۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۳۵۵۶۸

بازتاب زیارت باشکوه اربعین حسینی در رسانه‌های غربی

خبرگزاری رسا ـ حضور میلیون‌ها زائر حسینی در کربلای معلی برای ادای زیارت اربعین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته است.
کربلا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، امسال خیل مشتاقان و شیفتگان آستان اهل بیت علیهم السلام با حضور پرشور خود در عراق و مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا  نگاه رسانه ها ی جهان حتی  غربی ها را هم به خود جلب کرد و برق حضورشان چشم آنها را چنان  خیره کرد که این بار نتوانستند حضور و خروش میلیونی شیعیان را نادیده بگیرند.

 

«خبرگزاری فرانسه» نوشت: «برخی زائران با پای پیاده طی 12 روز از جنوب مرزهای ایران با عراق خود را به کربلا رساندند.»

 

«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق در این زمینه گفت که امسال 17 میلیون (تا زمان ارسال گزارش/پنجشنبه) سوگوار مراسم اربعین امام حسین(ع) از 60 کشور جهان وارد کربلا شدند.

 

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم در گفت‌وگویی کوتاه در این باره گفت: «حتی اگر بارانی از حملات خمپاره‌ای فرود آید، ما توجهی بدان نخواهیم کرد و این مانع از زیارت ما از کربلا نخواهد شد».

 

به گزارش خبرگزای فرانسه، بسیاری از این جمعیت میلیونی حاضر در مراسم اربعین امام حسین را ایرانیان شکل می‌دهند که مراسم امسال را به تبعیت از فرمان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران انجام دادند.

 

روزنامه ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را "بزرگترین مراسم مذهبی جهان " توصیف کرد.

 

ایندیپندنت مراسم اربعین را به لحاظ تعداد شرکت کنندگان با مراسم حج ابراهیمی و یک مراسم مذهبی پرجمعیت هندوها مقایسه کرده و  در عین حال آن را از این نظر که زائران ممکن است هدف اقدامات تروریستی قرار بگیرند خطرناکترین مراسم مذهبی جهان دانسته است.

 

در این گزارش آمده است: یکی از بزرگترین زیارت های جهان در حال برگزاری است ،میلیون ها شیعه با به خطر انداختن جان خود به عراق سفر می کنند.

 

 آنها عازم کربلا در 62 مایلی (در حدود 100 کیلومتری) جنوب غربی بغداد می‌شوند تا روز مقدس اربعین را در این شهر که پیش از این بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته است، باشند.


شهر کربلا که محل حرم امام حسین است، سال 2013 مقصد 20 میلیون زائر از 40 کشور جهان بود. مراسم مذهبی «کومبه میلا» متعلق به هندوها شاید بزرگترین مراسم مذهبی دنیا باشد اما این مراسم هر سه سال یکبار برگزار می‌شود  و مراسم حج هم که به صورت سالانه برگزار می‌شود، هر سال تنها میزبان حدود 2 میلیون زائر است. 

 

ده‌ها مسلمان شیعه سال گذشته در مراسم اربعین از سوی گروه تروریستی داعش و شبه‌نظامیان سلفی با بمبگذاری‌های انتحاری جان خود را از دست دادند. گروه تروریستی داعش، شیعیان مسلمان را مرتد می‌خواند و آنان را در کمپین خونین خود هدف قرار می‌دهد تا خلافت افراط‌گرایانه خود را در سراسر عراق و سوریه برپا کند. تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف کربلا به مناسبت ورود زائران وجود دارد، اما بسیاری ترجیح می‌دهند که فاصله 90 کیلومتری نجف تا کربلا را که نزدیک مناطق تحت کنترل داعش است، در روز اربعین پیاده طی کنند.

 

خبرگزاری رویترز


خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با اشاره به روانه شدن سیل زائران شیعه به عراق از نگرانی مقامات این کشور بابت مسائل امنیتی خبر داد.

 

 در گزارش رویترز آمده است : میلیون ها نفر از زائران شیعه از سراسر عراق و کشورهای همسایه، این هفته به شهر کربلا  می روند تا در مراسم مذهبی که مقامات می گویند  ستیزه جویان افراطی قصد دارند هدف حمله قرار دهند، شرکت کنند.


 در حال حاضر صدها هزار نفر از مؤمنان شیعه، بسیاری از  کشور همسایه ،ایران، برای انجام مراسمی که در روز مقدس اربعین،در روز شنبه به اوج  خود می رسد،به کربلا سفر کرده اند. اربعین آخرین روز از 40 روز عزاداری برای امام حسین است که 13 قرن پیش به شهادت رسید.

 

جاده ها و بزرگراه های سراسر عراق مملو از زائران سیاه پوشی است که   با پای پیاده به کربلا می روند ، سفر که ممکن است چند روز به طول انجامد.


 رویترز در ادامه می نویسد امسال سیل زائران خارجی باعث شد عراق نیاز به روادید را لغو کند.

 

خبرگزاری المانیتور


المانیتور هم در گزارشی به تشریح چند و چون مراسم اربعین پرداخت و به نقل از مدیر سابق شبکه ماهواره ای النجف نوشت: "این رویداد مذهبی بزرگترین تجمع در جهان است."

 

 علی  مومن مدیر سابق تلویزیون ماهواره ای نجف  به ابعاد اجتماعی  این مناسبت مذهبی پرداخت.

 

او به المانیتور گفت:، "این رویداد مذهبی بزرگترین گردهمایی در جهان است. زیرا تعداد شرکت کنندگان از 15 میلیون نفر -یعنی یک سوم جمعییت عراق- فراتر  می رود."


او در ادامه گفت: " نکته جالب در مورد این جمعیت انسانی این است که همه اقشار جامعه در آن  شرکت دارند. با وجود ویژگی های مذهبی  این مراسم، مردم غیر مذهبی نیز در آن شرکت می کنند، علاوه بر آنها بی سوادان ، دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی بالا، و مردم عادی و رهبران کشور  نیز در آن حضور می یابند."

 

 المانیتور در پایان گزارش خود می نویسد :صرف نظر از مواضع ضد و نقیض در این بزرگداشت  که ناشی از اعتقادات مذهبی متفاوت است، همه موافقند که این بزرگترین گردهمایی است که در آن مردم به شدت و با شور و شوق شرکت می کنند تا به یکدیگر کمک کنند ، که این امر به آنها احساس قدرت و امنیت می دهد.

 

 المانیتور در گزارش دیگری به افتتاح بزرگراه"یا حسین" اشاره کرده و آن را در تسهیل ورود زائران به کربلا  بسیار مثمر ثمر میداند.


روزنامه هافینگتون

 

 روزنامه هافینگتون پست در مقاله ای تحت عنوان : " بزرگترین حرکت زائرانه‌ی جهان در جریان است اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده‌اید!" به زیارت اربعین حسینی و پیاده روی ملیونها زائر به سوی کربلای معلی پرداخته است.

 

در این مقاله  که به قلم سید مهدی المدرسی نوشته شده امام حسین ‌علیه السلام را نماد فراگیر، بی‌حد‌و‌مرز و فرامذهبی از آزادی و مهربانی معرفی  کرده وبه تشریح این پیاده روی عظیم پرداخته شده است . این مقاله جمعیت زائران را پنج برابر زائران حج می خواند. و آن را بسیار برجسته تر از آیین پر جمعییت هندوها  ،کومبه ملا،می داند. در ادامه این مقاله به ویژگی های خاص زیارت اربعین حسینی از جمله برگزاری آن در موقعیت های خطرناک و تهدیدات مختلف، شرکت کردن پیروان سایر ادیان و مذاهب در آن و همچنین نحوه میزبانی بی مانند از شرکت کننده گان در این مراسم پرداخته شده است.

 

اینترنشنال بیزینس


اینترنشنال بیزینس تایمز هم در مقاله ای با اشاره به سفر میلیون ها زائر به کربلا به مسئله حضور تروریست های داعش در عراق پرداخت و نوشت 20میلیون شیعه مسلمان با سفر زیارتی به کربلا در برابر داعش عرض اندام کردند.

 

راشاتودی هم با اشاره به حملات تروریستی گذشته از تشدید ندابیر امنیتی و آغاز مراسم اربعیین خبر داد.

 

العربیه هم با انتشار عکس هایی حضور میلیونی خیل شیعیان را در مسیر کربلا به تصویر کشیده است.


دیگر سایت ها و منابع خبری هم هریک به بخشی از مراسم عظیم اربعین حسینی پرداخته اند.. برخی از نمایش اتحاد شیعیان در برابر داعش و دیگر دشمنان نوشته اند و برخی دیگر به جنبه های معنوی این سفر روحانی و کرامات و معجزات منسوب به امام حسین اشاره کرده اند. برخی اطاعت از فرامین مرجعیت و لبیک به دعوت آنها را عامل این شور و شکوه دانسته اند.

 

یکی از همین منابع خبری به نقل از یک زائر ایرانی نوشته است:  ما به دستور رهبرمان اینجاییم.ما می خواهیم این پیام را برسانیم که ما همیشه از مرجعییت اطاعت خواهیم کرد و ما آماده مبارزه با تروریست ها در همین جا و همین الان هستیم./982/د101/ک

ارسال نظرات