۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۲۲۰۵۴
حکایت ‌لیست ‌عجیب ‌کتا‌ب‌های ‌منتخب ‌برای ‌فرانکفورت؛

فهرستی که از زیر دست مدیر نشر چشمه گذشت و وزیر ارشاد آنرا ندید

خبرگزاری رسا ـ فهرست کتب منتخب برای عرضه در نمایشگاه فرانکفورت، درحالی اعلام شده که یک عضو کمیته انتخاب معتقد است تنها دارا بودن مجوز ارشاد برای گزینش آثار کافی است.
 نمايشگاه کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فهرست 190 عنوان کتاب ایرانی برای عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌ فرانکفورت، در حالی از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام شده که نام هیچ اثری در حوزه دفاع مقدس در آن به چشم نمی‌خورد و در عوض قرار است کتابی که به دلیل ابتذال‌ داستان‌هایش نتوانسته مجوز حضور در نمایشگاه کتاب تهران را دریافت کند، همراه 189 اثر دیگر رهسپار آلمان شود.

 

فهرست کتاب‌های منتخب جهت ارائه در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر اساس آرای هیاتی متشکل از محمود آموزگار مدیر نشر کتاب آمه و دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سید رفیع جواهری مدیر مسؤول انتشارات ابوعطا، علیرضا ربانی مدیر نشر غزال و حسن کیائیان مدیر نشر چشمه تهیه شده است.

 

انتخاب این آثار در پی اعلام فراخوانی صورت گرفته که در تیرماه از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (و نه یک یک تشکل صنفی فراگیر که بتواند نماینده همه ناشران فعال کشور باشد) منتشر شده است.

 

تألیفی بودن، انتشار اثر طی 5 سال گذشته، انتشار در داخل کشور به شکل قانونی، اولویت قائل شدن برای کتاب‌هایی که به زبان‌های دیگر ترجمه شده باشند، کتاب‌هایی با موضوع فرهنگ و ادب، ادبیات داستانی و تاریخ و دین باشند و آثاری که در جشنواره‌های رسمی داخلی و بین‌المللی صاحب امتیاز و برگزیده شده باشند، از جمله معیارهای این کمیته بوده است. اگرچه به نظر می‌رسد بخش مهمی از فرهنگ کشور به‌ویژه در حوزه‌های ارزشی از جمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهیه این فهرست، مورد غفلت واقع شده است. به‌طوریکه نام اثری با موضوع آشپزی هم در این فهرست به چشم می‌خورد؛ ولی حتی یک اثر شاخص نیز از حوزه ادبیات دفاع مقدس (علی‌رغم درخشش این کتاب‌ها در ایران و موفقیت‌هایشان در خارج از کشور) به چشم نمی‌خورد و در عوض اثری که ابتذال داستان‌هایش اجازه نداد وارد نمایشگاه کتاب تهران شود یا کتاب دیگری در خصوص نلسون ماندلا قرار است نماینده فرهنگ ایران در فرانکفورت باشد!

 

گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه مراسم رونمایی از مجلدات کتاب‌شناسی ماه اعلام کرده که این لیست را ندیده و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا در این فهرست نامی از کتاب‌های دفاع مقدس وجود ندارد، به دادن این جواب اکتفا کرده است: «ما باید همه کتاب‌های مفیدی را که بدانیم در این نمایشگاه مخاطب خواهند داشت، بفرستیم. اتفاقاً کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده و جزو سرمایه‌های اساسی کشور ما از نظر فرهنگی است و نشان دهنده حماسه عظیمی است که در طول 8 سال آفریده شده، برای ما هم در داخل و هم در خارج از کشور، ارزش دارند. ایرانیان خارج از کشور که از این نوع کتاب‌ها استفاده می‌کنند و حتماً کتاب‌های فاخری که در این زمینه نوشته شده، باید در این نمایشگاه‌ها عرضه شوند.»

 

جالب‌تر اینکه سید رفیع جواهری این لیست عجیب و غریب و حواشی آن گفته است: «قاعدتا ما انتخاب کتاب را انجام دادیم، و برای انتخاب مجوز نشر در اولویت قرار داشت. سایر مسایل به ما ارتباط ندارد، از این رو دارا بودن مجوز ارشاد برای ما کفایت می‌کند!»/998/د102/ق

منبع: مجمع ناشران انقلاب اسلامی

ارسال نظرات