۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۲۱۳۱۸

رونمایی از نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته نکوداشت تبریز و آغاز فعالیت مرکز تبریزپژوهی، از فهرست نسخ خطی کتابخانه مرکزی این شهر رونمایی شد.
نسخ خطي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با هفته نکوداشت تبریز امروز با حضور جمعی از مسؤولان استانی، پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، اساتید، محققان برجسته و فعالان عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از فهرست نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز اهدایی مرحوم استاد حاج محمد نخجوانی رونمایی شد.


فهرست کتب خطی فقهی، روایی، اصولی، کلامی و قرآنی موجود در کتابخانه مرکزی تبریز که اغلب اهدایی از سوی علمای برجسته حوزوی منطقه آذربایجان بوده است، نشان از غنای علمی این مرکز بزرگ فرهنگی و تحقیقاتی دارد، کتابخانه مرکزی تبریز از بزرگترین کتابخانه های فعال در خاورمیانه محسوب می شود.


بنابر این گزارش، همزمان با رونمایی از فهرست نسخ خطی، مرکز تبریز پژوهی کتابخانه مرکزی تبریز نیز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، این مرکز پژوهشی و تحقیقاتی مسؤولیت گردآوری و تدوین تاریخ، آداب و رسوم، مفاخر و .. مربوط به کهن شهر تبریز را بر عهده دارد.


رونمایی از اولین تمبر یادبود کتابخانه مرکزی تبریز، طرح جامع گردشگری تبریز، معرفی و تشریح محلات قدیم تبریز و افتتاح نمایشگاه عکس گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز، از دیگر برنامه های این آیین بود که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران تبریز برگزار شد.


صادق نجفی، شهردار تبریز در مراسم رونمایی از فهرست نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز این کتابخانه را گنجینه ارزشمند افکار و مطالعات نسل‌های گذشته دانست و اظهار داشت: تمرکز بخش ارزنده‌ای از گذشته پرافتخار شهر تبریز در کتابخانه مرکزی این شهر، این مرکز را به مکانی مقدس و فاخر تبدیل کرده ‌است.


وی مهم‌ترین هدف نکوداشت تبریز را گرامیداشت مدنیت پرشکوه این شهر و انتقال همان عزم و اراده فرهنگی دانست و افزود: تا رسیدن به وضعیت مطلوب فرهنگی و پیوند اقتصاد و فرهنگ طبق منویات رهبر معظم انقلاب از پای نخواهیم نشست.


شهردار تبریز با بیان این‌که محورهای مختلف هفته نکوداشت تبریز، بر مبنای شاخص‌های متعدد فرهنگی و هنری سند چشم‌انداز تدوین و اجرا می‌شود، افزود: براساس این سند تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع و آغازگر حرکت‌های تاریخ‌ساز باید جایگاه فرهنگی خود را باز یابد
./935/پ202/ق

ارسال نظرات