۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۲۱۵۶۱۷

فراخون فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات دین

خبرگزاری رسا ـ معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک، فصلنامه‌ای را تحت عنوان «مطالعات دین»، با رتبه علمی پژوهشی و با موضوع «دین‌پژوهی» منتشر کند.
فصلنامه علمي- پژوهشي مطالعات دين

 

حجت‌الاسلام جعفر سماوات، معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران، درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک، فصلنامه‌ای را تحت عنوان «مطالعات دین»، با رتبه علمی پژوهشی و با موضوع «دین‌پژوهی» منتشر کند.

 

وی ابراز امیدواری کرد تا این اقدام، باعث شکوفایی هرچه بیشتر فضای علمی بر مبنای پژوهش قاعده‌مند در حوزه علمیه تهران و به‌تبع، در حوزه‌های علمیه سراسر کشور شود.

 

حجت‌الاسلام سماوات با اشاره به این‌که فصلنامه مطالعات دین، نخستین فصلنامه‌ای است که با رتبه علمی پژوهشی در محیط حوزه علمیه منتشر می‌شود، ابراز داشت: پیش از این، خلأ وجود چنین نشریه‌ای در محافل حوزوی، احساس می‌شد که إن‌شاءالله از این پس، با انتشار این فصلنامه، ضمن جبران این نقیصه، شاهد حضور پررنگ‌تری از فضلا و اساتید حوزه علمیه در عرصه تحقیق و نگارش مقالات علمی خواهیم بود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران از اساتید، فضلا و روحانیون ارجمند حوزه علمیه دعوت کرد تا مقالات خود را در با محتوای مرتبط با محورهای کلام(قدیم و جدید)، فلسفه دین، روان‌شناسی دین، روان‌شناسی دینی، جامعه‌شناسی دین، جامعه‌شناسی دینی، انسان‌شناسی(مردم‌شناسی/قوم‌شناسی) دین، انسان‌شناسی دینی، پدیدارشناسی دین، تاریخ ادیان، دین‌شناسی تطبیقی، هنر دینی و ادبیات دینی به به دبیرخانه منشورات معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران ارسال نمایند.

 

وی در تبیین شرایط مقالات، اظهار داشت: مقاله باید علمی، تحقیقی و مستند و دارای اطلاعات کتاب‌شناختی معتبر باشد، همچنین مقاله پیش از این، در هیچ نشریه‌ای به چاپ نرسیده و یا به طور همزمان به مجلات دیگر ارسال نشده باشد.

 

حجت‌الاسلام سماوات افزود: مقاله حداکثر در 7500 کلمه تهیه شده باشد، معادل انگلیسی نام‌ها و اصطلاحات مهجور، پس از عبارت مربوطه، داخل پرانتز درج شود، پس از تایپ (در محیط Word) در برگه A4 و همراه با سی‌دی مربوطه به دفتر فصلنامه فرستاده شده و یا تنها فایل آن به نشانی پست الکترونیکی دبیرخانه منشورات (Manshoorat@yahoo.com) ارسال شود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران ابراز داشت: ساختار مقاله شامل عنوان مقاله: روشن، گویا، جامع، مانع و تا حدّ امکان، مختصر و ناظر به محتوا باشد، نام نویسنده یا نویسندگان (به‌علاوه مرتبة علمی، محل خدمت، نشانی و کد پستی محل سکونت، شماره تلفن و نشانی پست الکترونیک)، چکیده مقاله: متنی کوتاه بین 100 تا 250 کلمه که دربردارنده مسئله اصلی، شیوه تحقیق و نتایج مقاله است.

 

وی ادامه داد: کلیدواژگان: واژه‌های اصلی و کانونی مقاله را بین 3 تا 10 واژه دربرمی‌گیرد، متن مقاله؛ شامل مقدمه (مشتمل بر تشریح مسئله، پیشینه و روش تحقیق و فرضیه‌ها)، بررسی ادبیات، ارائة یافته‌ها، بحث و نتیجه‌گیری (گزارشی دقیق از دستاورد‌ها و نوآوری‌های پژوهش) است، منابع فارسی و لاتین به طور جداگانه و به صورت الفبایی در پایان مقاله ارائه شود، پاورقی‌های توضیحی در انتهای مقاله آورده شود.

 

حجت‌الاسلام سماوات  همچنین بیان داشت: روش ارجاع به صورت ارجاع درون‌متنی است: نام نویسنده، سال انتشار، شمارة جلد و شمارة صفحه (امام خمینی، 1377، ج2: 59)؛ (Weber, 2000: 245)؛ (النمل:11)؛ (نهج‌البلاغه:حکمت3)، چنان‌چه از نویسنده‌ای در یک سال، بیش از چند اثر انتشار یافته باشد، با ذکر حروف الفبا از یکدیگر متمایز می‌شوند: (مطهری، 1386الف: 54)؛ (مطهری، 1386ب: 131).

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران گفت: پس از تمام ارجاعات، مشخصات منبع به طور کامل ذکر گردیده و از به کار بردن کلماتی؛ مانند «همان»، «همو»، «پیشین»، «ibid» و نظایر آن‌ها خودداری شود، منابع در پایان مقاله بدین صورت آورده شود: کتاب: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده. (تاریخ انتشار)، نام کتاب، نام مترجم یا مصحح، محل نشر: نام ناشر. نصرآبادی، عبدالله. (1383)، درآمدی بر مبانی جامعه‌شناسی دینی، قم: شفق، مقاله: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده. (تاریخ انتشار)، «عنوان مقاله»، نام نشریه، شمارة نشریه، شاملی، نصرالله. (1390)، «زبان‌شناسی و اخلاق عرفانی»، فصلنامه تخصصی اخلاق، ش30، مجموعه مقالات یا دایرةالمعارف‌ها: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده. (تاریخ انتشار)، «عنوان مقاله»، نام کتاب، نام ویراستار، محل نشر: نام ناشر، شماره جلد، نسخه خطی: زاهد رواجکی، سیف‌الدین ابونصر احمد بن‌حسین (ف 549 ق). لطائف‌ التفسیر، مشهد: کتابخانه آستان قدس رضوی، نمره مسلسل 466 [نسخه خطی]، تألیف: 519ق، تاریخ کتابت: 881ق./956/ت302/ق

ارسال نظرات