۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۲۲۸۰۲۸
مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌ها:

پانزده کودک و خردسال در قیام عاشورا به شهادت رسیدند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما کتاب‌های «کودکان و نوجوانان در قیام عاشورا» و «زیبایی شناسی حماسه عاشورا» را معرفی و به بیان ویژگی‌های آنان پرداخت.
کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام گودرزی، مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در آیین رونمایی از تازه‌ترین آثار دینی منتشر شده مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما که عصر دوشنبه در تالار اندیشه این مرکز برگزار شد، گفت: کتاب «کودکان و نوجوانان در قیام عاشورا» از سوی عبدالله محمدی تألیف شده و در آن علاوه بر پژوهشی درباره نوزادان، ‌کودکان و نوجوانان حاضر در صحنه کربلا،‌ به رهیافتی بر برنامه‌سازی در رسانه ملی پرداخته شده است.

 

وی در ادامه افزود: در طول سالیان اخیر و قرن‌های گذشته، از میان خردسالان، کودکان و نوجوانان حاضر در صحنه کربلا، تنها به حضرت علی‌اصغر، رقیه و قاسم اشاره می‌شود و این در حالی است که 2 شیرخواره، ‌10 کودک، 11 نوجوان و 2 فرد مجهول در کربلا حضور داشتند و از میان آن‌ها 15 نفر در صحرای کربلا شهید است.

 

مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما اضافه کرد: تألیف این کتاب کاری بسیار ارزشمند و لازم بود و برنامه سازان رسانه‌ای می‌توانند از این کتاب در برنامه‌های متعدد استفاده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در طول سالیان دراز نیاز بود تا صفحات زرین عاشورا در ارتباط با زندگی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب ایشان ورق زده و علاوه بر شناساندن اصحاب حاضر در کربلا، به الگوگیری از ایشان پرداخته شود.

 

حجت‌الاسلام گودرزی تأکید کرد: پژوهش حاضر کوشیده تا متناسب با اوضاع و احوال کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه کنونی و امکان یابی‌های جدید در بهره‌مندی از پیام‌های عاشورا پیش برود.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: کتاب «زیبایی شناسی حماسه عاشورا» توسط حجت‌الاسلام سید محمود طاهری تألیف و تحقیق شده و به زیبایی‌های ظاهری «استتیک» و معنوی جریان حماسه عاشورا پرداخته است.

 

مدیر گروه رسانه و مناسبت‌های مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما اضافه کرد: بی گمان در مکتب عاشورا، هم اخلاق فردی و هم اخلاق اجتماعی، فرهنگی، ‌خانوادگی، اقتصادی و سیاسی بازتاب داده شده است و برای کسانی که خواهان اخلاقی جامع و فراگیر هستند، مکتب عاشورا در این باره بی مانند است.

 

وی تصریح کرد: حماسه عاشورا همچون ساحت‌های ناگفته، واکاوی نشده و شایسته است که این ساحت‌ها نیز برجسته شده و مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام گودرزی خاطرنشان کرد:‌ نمونه‌ای از ساحت‌های عاشورایی که کمتر بدان توجه و پرداخته شده، جنبه زیبایی شناسی حماسه عاشورا است و این همان رسالت مهم کتاب «زیبایی شناسی حماسه عاشورا» است.

 

وی در پایان گفت: در بخشی از این کتاب تحت عنوان «زیبایی‌های معنوی حماسه عاشورا» به تمام مصادیق هنر و زیبایی که پیام‌های عاشورایی را در خود بازتاب داده‌اند، اشاره شده است؛ هنرمندان در طول تاریخ از این ابزارهای هنری برای پاسداشت و مانایی حماسه عاشورا بهره گرفته‌اند./997/پ202/ق

ارسال نظرات