۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۱۵۵۸۲

ممنوعیت سوار شدن به اتوبوس برای مسلمانان چین

خبرگزاری رسا ـ مقامات شهر کارامای چین در اقدامی تبعیضانه اعلام کردند که مسلمانان این کشور که ریش یا حجاب دارند نمی‎توانند از اتوبوس‎های داخل شهری استفاده کنند.
مسلمانان اويغور در چين
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس قانون تبعیضانه جدید صادره از سوی مقامات چینی در شهر کارامای استان زینجیانگ، استفاده از اتوبوس داخل شهر برای آن دسته از مسلمانان این کشور (اویغورها) که ریش یا حجاب داشته باشند، ممنوع شده است.
 
به گفته رسانه دولتی چین این قانون شامل افرادی می شود که ریش بلندی دارند یا لباس های اسلامی بر تن دارند.
 
ایجاد محدودیت های تازه برای مسلمانان اویغور در چین خشم گروه های مدافع حقوق اویغورها در خارج از این کشور را به همراه داشته است.
 
دیلسات راکسیت، سخنگوی کنگره جهانی اویغورها در این ارتباط می گوید: محدودیت های جدید اعمال شده در شهر کارامای اقدامات تبعیض آمیزی هستند که به طور مداوم در چین علیه مسلمانان اجرا شده و به تقابل میان اویغورها و دولت چین دامن می زند.
 
مسلمانان اویغور اقلیتی هشت میلیون نفری و ترک زبان در استان زینجیانگ چین هستند.
 
اویغورها دولت چین را متهم می کنند که برای ایجاد تغییر در هویت و فرهنگ مناطق مسلمان نشین این کشور اقدام به اسکان میلیون ها نفر از پیروان فرقه "هان" در این مناطق کرده است.
 
کارشناسان می گویند سیاست دولت چین در انتقال پیروان "هان" به مناطق مسلمان نشین باعث شده که جمعیت آنان از 5 درصد در دهه 1940 میلادی به بیش از 40 درصد کنونی افزایش یابد.
 
دولت چین استان وسیع زینجیانگ را به دلیل نزدیکی به آسیای مرکزی و منابع عظیم گازی و نفتی یک منطقه فوق العاده استراتژیک برای خود دانسته و همواره تلاش می کند که از طریق ایجاد محدودیت برای مسلمانان این استان از قدرت گرفتن آنان جلوگیری کند./990/ب903/د
ارسال نظرات