۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۲۳۴۱۱۳

افزایش نگرانی های مذهبی در میانمار

خبرگزاری رسا ـ دولت میانمار به تازگی با ارائه طرحی به مجلس این کشور نگرانی فعالان مدنی و مذهبی را در خصوص تفرقه مذهبی در این کشور جنوب شرق آسیا که مسلمانان تحت فشار بوداییان تندرو قرار دارند، افزایش داد.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'تین سین' رییس جمهوری میانمار به تشویق راهبان تندور بودایی این طرح را امضا و به مجلس این کشور ارائه کرده است تا در نخستین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

توقف ازداج های بین مذهبی، جلوگیری از تغییر مذهب و تعیین نرخ تولد از جمله مهمترین مباحثی است که در طرح رییس جمهوری میانمار مورد توجه قرار گرفته است.

 

بر اساس قانون میانمار، رییس جمهوری این کشور پس از تهیه پیش نویس قانون آن را به منظور بررسی نهایی به مجلس ارائه می کند.

 

در حالی که دولت میانمار خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور آماده می کند، ارائه این طرح توسط 'تین سین' نگرانی ها را از تبدیل شدن مذهب به عنوان ابزار سیاسی افزایش داده است.

 

این طرح ابتدا توسط گروهی از راهبان تندرو بودایی معروف به 'ماباتا' یا کمیته حفاظت از ملیت و مذهب که متهم به اعمال خشونت علیه مسلمانان میانماری هستند ارائه شده بود.

 

'ما خین لای' موسس سازمان حمایت از زنان در میانمار نیز در این خصوص گفت که این طرح مدعی است حفاظت از حقوق زنان را در نظر گرفته، در حالی که بر خلاف خواسته زنان مطرح شده است.

 

بر اساس پیش نویس قانونی در مورد ازدواج که روز گذشته (چهارشنبه) در رسانه های میانمار منتشر شد، مجموعه ای از شرایط برای ازدواج زنان بودایی با مردان مذاهب دیگر مطرح شد.

 

بر اساس این طرح، زوج مورد نظر باید ابتدا درخواستی به مقامات محلی و در صورت زیر 20 سال بودن زوجه به خانواده عروس و مقامات محلی ارائه دهند و نامزدی خود را به صورت عمومی اعلام کنند، در صورتی که مخالفتی با این ازوداج وجود نداشت می توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

 

افرادی که از این رویه خودداری کنند به مدت دو سال حبس می شوند.

 

براساس طرح تغییر مذهب نیز که اوایل سال جاری در میانمار مطرح شده بود افرادی که قصد تغییر مذهب دارند را ملزم به کسب اجازه از مقامات این کشور کرده بود./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات