۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۳۰۳۵۱

بررسی دیدگاه‌های علامه اقبال در زمینه عاشورا و قیام امام حسین در پاکستان

خبرگزری رسا - دیدگاه‌های علامه اقبال در زمینه عاشورا و قیام امام حسین(ع) طی نشستی در خانه فرهنگ ایران در راولپندی بررسی شد.
نشست کلام اقبال و پيام امام حسين(ع) در پاکستان

 

به گزارش خبرگزری رسا، نشستی با عنوان «کلام اقبال و پیام امام حسین(ع)» با حضور شاعران، دانشمندان، اساتید دانشگاه وعلمای شیعه و سنی شهر راولپندی، درباره افکار حسینی و دیدگاه‌های علامه اقبال در زمینه عاشورا و قیام امام حسین(ع) در راولپندی پاکستان برگزار شد .

 

محمد اکبری، مسؤول خانه فرهنگ ایران در راولپندی، طی سخنانی یاد آورشد که در دیوان اشعار علامه اقبال علاوه بر تعدادی از اشعار که به‌صورت خاص در مورد عاشورا و امام حسین(ع) سروده شده است، در دیگر اشعار وی نیز اثرپذیری از قیام عاشورایی امام حسین(ع) به وضوح قابل مشاهده است و به گواهی متخصصان و اهل شعر و ادبیات ایران، اشعارعلامه اقبال درباره امام حسین(ع) از بهترین شعرهای فارسی در این حوزه است.

 

وی همچنین ظلم‌ستیزی واصلاح جامعه اسلامی را دو پیام مهم قیام عاشورا عنوان و تاکید کرد: این دو شاخصه درهمه ادوار تاریخ و برای همه اقوام کاربرد دارد و همه جوامع اسلامی و مسلمانان با درس گرفتن از حرکت امام حسین(ع) و مقابله با ظلم و تلاش در جهت اصلاح حرکت جامعه برمبنای آموزه‌های قرآن و سنت نبوی(ص)، می‌توانند جامعه خود را در مسیر اهداف اسلامی و قرآنی قراردهند.

 

از دیگر سخنرانان این نشست «تنویرحیدر»؛ رییس انجمن علمی ادبی ابلاغ، «علامه حیدرعلوی»؛ رییس انجمن علما محاذ پنجاب، «جمیل قلندر»؛ رییس بخش عربی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی؛ «چوهدری محمداکرم»؛ رییس مجموعه دانشگاهی «دانشکده‌های پنجاب»، راشد‌ حمید، حاجی عبدالرزاق و فاروق مصطفای بودند.

 

علامه اقبال در اشعار خود کربلا و حرکت امام حسین(ع) را هدایت و نجات جامعه اسلامی معرفی کرد، علامه اقبال با تفکر عمیقی که از تاریخ کربلا به‌دست آورده بود، ایران را در شعر خود مرکز وحدت برای اهل مشرق قرار داد، اقبال، زندگانی امام حسین(ع) را الگو حیات جاویدان معرفی می‌کند که برای همیشه نمونه عمل خواهد بود و اشعار اقبال همراه با افکار حسینی رفتار فردی جامعه را به‌سوی اصلاح هدایت می‌کند، از جمله مطالبی بود که در این نشست عنوان شد.

 

نشست «کلام اقبال و پیام امام حسین(ع)» با همکاری خانه فرهنگ ایران، مؤسسه تحقیقات اجتماعی و انجمن علمی ادبی «ابلاغ» روز 18 آبان‌ماه همزمان با روز ولادت علامه اقبال لاهوری برگزار شد./988/ب102/د
منبع: ایکنا

ارسال نظرات