۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۱۶۱۴۲
گزارشی از ورود آثار حاشیه‌دار به بازار کتاب؛

چطور توهین‌های علنی به نظام از دید ارشاد جا ماند؟

خبرگزاری رسا ـ عملکرد معاونت فرهنگی ارشاد در صدور مجوز برای برخی کتب حاشیه‌دار، موجب تعجب اهالی فرهنگ شده است.
کتابهاي حاشيه دار
 
به گزارش خبرگزاری رسا ـ عملکرد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در صدور مجوز برای برخی کتب حاشیه‌دار، موجب تعجب اهالی فرهنگ شده است؛ در گزارشی به بررسی چند عنوان از این کتاب‌ها پرداخته‌شده است.
 
انتشار برخی کتاب‌های مسأله‌دار در این چند وقت اخیر در دولت یازدهم باعث شده تا توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به وزارت ارشاد به‌خصوص معاونت فرهنگی این وزارتخانه جلب شود؛ البته روند صدور مجوز برای انتشار چنین کتاب‌هایی بعد از نمایشگاه کتاب بیست و هفتم سرعت بیشتری گرفت به‌گونه‌ای که ظرف کمتر از دو ماه سه تا چهارکتاب مسأله­دار مجوز گرفت و ما نام‌هایی را شنیدیم که حتی اسم شان هم انسان را به فکر فرومی‌برد؛ رضا براهنی، مسعود لقمان، اسماعیل خوئی، رویایی.
 
در این گزارش نگاه کوتاهی به این کتاب‌ها و حاشیه‌هایشان
 
«ایران درگذر روزگاران» کتابی با نظرات میرفطروس و عباس میلانی!
 
کتاب «ایران درگذر روزگاران»، اثر مسعود لقمان با سیاهه‌ای از سوابق عجیب‌وغریب که مقدمه‌اش در سال 88 نوشته‌شده؛ اما در بهار 93 اول‌بار به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه پیداکرده است یکی از نقاط تاریک پرونده وزارت ارشاد است، در این کتاب گفتگوهای لقمان با 7 نویسنده که در پیشینه برخی از آن‌ها، کارنامه‌های سیاه از سابقه صدور اعلامیه علیه نظام جمهوری اسلامی تا چاپ کتاب علیه اعتقادات صریح و منصوص دینی در آن دیده می‌شود.
 
برای دیدی عمیق‌تر به آثار فاجعه‌بار چاپ کتابی با مختصات پیش‌گفته باید هم از شخصیت تعدادی از کسانی که در این کتاب به‌پای سخنان آنان نشسته شده است، گفت و هم ازآنچه در این کتاب منتشرشده، سخن به میان آورد، هرچند باید در ابتدا تأکید کرد آنچه دراین‌باره ذکر خواهد شد تنها گوشه‌ای از همه‌ گفتنی‌هاست.
 
مسعود لقمان دانش‌آموخته علوم اجتماعی که به گفته یکی از سایت‌های «پان ایرانیست» در سال 88 و در جریان یک تجمع کارگری به صورت «اتفاقی» شرکت کرده بود سابقه دستگیری دارد، همو در یکی از نوشته‌هایش دوران دیکتاتوری رضاشاه «دوران باشکوه تجدد ایران» نام گذرای می‌کند.
 
لقمان اخیرا با حمله به آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران که از تمدن 1400 ساله سخن گفته بود نوشت: «واژگونه این جماعت، آنان‌اند که خاستگاه تاریخ ایران را تازش اعراب می‌دانند و گویی ایرانیان، یک‌شبه از زیر بته سر برآورده‌اند و پیش از آن، هیچ نشانی از تاریخ و فرهنگ و شهرآیینی در این سرزمین سراغ نتوان کرد»!
 
بیش از این می‌توان از نویسنده این کتاب نوشت که آن را به بیشتر به سوال‌ها و نحوه تنظیم گفتگوهای کتاب موکول می‌کنیم.
 
یکی از افرادی که روایتگر تاریخ ایران در کتاب «ایران درگذر روزگاران» نشر شورآفرین است عباس میلانی نویسنده ساکن امریکا و یکی از سرپرستان پروژه دموکراسی ایران در مؤسسه هوور است.
 
وی در سخنرانی که به مناسبت رونمایی آخرین کتابش «درباره شاه» با وارونه کردن تاریخ با اشاره به اینکه «گمان شاه این بود که خطر عمده در وهله اول کمونیست‌ها و در وهله دوم ناسیونالیست‌ها هستند» در توهینی آشکار به امام رحمةالله علیه می گوید: «(شاه) فکر می‌کرد اسلام پادزهری است برای کمونیست‌ها، غافل از آنکه در اسلام کسانی هستند که خلافت می‌خواهند.»
 
قلب واقعیت های تاریخی متعدد درواقع تخصص میلانی است، شاید برای همین است که میلانی در دانشگاه‌های امریکا با امکانات کامل در حال تاریخ‌نگاری معاصر ایران است؛ برای اینکه بگوید: «اگر من درست بگویم ریشه‌های انقلاب اسلامی را شاه ریخت.»، «پیش از آنکه رضاشاه دستور بدهد، کشف حجاب از پایین شروع‌شده بود.»، «در خانواده پهلوی تنها کسی که در تمام 35 سال اخیر به خدمتگزاران گذشته‌اش کمک کرده، اشرف پهلوی است.»و...
 
میلانی در گفتگویش با لقمان در همین کتاب «ایران درگذر روزگاران» هم اظهارات جالبی دارد، اظهاراتی که معلوم نیست چرا اجازه نشر گرفته است؛ میلانی در این گفتگو بی‌سابقه‌ترین دفاعیات تاریخ را از «رضاشاه» دیکتاتور انجام می‌دهد تا جایی که در ادعایی می گوید: «برخلاف تصور عامه‌ی مردم، انگلستان نظر خوشایندی به رضاخان نداشت...» جالب این است میلانی از شدت علاقه به رضاخان و پهلوی‌ها و برای اینکه این رژیم فاسد را از هرگونه انتقادی نه مخالفت هم مبرا کند اظهارات تندی علیه مصدق انجام می‌دهد.
 
میلانی در اظهارات سخیف دیگری تأکید می‌کند: «قرابت و شباهت فرهنگی و نظری اساسی‌ای بین روایت استالینی ست‌ها و ارکان یک نوع تفکر مذهبی در ایران(در ادامه توضیح می‌دهد منظورش تشیع است) وجود دارد.»
 
سؤال اینجا است که واقعاً چگونه انتشار ده‌ها یادداشت و مقاله و مصاحبه عباس میلانی که در آن‌ها به‌طور علنی علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب سخن گفته است از دید وزارت ارشادی‌ها جامانده است؟
 
یکی دیگر از افراد دیگری که در این کتاب تاریخ تجدد ایران را بررسی کرده نویسنده کتاب موهن «مقدمه‌ای بر اسلام شناسی» یعنی علی میرفطروس است. بیش از ورود به بحث شخصیتی و آثار این فرد، باید از مخاطبان بواسطه نقل برخی عبارات موها و هتاکانه نامبرده علیه اسلام و مقدسات عذرخواهی و از درگاه خداوند طلب استغفار کرد.
 
این فرد در کتاب «مقدمه‌ای بر اسلام شناسی» رسما می‌نویسد: «حضرت محمد همانگونه که خود تأکید کرده انسانی بود مثل دیگر انسان‌ها با ضعف‌ها، بلندپروازی‌ها، خشم‌ها، علایق، آرزوها و هوس‌ها و کمبودهای یک انسان، بنابراین در تحلیل شخصیت پیغمبر اسلام باید از افسانه‌سازی‌ها و اغراق‌پردازی‌های رایج پرهیز کرد و...»
 
وی در بخش‌های مختلف کتاب موهنش انواع و اقسام توهین‌ها و جسارت های غیرقابل ذکر را علیه اصل دین مبین اسلام، قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم السلام روا می‌دارد تا آنجا که مدعی «دستور قرآن برای همخوابی مسلمانان با زنان شوهردار»، «نفاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» و.... می‌شود.
 
پیرامون وهن شدید اسلام در عقاید این فرد آنچنان مثال‌های واضحی وجود دارد که در وجود مجوز رسمی برای کتابی حاوی سخنان و نظرات میرفطروس هر عقلی به شک می افتد!
 
نظرات موها و اهانت‌های بی‌شرمانه فرد مذکور به ساحت دین مبین اسلام و مکتب تشیع و پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام تا جایی است که شاید بتوان لقب "سلمان رشدی دوم" را برازنده وی دانست.
 
مطلب حاضر از ذکر لیستی از توهین‌های متعدد، دروغ‌های بزرگ تاریخی و حملات شدید وی به تاریخ و محکمات اسلامی معذور است ولی باید درباره دفاع تمام قد وی از رضاشاه پهلوی در گفتگوی مذکور در این کتاب هم نوشت.
 
وی 1000 سال حکومت بعد از اسلام را تا ظهور پهلوی را یکباره سیاه می‌داند و فقط آغاز دوران دیکتاتور انگلیسی پهلوی را "دوران نوین ایران" می‌نامد.
 
میرفطروس همچینن ید طولایی در عناد علنی علیه نظام اسلامی داشته است تا جایی که رسما می‌گوید: «مشکل مردم ایران و منطقه و جهان، مشکل«تأسیسات اتمی ایران» نیست بلکه مشکل اساسی، خود ِرژیم جمهوری اسلامی است که با سوءاستفاده از درآمدهای سرشار نفت، درایران، فلسطین، لبنان، عراق، افغانستان و … ایدئولوژی کینه و نفرت و مرگ منتشر می کند، ایدئولوژی هولناکی که اینک در منطقه و جهان، در تدارک یک «هولوکاست اسلامی» است.»
 
میرفطروس که در این کتاب با مجوز رسمی وزارت ارشاد درباره تاریخ ایران سخنوری کرده است شخصی است که به تصریح خودش خواهان حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران شده و از گفتن این مطلب هم ابا ندارد که در دیدار نمایندگان پارلمان این رژیم نامشروع، تقاضای خفت بار حمله نظامی به ایران اسلامی را مطرح کرده است.
 
البته عناد میرفطروس با اسلام سابقه ای دیرین دارد چنان که شهید مطهری در مقدمه کتاب "علل گرایش به مادی گرایی" درباره کتاب "حلاج" میرفطروس وی را «مادّی مسلک معاصر» لقب می‌دهد و تأکید می‌کند: توطئه ی عظیمی در کار است. در اینکه چنین توطئه ای از طرف ضدّمذهبها برای کوبیدن مذهب در کار است، من تردید ندارم.»
 
میرفطروس آنچنان به طرفداری از غرب و امریکا فکر و اندیشه می‌کند که حتی کودتای ننگین 28 مرداد 32 را از بار مسئولیت آن‌ها برمی‌دارد!
 
چاپ کتابی درباره شاعر ضدانقلاب اسلامی
 
کتاب «به رسم حقیقت و زیبایی» که درآمدی بر شعر و زندگی اسماعیل خویی است از سوی نشر ثالث منتشر و در بازار کتاب عرضه شده است.
 
کتاب شامل بخش‌هایی چون پیش‌گفتار‌، سال‌شمار زندگی‌، جایگاه شعر خویی در شعر امروز‌ و بررسی آیتم‌هایی چون عشق و مرگ‌ در شعر خویی می‌شود. همچنین به بررسی جایگاه خویی از غزل تا غزل‌واره می‌پردازد که نوعی دگرگونی در غزل خویی است. با این حال اسماعیل خویی جزو شاعران تابلودار در مخالفت با نظام اسلامی است و انتشار کتاب درباره وی در شرایطی که رهبر انقلاب تذکرات متعددی در باره حمایت از جریانات فرهنگی انقلاب دارند عجیب به نظر می‌رسد.
 
بر اساس این گزارش، علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون روند اعطای مجوز به این کتاب ابراز داشت: این کتاب درباره اسماعیل خویی است و خود وی نویسنده اثر نیست، اما باز هم اداره کتاب اصلاحاتی را بر کتاب اعمال کرده است.
 
شجاعی پیرامون روند مجوز توضیح داد: این اثر 11 آذرماه سال 92 از سوی ناشر به اداره کتاب رسید، در مورخ 27 اسفند همان سال موارد اصلاحی به ناشر کتاب ارجاع و اطلاع داده شد، ناشر نیز پس از اصلاحات کتاب را به اداره کتاب ارائه کرد و در نهایت پس از اعمال آن‌ها مجوز نشر در خرداد ماه به ناشر ارائه شد.
 
طبق گفته مدیر اداره کتاب، پیش از این کتاب برای دریافت مجوز به ارشاد ارائه نشده بود و تاریخ ثبت مربوط به یازدهم آذر است بنابراین پیش از این سابقه ارائه به اداره کتاب را نداشته است.
 
این گزارش اضافه می‌کند، «به رسم حقیقت و زیبایی» درباره شعر و زندگی «اسماعیل خویی» که یک چهره ورشکسته سیاسی و ضد نظام و فراری است.
 
خویی نویسنده ضد نظام و فراری از جمله عناصر فعال در تشویق و هماهنگی نیروهای مخالف نظام برای قرار گرفتن در مقابل نظام در حوادث بعد از انتخابات بود. این نویسنده در جهت تحریک مردم ایران به ویژه جامعه ادبیاتی کشور بیانیه‌های زیادی را علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت و نویسندگان جوان زیادی را تشویق به امضای اینگونه بیانیه‌ها می‌کرد.
 
خویی علاوه بر اینگونه اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، مصاحبه‌های متعددی را نیز با شبکه‌های ضد انقلاب نظیر بی‌بی‌سی و وی‌او‌ای انجام می‌داد.
 
وی مدتهاست به دلیل سکونت چندین ساله در انگلیس به این زبان تسلط پیداکرده‌است در حال حاضر اکثر شعرهای خود را به زبان انگلیسی می‌گوید وی در ایام انتخابات شعری را با عنوان «پاسدار احمدی‌‌نژاد » به افتخار میرحسین موسوی سرود که در آن اهانت‌های بسیاری به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و مردم ایران بیان می‌کند.
 
چاپ آثار رضا براهنی نویسنده حامی فتنه !
 
نشر نگاه به تازگی دو کتاب «آواز کشتگان» و «چاه به چاه» نوشته رضا براهنی در چاپ اول خود را روانه بازار کتاب کرد، این کتاب‌ها سال ها پیش توسط ناشرین دیگری منتشرشده بودند.
 
آوازکشتگان که برای نخستین بار در دهه شصت به چاپ رسیده است داستان زندگی یک استاد دانشگاه با عنوان محمود شریفی است که به دلیل مقالات و نوشته‌های ضد رژیمش به خاندان پهلوی توسط ساواک راهی زندان شده و بعد از تحمل شکنجه های سخت از زندان آزاد می شود ولی سمت استادی از او گرفته شده و باید به عنوان کارمند اداری در دانشگاه کار کند . محمود سعی می کند دور سیاست را خط بکشد ، مطلب تحریک کننده و بودار ننویسد و فقط به همسرش سهیلا و دخترش گلناز برسد ولی زندگی عادی از او رویگردان است ساواک همه حرکاتش را زیر نظر دارد ، دانشجویان او را رهبر خود می دانند ، همکاران و دوستانش از کوچکترین معاشرت با او در هراسانند.
 
رمان «چاه به چاه» نیز داستانی است از زبان یک زندانی شمالی که در سپاه دانش کار می کرده و برای کمک خرجی خانواده‌اش یک تپانچه قدیمی یادگار دوران میرزا کوچک خان را به یک نفر می‌فروشد ولی از شانس بدش با این تفنگ تروری صورت می گیرد و اکنون او لو رفته و در زندان و در دستان بازجوهاست . در زندان با زندان سیاسی سرشناسی معروف به دکتر هم اتاق است و دکتر مدری است که حرف‌های بزرگی می‌زند.
 
رضا براهنی متولد 1314 در تبریز نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ایرانی است. او عضو کانون نویسندگان ایران و رئیس سابق انجمن قلم کانادا است. او یکی از نویسندگان مخالف نظام است که در جریان حوادث فتنه 88 در حمایت از فتنه گران فعالیت بسیار زیادی داشت.
 
امضای براهنی پای بیشتر بیانیه‌هایی که در محکوم کردن نظام جمهوری اسلامی در حوادث بعد از انتخابات منتشر می‌شد وجود دارد. وی یکی از اعضایی است که در اعتصاب غذای سه روزه در حمایت از اغتشاشگران مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک همراه با فائقه آتشین (گوگوش)، ابراهیم حامدی (ابی)، شهیار قنبری، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی، نوآم چامسکی و .... شرکت داشته است.
 
بر اساس این گزارش، کتاب‌های مطرح شده همگی بعد از نمایشگاه بیست و هفتم کتاب مجوز چاپ دریافت کردند.
 
چاپ کتاب‌های یدالله رویایی بعد از هشت سال!
 
این در حالی است که پیش از این نیز آثار یدالله رویایی، شاعر ضدانقلاب و فردی که بارها در اشعارش به امام خمینی رحمةالله علیه و مقام معظم رهبری توهین کرده است، نیز مجوز چاپ دریافت کرده بود.
 
چاپ تازه مجموعه شعر «لبریخته‌ها»ی یدالله رویایی با افزوده‌ها و مؤخره‌ها منتشر شد
به گفته اعظم کیان‌افراز - مدیر نشر افراز مجموعه شعری «لبریخته ها» رویایی چند سال پیش به چاپ رسیده بود ولی امسال با ویرایش تازه و شعرهای اضافه و چند مؤخره در نشر افراز منتشرشده است.
در این کتاب به جای مقدمه این جمله نوشته‌شده است: بر لب‌های ما ابدیتی خفته است بزرگتر از فضایی که در برابر نگاهمان خالی است.
در ادامه نیز با عنوان «برشی از حرف‌های شاعر» بخشی از مقدمه چاپ اول کتاب که نقلی از مجله تماشا در سال 1351 است منتشرشده است.
 
مجموعه شعر «لبریخته‌ها» (گزینشی بر اساس همخوانی شکل و ساختمان) شامل 186 شعر است. کتاب همچنین دارای افزوده‌ها و مؤخره است. در پایان کتاب از زبان رویایی درباره این کتاب نوشته‌شده است: معذالک آن منتقدانی که نوشتند و یا خواننده‌هایی که اندیشیدند که «لبریخته‌های رویایی آبستره‌های رویایی‌اند» تنها خوانشی از شمایل اثر کرده بودند. آن‌ها شکل کار مرا به جای طرز کار من گرفته‌اند. در کار من و در طرز کار من روی صفحه، واژه‌ها اجبارهایی می‌پذیرند که رنگ‌ها روی بوم نمی‌پذیرند.
 
همچنین در پشت جلد کتاب از قول شاعر نوشته‌شده است: واژه‌ها، از ذهن ما رها که می‌شوند رقصشان را بر لب می‌آغازند و آنجا جنون ما را بر همه چیز این جهان، زبان، می‌ریزند، چرا که جهان زبان خودش را دارد (هوسرل)، و زبان هم جهان خودش را. و در این میان، «لبریخته‌ها» شعر نگاه نیست. بل شعر فرم، که می‌خواهد با مایه‌اش، زبان، بماند.
 
همچنین بعد از هشت سال، انتشارات نگاه موفق شده است تا مجموعه شعر «هفتاد سنگ قبر» یدالله رویایی را بعد از هشت سال دوباره تجدید چاپ کند؛ این انتشارات همچنین، مجموعه شعری از این شاعر با عنوان «در جستجوی آن لغت تنها» را تا پایان امسال روانه بازار کتاب می‌کند.
 
معاونت فرهنگی سرگیجه گرفته است؟
 
البته بحث نبود حساسیت و یا سهل انگاری در روند بررسی و مجوز دهی به کتب تنها محدود به آثار یاد شده نیست، در چند هفته گذشته کتابی مانند "دوازدهم" نوشته علی موذنی که توسط یکی از نهادهای وابسته به ارشاد چاپ شده بود نیز علیرغم این که با آثار فوق الذکر تفاوت ماهوی داشت اما به دلیل عدم دقت در رعایت شأن اهل بیت (علیهم صلوات الله) مورد اعتراض رسانه‌ها قرار گرفته بود که با عذرخواهی انتشارات مربوطه و ارسال پرونده آن به نهادهای ذی ربط مواجه شد.
 
گزاره ای که ذهن توده مخاطبین علاقه مند به کتاب و کتابخوانی را آزار می‌دهد این است که آیا چاپ چنین آثاری که در تناقض آشکار با ارزش های انقلاب اسلامی هستند، نشان دهنده آن است که دولت یازدهم در عرصه فرهنگ راهش را کج کرده است؟ سوالی که اگر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی نخواهد به صراحت پاسخ آن را در عمل بیان کند، به پاسخی تلخ منتج می شود.
 
منبع: مجمع ناشران انقلاب اسلامی
/998/د101/ق
ارسال نظرات