی و توجه به مشترکات سیاسی و اجتماعی می‌توان به خروج از تنگنای کنونی امیدوار بود.

 

امام جمعه بیروت، وجود اندیشه‌های معتدل اسلامی مبنی بر وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان را گم شده اساسی جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: شیعیان و اهل سنت باید در راستای فراگیر شدن گفتمان اعتدال و وحدت اسلامی تلاش کنند.

 

فضل الله با تاکید بر لزوم توجه به فضای امنیتی کشورهای اسلامی و جلوگیری از کشتار مسلمانان، گفت: راهکار امنیتی مورد نیاز است اما این راهکار، راهکار ایده‌آل نیست و  در زمینه‌های فرهنگی، تبلیغی و سیاسی نیز تلاش‌های بسیاری باید به کار گرفته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش‌روی گروهی مانند داعش خطری برای همه کشورها از جمله لبنان است. در حالی که گروه‌های تکفیری با به راه انداختن فتنه مذهبی سعی در ناامن ساختن این کشور دارند همه جریان‌های سیاسی و اسلامی لبنان باید در راستای مقابله با این پدیده خطرناک متحد شوند./983/ب902/د

ارسال نظرات