۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۲۹۶۰۵

معرفی هفت عنوان کتاب شعر با موضوع امام حسین

خبرگزاری رسا ـ همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، هفت عنوان کتاب شعر با موضوع امام حسین علیه السلام و عاشورا از سوی انتشارات آستان قدس رضوی معرفی شد.
معرفي هفت عنوان کتاب شعر با موضوع امام حسين

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از به نشر، شعر عاشورایی شاخه‌ای از شعر آیینی است که بیشتر در ارتباط با مسائل معنوی و کرامات انسانی و همچنین در مورد وقایع عاشورا و حوادثی است که بر سیدالشهدا علیه السلام گذشت.

 

به نشر بر این است که با ارایه و در اختیار گذاشتن آثار شایسته، در زمینه شعر عاشورایی برای مخاطبان خود، بتواند عرصه را برای ابراز ارادت و انجام وظیفه، آماده سازد و آیینه‌ای زلال تر، فراروی عاشقان و محبان اهل بیت بگذارد و از آنجا که «شعر و نوحه و مرثیه» از متداول ترین و موثرترین ابزارهای تبلیغ این پهنه آسمانی به شمار می رود، به نشر اقدام به انتشار و معرفی کتاب هایی با این موضوع کرده است.

 

نشر متونی که شایسته مقام شامخ شهدای کربلا باشد، می‌تواند عرصه را برای انجام وظیفه شاعران و نویسندگان آماده کند. بر این اساس، محمدجواد غفورزاده«شفق»، مجموعه دو  جلدی «این حسین کیست» که شامل غزل، مرثیه و نوحه ماه های محرم و صفر است، را گردآوری کرده که با استقبال صاحبان‌نظران و دوستداران شعر و ادب آیینی مواجه شده است.

 

مناسبت های گوناگون در ولادت و شهادت ائمه اطهارعلیه السلام و نیز برخی رخدادهای مهم تاریخی، بهانه‌ای نیک برای سرودن اشعاری نغز، شده است که خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد. «سفینه­های نور» سروده سیدرضا موید، دفتر شعری است که مدایح و مراثی اهل بیت علیهم السلام را در بردارد.

وجود اشعاری دربارع برخی شخصیت ها مانند حضرت علی اکبرعلیه­السلام، حضرت زینب علیه السلام، حضرت معصومه سلن الله علیها از دیگر ویژگی های این دفتر شعری است.

 

«منظومه عشق» دیگر سروده سیدرضا موید، آمیزه‌ای از شعر و مقتل در رثای شهیدان کربلا است که کار تحقیق و پژوهش آن را حجت الاسلام نعمت الله منصوریان انجام داده است.

 

یادنامه امام حسین علیه السلام با ذکر و یاد شهادت او و یارانش که به «مقتل» معروف است، توجه و همت بسیاری از شاعران و نویسندگان را معطوف خود ساخته است. این کتاب در هفت فصل، علاوه بر شرحی از یاران شهادت طلب سالار شهیدان، اشعاری نیز در رثای آن ها دارد.

 

«گلبرگ­ها، دم پاره های سینه زنی» مجموعه ای شعری است حاوی غمنامه هایی در سوگ ائمه نور و خاندان عصمت که از گلوی سوخته یکی از مداحان اهل بیت برخاسته و توسط انتشارات آستان قدس رضوی انتشار یافته است. سید رضا مؤید در این کتاب، جلوه هایی از همان دردها، ناله ها و مظلومیت هایی را ترسیم کرده که در طول تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، بر امامان معصوم علیه السلام و خاندان ایشان گذشته است.

 

کتاب «سبوی کربلا» سروده حسین ترکمانیان، به نوعی تجلی عاشورا در شعر معاصر پس از انقلاب به شمار می رود که شاعر معتقد است، اگر ماندگارترین حماسه تاریخ شیعه در نیمروز دشت کربلا آفریده شد و روح دیانت را زنده کرد، شعر عاشورایی، آن را تداوم بخشید. این اثر، حاصل تلاش و کنکاشی در شعر عاشورایی پس از انقلاب است که مولف بر آن بوده تا جلوه هایی از قیام امام حسین و تاثیر آن را بر شعر معاصر پس از انقلاب نشان دهد.

 

«مصباح الهدی» سروده محمدجواد غفورزاده، مجموعه‌ای از پیام های روشنی‌بخش سیدالشهدا و اربعینی از سخنان امام حسین علیه السلام است که شاعر آن را در مجموعه ای کوچک، به پیشگاه دوستداران و پیروان آن حضرت تقدیم کرده است. ضمن این که در ذیل احدادیث، اشعاری با نگاه به سخنان آن حضرت آورده شده است.

  

«مرثیه سرخ‌گلو» برگزیده شعر معاصر مذهبی در ستایش عاشورا می باشد که کار تنظیم و گردآوری آن را امیرمسعود طاهریان بر عهده داشته است. مخاطب جدی شعر امروز، دوست دارد راهبرش دارای مقام تفکر و استواری سخن باشد. رثای شاعران معاصر در «مرثیه سرخ گلو» این هر دو را توأمان دارد. اشعاری استوار، همراه با اندیشه‌هایی والا که حماسهِ عاشورا را در عصری دیگر روایت می‌کنند.

 

شایان ذکر است علاقه مندان به تهیه این بسته و همچنین سایر کتاب­های انتشارات آستان قدس رضوی می­توانند به سایت به‌‌‌نشر و یا فروشگاه های مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند./998/د102/ق

ارسال نظرات