۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۲۷۹۵۸
به مناسبت ایام محرم الحرام؛

مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما از تازه‌ترین آثار دینی خود رونمایی کرد

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت ایام محرم الحرام، آیین رونمایی از تازه‌ترین آثار دینی منتشر شده مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، عصر امروز در تالار اندیشه این مرکز برگزار شد.
مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا وسيما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از تازه‌ترین آثار منتشر شده مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، عصر امروز در تالار اندیشه این مرکز برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، حسین گودرزی رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، حجت‌الاسلام گودرزی مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌ها و حجت‌الاسلام محمد رضایی آدریانی و ایرج حجازی از پژوهشگران دین و رسانه، سخنرانان این آیین رونمایی بودند.

 

در این مراسم از پنج کتاب آیین برنامه سازی محرم، زیبایی شناسی حماسه عاشورا، کودکان و نوجوانان در قیام عاشورا؛ رهیافتی بر برنامه سازی در رسانه ملی، راهبردها و راهکارهای رسانه در مواجهه با شبهه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در موضوع قیام امام حسین و سیره ائمه علیهم السلام در سوگواری امام حسین علیه السلام رونمایی شد.

 

کتاب آیین برنامه سازی محرم تألیف حجت‌الاسلام محمد رضایی آدریانی شامل دو بخش اصلی «ایده یابی میان رشته‌ای بر اساس علوم گوناگون انسانی» و «نمونه پژوهش‌های برنامه‌ای» می‌شود که برآمده از یک دهه تجربه پژوهشگری در فرایند برنامه سازی در رسانه ملی است.

 

این کتاب بر مبنای روش پژوهش میان رشته‌ای به عنوان یک روش پژوهش کاربردی، به فرهنگ عاشورایی نگریسته و ایده‌های متنوع برنامه سازی عاشورایی را معرفی می‌کند.

 

همچنین در کتاب زیبایی شناسی حماسه عاشورا که توسط حجت‌الاسلام سید محمود طاهری به تألیف و تحقیق رسیده است، به زیبایی‌های ظاهری «استتیک» و معنوی جریان حماسه عاشورا پرداخته شده است.

 

در بخش دوم این کتاب تحت عنوان «زیبایی‌های معنوی حماسه عاشورا» به تمام مصادیق هنر و زیبایی که پیام‌های عاشورایی را در خود بازتاب داده‌، اشاره شده است؛ هنرمندان در طول تاریخ از این ابزارهای هنری برای پاسداشت و مانایی حماسه عاشورا بهره گرفته‌اند.

 

قابل ذکر است، کتاب کودکان و نوجوانان در قیام عاشورا نیز از سوی عبدالله محمدی تألیف و به رهیافتی بر برنامه‌سازی در رسانه ملی پرداخته است.

 

این کتاب پژوهشی درباره نوزادان، کودکان و نوجوانانی است که در کربلا حضور داشته‌اند که با توجه به منابع تاریخی 25 نفر بوده‌اند و از این تعداد، ‌پانزده نفر به شهادت رسیده و 10 نفر باقی مانده است.

 

شایان ذکر است، کتاب راهبردها و راهکارهای رسانه در مواجهه با شبهه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در موضوع قیام امام حسین علیه السلام دیگر تألیف حجت‌الاسلام محمد رضایی آدریانی است که در این مراسم رونمایی شد.

 

این کتاب اثری متفاوت در زمینه شبهه پژوهی است تا به جای پاسخگویی موردی و مصداقی، ناظر به رسالت‌های رسانه ملی و واقعیت‌های نظام برنامه سازی باشد و به جست‌وجوی راهبردهای مواجهه بلند مدت بپردازد.

 

گفتنی است، سیره ائمه علیهم السلام در سوگواری امام حسین علیه السلام عنوان کتابی از ایرج حجازی است که با واکاوی منابع و گزارش‌هایی از سیره رفتاری امامان علیهم السلام در به سوگ نشستن برای امام حسین علیه السلام را استخراج می‌کند تا الگوهای عملی برای سوگواری آن حضرت را ارائه دهد.

 

عزاداری در سیره رفتاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت معصومین علیهم السلام، آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و ارائه راهکارهای رسانه‌ای و غیررسانه‌ای نیز از جمله مباحث این اثر است./997/پ203/ق

ارسال نظرات