۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۲۸۳۶۵

دعوت شیعیان مصر از شیخ الازهر برای حضور در مراسم عاشورا

خبرگزاری رسا ـ فعال شیعی مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) از شیخ الازهر دعوت کرد که امسال در مراسم عاشورای حسینی در مسجد امام حسین(ع) قاهره حضور پیدا کند.
شيعيان مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدطاهر الهاشمی فعال شیعی مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) از احمد الطیب، شیخ الازهر و مسؤولان وزارت اوقاف مصر، مجمع تحقیقات اسلامی و شیوخ طریقت صوفیه این کشور دعوت کرد که در مراسم عاشورای حسینی امسال در مسجد امام حسین(ع) قاهره حضور یابند.


وی از شیخ الأزهر خواست که در مسجد امام حسین(ع) قاهره به مناسبت عاشورا که یادبودی دردناک در قلوب همه مسلمانان است، سخنرانی کند.


دعوت شیعیان از شیخ الازهر برای حضور در مراسم عاشورا مخالفت‌هایی را در پی داشته است، و در همین راستا، محمد الشحات، دبیرکل شورای عالی امور اسلامی مصر، با اعلام مخالفت خود گفت: این دعوت هیچ سندی در قرآن و سنت نبوی ندارد و هدف از آن معرفی اندیشه و مذهب شیعیان و تحمیل آن بر اهل سنتی است که شیخ الازهر و وزارت اوقاف و دیگر نهادهایی که دعوت شده‌اند، نماینده آنان هستند.


وی مدعی شد که مراسم عاشورا جزو دین اسلام نیست و نوعی قداست به اهل بیت(ع) می‌بخشد.


الشحات تأکید کرد: مصری‌ها خودشان اهل بیت(ع) را دوست دارند و برایشان احترام قائلند و نیازی به مراسم عاشورا به شکل شیعی ندارند که عشقشان به اهل بیت(ع) را ثابت کنند.


وی در ادامه ادعاهای بی‌اساسش تصریح کرد: این امور بدعت است و باید از آن دوری کرد تا در جامعه منجر به فتنه نشود.


شوقی عبداللطیف، معاون اول وزارت اوقاف مصر نیز گفت: محبت اهل بیت(ع) بر هر مسلمانی واجب است و قرآن کریم مقام اهل بیت(ع) را بالا دانسته و آنان را به خاطر نزدیکی به پیامبر(ص) گرامی داشته است.


وی افزود: مصری‌ها اهل بیت(ع) را تکریم می‌کنند و برایشان احترام قائلند و رابطه پاکی را که اهل بیت(ع) را به پیامبر(ص) ارتباط داده است، به خوبی می‌شناسند.


شوقی عبداللطیف تأکید کرد: ما به اهل بیت(ع) احترام می‌گذاریم و آن‌ها را گرامی می‌داریم اما نه به شیوه شیعیان.


شیعیان مصر در ایام محرم، مراسم سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان جهان حضرت امام حسین(ع) را در اماکنی از جمله مسجد امام حسین(ع) و مقام آن حضرت برگزار می‌کنند. این گروه هر سال برای برگزاری این مراسم با محدودیت‌ها و مخالفت‌هایی مواجه هستند.


 برپایی مراسم عاشورا و مراسم‌های دینی شیعیان در حالی عموما در مصر با مخالفت وزارت اوقاف و مرکز اسلامی الأزهر مواجه می‌شود، که انجام شعایر دینی و عبادی از حقوق اولیه و اساسی اقلیت‌های دینی در هر کشوری است و اتخاذ این مواضع تنها در نتیجه فشاری است که از سوی سلفی‌های تندرو بر این مراکز دینی مصر اعمال می‌شود./994/د102/ک

 

منبع: ایکنا

ارسال نظرات