۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۲۰۶۴۱
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور:

باید در حوزه تولید، توزیع و قیمت‌گذاری کتاب تحولات اساسی صورت بگیرد

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور از فعالیت‌های صورت گرفته توسط رسانه ملی برای ترویج کتاب انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما در حد ابتدایی و به صورت توصیه‌ای به موضوع کتاب‌خوانی می‌پردازد که متأسفانه اثرش روی جامعه بسیار اندک است.
حجت الاسلام کلباسي، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام مجتبی کلباسی قائم مقام ستاد اقامه نماز در گفتگو با خبرنگار این مجمع گفت: کارهای محدودی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی صورت گرفته از جمله برپایی نمایشگاه‌های کتاب، تجهیز کتابخانه‌ها و پخش برنامه‌هایی از صدا و سیما با موضوع کتاب؛ اما مشکلات کتاب و کتاب‌خوانی در ایران بسیار گسترده‌تر از این است و امروزه مسائل مهمی همچون تولید کتاب، سرمایه‌گذاری روی کتاب در عرصه نشر و قیمت بالای تولید کتاب مطرح است.

 

وی ادامه داد: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در حد ابتدایی و به صورت توصیه‌ای به موضوع کتاب‌خوانی می‌پردازد که متأسفانه اثرش روی جامعه بسیار اندک است. در حالی که اگر این موضوعات در صدا و سیما تبدیل به اولویت شده و برنامه‌های مؤثر، کارساز و راهبردی برای تحقق این اهداف تولید گردد، کتاب‌خوانی نیز میان گروه‌های مختلف مردم تقویت می‌شود.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این‌که امروز یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی در زمینه کتاب قیمت بالای آن است، ادامه داد: با توجه به وضع اقتصادی موجود، کتاب جزو اولویت‌های اول مردم محسوب نمی‌شود و تنها قشر کمی هستند که با کتاب سر و کار دارند و بقیه کتاب را جزو سبد کالای خانواده خود در نظر نمی‌گیرند. از طرف دیگر وسایل جنبی مثل اینترنت، تبلت و بازی‌های مختلف رایانه‌ای هم بچه‌ها را از کتاب خواندن دور کرده است. البته استفاده از رسانه‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است، به عنوان مثال کاری که سایت انجام می‌دهد، توسط کتاب صورت نمی‌گیرد؛ اما سایت هم نمی‌تواند به طور کامل جایگزین کتاب شود.

 

حجت‌الاسلام کلباسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بحث کتاب‌خوانی در کشور نیاز به راهبردی اساسی دارد تا کتاب جزو نهاد‌های فکری خانوده‌های ایرانی قرار گیرد.

 

وی توزیع نامناسب کتاب در سطح کشور را یکی دیگر از مشکلات اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کتاب در دسترس همه افراد نیست و شما باید برای خریدن یک کتاب به جاهای خاصی مراجعه کنید. متأسفانه کتاب‌ها مخصوصا آنهایی که جنبه عمومی دارند، همه جا در دسترس نیستند، در حالی که کالاهایی مثل سیگار یا پفک به وفور یافت می‌شوند.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به این‌که ترویج کتاب‌خوانی در کشور نیازمند کوشش همگانی و تلاش همه نهادهای فرهنگی است، افزود: حل همه این مشکلات به سیاست‌گذاری‌های کلان احتیاج دارد. در حال حاضر سرانه مطالعه روزانه ایرانی‌ها بسیار کم است؛ اما در بسیاری از کشورهای دنیا که حتی وسایل ارتباطی‌شان خیلی بیشتر و گسترده‌تر از ماست، کتاب‌خوانی رواج بیشتری دارد.

 

وی ادامه داد: در این کشورها کتاب جایگاه خودش را دارد. نهادهای فرهنگی در این کشورها روی این موضوع کار کرده‌اند و این‌قدر جاذبه و مزیت برای کتاب به وجود آورده‌اند که فرهنگ کتاب‌خوانی بین مردم جا افتاده است.

 

حجت‌الاسلام کلباسی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکل کتاب‌خوانی در کشور حل شود، باید تحولات اساسی در حوزه تولید، توزیع و قیمت‌گذاری کتاب به وجود بیاوریم تا طی 5 تا 10 سال آتی به نتیجه دلخواه برسیم./907/د102/ق

ارسال نظرات